Okładka książki - Pedagogika społeczna. Zarys problematyki

Pedagogika społeczna. Zarys problematyki

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2015-01-14
Kategoria: Pedagogika
ISBN: 978-83-7587-919-3
Liczba stron: 208
Tytuł oryginału:
Język oryginału:
Tłumaczenie:
Ilustracje:
Dodał/a książkę: czytam

Ocena: 6 (1 głosów)

Pedagogika społeczna. Zarys problematyki Mariusza Cichosza ma charakter specjalny: jest to kompleksowy podręcznik, a może raczej monografia tej jednej z bardziej dziś rozpoznawalnych subdyscyplin pedagogicznych. Podzielone na cztery zasadnicze części, opracowanie to daje wiedzę potrzebną nie tylko studentom nauk społecznych; ujęcie historyczne pedagogiki społecznej, rodzące się w jej łonie teorie i koncepcje, wpływ środowiska wychowawczego oraz współczesne jej konteksty stanowią klucz czy może raczej: podwaliny służące zrozumieniu nauk społecznych oraz samej pedagogiki. Zadanie to tym łatwiejsze, że od samego początku pedagogika społeczna wyróżniała się na tle nauk pokrewnych wyraźnie sprecyzowaną metodologią i przedmiotem badań, niemniej zebranie całości blisko stuletniej historii pedagogiki społecznej w połączeniu z wnikliwą analizą jej obecnej postaci, czyni z publikacji Mariusza Cichosza pozycję ważną, bez wątpienia potrzebną i – co najważniejsze – od teraz dostępną. Pedagogika społeczna jako jedna z subdyscyplin pedagogicznych uprawianych w Polsce liczy już przeszło sto lat, w czasie których znacząco się zmieniała. W jej historii możemy wskazać na okres kształtowania się i wyodrębniania z innych nauk społecznych oraz istnienia warunkowanego określonymi przemianami społeczno-politycznymi, co generowało specyficzne drogi i etapy jej rozwoju. To czas jej twórców i przedstawicieli – osób podejmujących badania naukowe, ale także realizujących specyficzną praktykę wychowawczą. Rozwój instytucjonalny pedagogiki społecznej jest więc bardzo wyraźny, ale także zróżnicowany, bo choć zachowuje ona cały czas swoją określoną ontologiczną i epistemologiczną tożsamość, to jednocześnie na jej gruncie pojawiają się różnorodne nowe rozwiązania. Niniejsze opracowanie poświęcone charakterystyce pedagogiki społecznej, problematyce jej rozwoju, prezentacji poglądów jej twórców i głównych przedstawicieli, a także wypracowanych na jej gruncie koncepcji, wpisuje się w istniejące już w tym względzie badania i prowadzone analizy.

przesuń

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Avatar użytkownika - justa21
justa21
Przeczytane:2015-02-21, Przeczytałem,

Słów kilka o pedagogice społecznej

 

Jedną z subdyscyplin, które wyłoniły się z pedagogiki, jest pedagogika społeczna. Zajmuje się ona czynnikami środowiska decydującymi o wychowaniu człowieka, od jego urodzenia aż do końca życia. Nauka ta uwzględnia szczególnie warunki społeczne, kulturowe, przyrodnicze i biopsychiczne, a także warunki związane z rozwojem współczesnej cywilizacji. Wśród podstawowych zadań pedagogiki społecznej można wymienić profilaktykę oraz kompensację wychowawczą i opiekuńczą. W kręgu zainteresowań pedagogiki społecznej leżą również teoretyczne problemy wychowawcze środowiska oraz metody pracy oświatowej.

 

O pedagogice społecznej i jej kondycji oraz o stanie badań nad jej rozwojem pisze Mariusz Cichosz, doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Publikacja Pedagogika społeczna. Zarys problematyki Oficyny Wydawniczej IMPULS to zaledwie wprowadzenie w ten niezwykle obszerny i wieloaspektowy temat, ale książka pozwala przyswoić sobie podstawowe pojęcia i zyskać ogólny pogląd na to, czym ta subdyscyplina pedagogiki się zajmuje. Tym samym jest to pozycja adresowana zarówno do wieloletnich praktyków, którzy zyskują możliwość wykorzystania przekazanej przez Cichosza wiedzy w codziennej pracy, jak i do studentów, którym książka przyda się jako lektura uzupełniająca bądź jako materiał do powtórki przed egzaminem.

