Tadeusz Peiper


1924 A

1924 Żywe linie

1925 Nowe usta 

1929 Raz 

1930 Tędy 

Tadeusz Peiper - biografia, życie i twórczość


Tadeusz Peiper przyszedł na świat 3 maja 1891 r. w Krakowie. Pochodził z rodziny żydowskiej, ale szybko zmienił wiarę na katolicką. W 1921 r. założył w Krakowie czasopismo "Zwrotnica" (wychodziło w latach 1922-1923 oraz 1926-1927).Był to sztandarowy organ Awangardy Krakowskiej, do której prócz Peipera należeli Julian Przyboś, Jan Brzękowski i Jalu Kurek.
Program poetycki Peipera, zawarty w szkicach "Nowe usta" (2925) i "Tędy" (1930) był bardzo oryginalny. Poeta miał być "rzemieślnikiem słów". Symbolem nowoczesności były dla niego "trzy M.": miasto, masa, maszyna. Odrzucał melodyjność, wiersz sylabiczny i niejednoznaczne metafory. Był zwolennikiem mówienia nie wprost (hasło "proza nazywa, poezja pseudonimuje"). Cenił skróty myślowe i tzw. "piękne zdania" uzupełniane w kolejnych wersach, co dawało tzw. "układ rozkwitania". Niektórzy uczniowie odeszli jednak od jego poetyki.
Jego twórczość zamknęła się w obrębie Dwudziestolecia Międzywojennego. Wydał trzy tomiki poetyckie: "A" (1924), "Żywe linie" (1924) i "Raz" (1929).
Po wybuchu II wojny światowej ewakuował się do Lwowa. Tam rozpoczął współpracę z Aleksandrem Watem. W 1940 r. został aresztowany przez NKWD i wywieziony w głąb Związku Radzieckiego. Został uwolniony w 1943 r., rok później wrócił do kraju. Zmagał się z poważnymi problemami zdrowotnymi i nie wrócił już do działalności literackiej. Zmarł 10 listopada 1969 r. w Warszawie.

Kalina Beluch


Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_Peiper

Tadeusz Peiper - twórczość

Okładka - Gabriela Zapolska jako aktorka
Gabriela Zapolska jako aktorka

Tadeusz Peiper - poeta i teoretyk Krakowskiej Awangardy - napisał książkę o Gabrieli Zapolskiej w połowie lat pięćdziesiątych. Jest to ostatnie ukończone dzieło pisarza. Powstało z fascynacji teatrem, osobowością...czytaj dalej

Okładka - Wśród ludzi na scenach i na ekranie t. 1-2
Wśród ludzi na scenach i na ekranie t. 1-2

Wśród ludzi na scenach i na ekranie obejmuje szkice poświęcone europejskiej klasyce dramatycznej od Orestei Ajschylosa, przez dramaty Szekspira i Lopego de Vegi, Cyda Corneille?a, komedie Moliera, Wesele Figara...czytaj dalej

1
Cytaty Autora

Kilkanaście stuleci mówienia powinno nas było nauczyć rozróżniania prawdy od kłamstwa.


Więcej

Wybierając słowo spośród słów, zdradzamy się. Każdy utwór poety pełen jest samozdrad i te samozdrady należą do treści utworu.


Więcej
Dodaj cytat tego autora
Reklamy