Paul Auster


1. Bibliografia Nieczyste zagranie (pod pseudonimem Paul Benjamin) 1982 Wynaleźć samotność 1987 Trylogia nowojorska - 1985 Szklane miasto - 1986 Duchy - 1986 Zamknięty pokój 1987 W kraju rzeczy ostatnich 1989 Księżycowy pałac 1990 Muzyka przypadku 1992 Lewiatan 1994 Mr Vertigo 1997 Wiążąc koniec z końcem 1999 Timbuktu 2002 Księga złudzeń 2004 Noc wyroczni 2005 Szaleństwa Brooklynu 2007 Podróże po skryptorium 2008 Człowiek w ciemnosci 2009 Niewidzialne 20010 Sunset Park 2. Filmografia (reżyseria) 1995 Dym 1995 Brooklyn Boogie 1998 Lulu na moście

Paul Auster - biografia, życie i twórczość

Amerykański pisarz, reżyser i scenarzysta Paul Auster przyszedł na świat 3 lutego 1947 r. w Newark. Urodził się w rodzinie żydowskiej, jego przodkowie do USA przyjechali z terenów Polski. Ukończył w 1970 r. Uniwersytet Columbia. Później jakiś czas pracował jako marynarz na statku handlowym. Mieszkał wtedy w Paryżu. Do USA wrócił w 1974 r. Tłumaczył francuskich poetów i prowadził kursy przekładu. Własną karierę pisarską zaczynał od poezji i esejów. Pierwszą swą powieść (kryminał Nieczyste zagranie) opublikował pod pseudonimem Paul Benjamin. Najważniejsze w Jego twórczości są trzy powieści wydane w latach 1985 – 1986 - Szklane miasto, Duchy, Zamknięty pokój, opatrzone wspólnym tytułem Trylogia nowojorska. To najbardziej znane i cenione dzieło pisarza. Tłem większości dzieł Austera jest Nowy Jork. Jego powieści często wykorzystują wątki kryminalne, będące jednak punktem wyjścia pastiszu czy postmodernistycznego ujęcia. Od 1995 r. Auster zajmuje się też reżyserią. W tym właśnie roku wspólnie z Waynem Wangiem wyreżyserował „Dym”, i, już samodzielnie, „Brooklyn Boogie” oraz, w 1998 r., „Lulu na moście”. Kalina Beluch


Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Paul_Auster

Paul Auster - twórczość

Okładka - 4321
4321

Cztery losy. Jeden człowiek. Jedna miłość.Dzieło życia Paula Austera.3 marca 1947 roku na świat przychodzi Archibald Isaac Ferguson. Człowiek, który może przeżyć swoje życie cztery razy. Za każdym razem...czytaj dalej

Okładka - Dziennik zimowy
Dziennik zimowy

Genialny nowojorczyk powraca w szczerej książce o ulotności życia. Auster tworzy „Dziennik zimowy” z własnych blizn, nałogów, romansów, rozczarowań i uniesień. Daje się poznać jako buntownik, tułacz...czytaj dalej

Okładka - Sunset Park
Sunset Park

Pulsujący emocjami świat Nowego Jorku Miles musiał zniknąć bez słowa i zerwać wszelkie kontakty z rodziną. Pilar, młoda i zmysłowa Kubanka, marzy o tym, by opuścić dom rodzinny i żyć w zgodzie z własnymi...czytaj dalej

Okładka - Niewidzialne
Niewidzialne

Książka o młodzieńczej złości, nieokiełznanym głodzie seksualnym i niepowstrzymanej pogoni za sprawiedliwością\r\n\r\nMyślę o przeszłości, o tamtym roku sprzed lat (1967), kiedy w moim życiu tak wiele się wydarzyło...czytaj dalej

Okładka - Nieczyste zagranie
Nieczyste zagranie

Nieczyste zagranie, wczesna powieść Paula Austera, może być dla miłośników jego twórczości sporym zaskoczeniem. Autor wysmakowanych, ambitnych książek napisał bowiem doskonały kryminał, skrojony na miarę klasyki...czytaj dalej

Okładka - Timbuktu
Timbuktu

Bohaterem, a zarazem narratorem ostatniej powieści Paula Austera jest kundel o imieniu Gnat. Jego pan, Willy, to znękany życiem, błyskotliwy oryginał, poeta-misjonarz rodem z nowojorskiego Brooklynu. Przeczuwając...czytaj dalej

Okładka - Lulu na moście
Lulu na moście

Lulu na moście jest kolejnym po Dymie i Brooklyn Boogie scenariuszem filmowym Paula Austera. Opowieść ma cechy kryminału metafizycznego, ale jego akcja została osadzona w realiach wielonarodowościowego Nowego...czytaj dalej

Okładka - Czerwony notatnik
Czerwony notatnik

ytułowy "notatnik" składa się z trzynastu prozatorskich miniatur opisujących zadziwiające historie, które zdarzyły się autorowi lub jego przyjaciołom i ukazujących niewiarygodną grę przypadku i przeznaczenia...czytaj dalej

Cytaty Autora

Gdy jednak piszę, proces ten wydaje się odwrócony. Przestrzenie w moich powieściach są dla mnie zupełnie konkretne. Każda ulica, każdy dom, każdy pokój są żywe w moim umyśle - nawet gdy mówię o nich mało lub zgoła nic. Mogę nie wspomnieć, gdzie stoi kanapa, ale doskonale wiem, jaka jest jej pozycja w stosunku do pozostałych mebli. Wszystko to polega na ugruntowaniu wyobraźni w konkrecie, jak sądzę, co pozwala wierzyć - czy też łudzić się - że rzeczy, o których się pisze, dzieją się naprawdę (Paul Auster do J.M.Coetzeego).


Więcej

Umrzeć to każdemu dobrze robi...


Więcej
Wszystkie cytaty tego autora Dodaj cytat tego autora
Reklamy