 

Książka składa się z czterech rozdziałów, z których pierwszy przybliża nam genezę pedagogiki specjalnej. Autor przywołuje początki i uwarunkowania rozwoju dyscypliny, przybliża prekursorów pedagogiki społecznej w Polsce oraz etapy jej rozwoju. Rozdział drugi omawia szczególną rolę, jaką w dotychczasowym dorobku pedagogiki społecznej odegrały takie wybitne osobistości, jak: Helena Radlinska, będąca pierwszym polskim pedagogiem społecznym i inspiracją dla przyszłych pokoleń, Aleksander Kamiński, Ryszard Wroczyński, Stanisław Kowalski zajmujący się socjologią wychowania czy Tadeusz Frąckowiak.

 

W rozdziale trzecim autor zajmuje się zagadnieniami związanymi z kategorią środowiska – pojęcia kluczowego i źródłowego dla wielu nauk. Przywołuje najczęściej stosowane współczesne koncepcje środowiska, omawia rozwój koncepcji u wybranych autorów w kontekście pedagogiki społecznej i porusza zagadnienia związane z typem środowisk. Cichosz przybliża również nowe pojęcia i kategorie kreujące nowe perspektywy teoretyczno-metodologiczne, a także pokazuje środowisko i środowisko wychowawcze w interdyscyplinarnym ujęciu edukacji środowiskowej.

 

Ostatni rozdział książki poświęcony jest współczesnym kontekstom teoretyczno-metodologicznym. Cichosz poszukuje tu odpowiedzi na pytanie dotyczące oblicza współczesnej pedagogiki społecznej, przedmiotów jej badań oraz nowych obszarów wskazywanych przez nią jako ważne w rozpoznawaniu społecznego środowiska świata. Autor poświęca również podrozdział zagadnieniom związanym z praktycznym i empirycznym charakterem pedagogiki społecznej oraz jej aksjologicznym wymiarem.

 

Książka Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, poświęcona charakterystyce pedagogiki, problematyce jej rozwoju, prezentacji poglądów czołowych twórców i głównych reprezentantów oraz wypracowanych koncepcji, jest niezwykle cenną pozycją wśród publikacji akademickich. Cichosz zwraca jednak uwagę, iż poruszona tematyka ma na celu zwrócenie uwagi na najważniejsze problemy i zagadnienia, nie zaś ich dogłębną analizę. Dzięki temu Pedagogika społeczna staje się publikacją zwartą, dotyczącą najważniejszych kwestii, dlatego tak przydatną w procesie nauczania – służyć do tego może również słownik ważniejszych terminów oraz problemy do dyskusji, które mogą być wykorzystane także przez nauczycieli. Książka stwarza osobom zainteresowanym tematem możliwość zorientowania się w interesujących ich zagadnieniach, by mogły one poszukiwać kolejnych publikacji już pod kątem ich dalszego zgłębiania.  

Link do recenzji
Avatar użytkownika - justa21
justa21
Przeczytane:2015-02-21, Ocena: 6, Przeczytałem,

Słów kilka o pedagogice społecznej

Jedną z subdyscyplin, które wyłoniły się z pedagogiki, jest pedagogika społeczna. Zajmuje się ona czynnikami środowiska decydującymi o wychowaniu człowieka, od jego urodzenia aż do końca życia. Nauka ta uwzględnia szczególnie warunki społeczne, kulturowe, przyrodnicze i biopsychiczne, a także warunki związane z rozwojem współczesnej cywilizacji. Wśród podstawowych zadań pedagogiki społecznej można wymienić profilaktykę oraz kompensację wychowawczą i opiekuńczą. W kręgu zainteresowań pedagogiki społecznej leżą również teoretyczne problemy wychowawcze środowiska oraz metody pracy oświatowej.

O pedagogice społecznej i jej kondycji oraz stanie badań nad jej rozwojem pisze Mariusz Cichosz, doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Publikacja ,,Pedagogika społeczna. Zarys problematyki" Oficyny Wydawniczej IMPULS, to zaledwie wprowadzenie w ten niezwykle obszerny i wieloaspektowy temat, ale książka pozwala przyswoić sobie podstawowe pojęcia i zyskać ogólny pogląd na to, czym ta subdyscyplina pedagogiki się zajmuje. Tym samym jest to pozycja adresowana zarówno do wieloletnich praktyków, którzy zyskują możliwość wykorzystania przekazanej przez Cichosza wiedzy w codziennej pracy, jak i do studentów, którym książka przyda się jako lektura uzupełniająca bądź jako materiał do powtórki przed egzaminem.

Książka składa się z czterech rozdziałów, z których pierwszy przybliża nam genezę pedagogiki specjalnej. Autor przywołuje początki i uwarunkowania rozwoju dyscypliny, przybliża nam prekursorów pedagogiki społecznej w Polsce oraz etapy jej rozwoju. Rozdział drugi omawia szczególną rolę, jaką w dotychczasowym dorobku pedagogiki społecznej odegrały takie wybitne osobistości, jak: Helena Radlinska, będąca pierwszym polskim pedagogiem społecznym i inspiracją dla przyszłych pokoleń, Aleksander Kamiński, Ryszard Wroczyński, Stanisław Kowalski zajmujący się socjologią wychowania czy Tadeusz Frąckowiak.

W rozdziale trzecim autor zajmuje się zagadnieniami związanymi z kategorią środowiska - pojęcia kluczowego i źródłowego dla wielu nauk. Przywołuje najczęściej stosowane współczesne koncepcje środowiska, omawia rozwój koncepcji u wybranych autorów w kontekście pedagogiki społecznej i porusza zagadnienia związane z typem środowisk. Cichosz przybliża również nowe pojęcia i kategorie kreujące nowe perspektywy teoretyczno-metodologiczne, a także pokazuje środowisko i środowisko wychowawcze w interdyscyplinarnym ujęciu edukacji środowiskowej.

Ostatni rozdział książki poświęcony jest współczesnym kontekstom teoretyczno-metodologicznym. Cichosz poszukuje tu odpowiedzi na pytanie dotyczące oblicza współczesnej pedagogiki społecznej, przedmiotów jej badań oraz nowych obszarów wskazywanych przez nią jako ważne w rozpoznawaniu społecznego środowiska świata. Autor poświęca również podrozdział zagadnieniom związanym z praktycznym i empirycznym charakterem pedagogiki społecznej oraz jej aksjologicznym wymiarem.

Książka ,,Pedagogika społeczna. Zarys problematyki", poświęcona charakterystyce pedagogiki, problematyce jej rozwoju, prezentacji poglądów czołowych twórców i głównych reprezentantów oraz wypracowanych koncepcji, jest niezwykle cenna pozycją wśród publikacji akademickich. Cichosz zwraca jednak uwagę, iż poruszona tematyka ma na celu zwrócenie uwagi na najważniejsze problemy i zagadnienia, nie zaś ich dogłębną analizę. Dzięki temu staje się publikacją zwartą, dotyczącą najważniejszych kwestii, dlatego tak przydatną w procesie nauczania - służyć do tego może również słownik ważniejszych terminów oraz problemy do dyskusji, które mogą być wykorzystane także przez nauczycieli. Książka stwarza osobom zainteresowanym tematem możliwość zorientowania się w interesujących ich zagadnieniach, by mogli poszukiwać kolejnych publikacji już pod kontem ich dalszego zgłębiania.  

 

Link do opinii
Inne książki autora
Pedagogika społeczna. Zarys problematyki
Mariusz Cichosz0
Okładka ksiązki - Pedagogika społeczna. Zarys problematyki

Pedagogika społeczna. Zarys problematyki Mariusza Cichosza ma charakter specjalny: jest to kompleksowy podręcznik, a może raczej monografia tej jednej...

Top 5 książek
Złodziejka książek
Markus Zusak
Okładka książki - Złodziejka książek
Ostatnia królowa
Gortner C.W.
Okładka książki - Ostatnia królowa
Dziewczyny z Syberii
Anna Herbich
Okładka książki - Dziewczyny z Syberii
Reklamy