Uchylone drzwi

Ocena: 6 (1 głosów)

Debiutancki tomik poetycki Joanny Krajewskiej zatytułowany „Uchylone drzwi” jest zapisem przeżyć młodej, wrażliwej kobiety osadzonej w konkretnej rzeczywistości starającej się ją zobrazować i nazwać po swojemu. W POKOJU Wir szeptów, książek westchnienia I kątów pajęcze zmroki, I szuflad krainy cienia, Pyliste kurzów obłoki. Na biurku początki wierszy. Końce ołówków czekają Każdy chciałby być pierwszy, Co piszą, tego ... nie znają.

Informacje dodatkowe o Uchylone drzwi:

Wydawnictwo: Art Colony
Data wydania: b.d
Kategoria: Poezja
ISBN: 978-83-927905-2-5
Liczba stron: 56

więcej

Kup książkę Uchylone drzwi

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Uchylone drzwi - opinie o książce

Katarzyna Grucka Uchylone drzwi Joanny Krajewskiej – poezja odwróconej perspektywy. Debiutancki tomik Joanny Krajewskiej Uchylone drzwi jest swoistym przewodnikiem turystycznym po świecie spisanym przez młodą kobietę, podróżującą zarówno po nim, jak i po krętych ścieżkach swojego życia. W skład tomu weszło czterdzieści sześć wierszy, które w zdecydowanej większości zaskakują intensywnością barw i ciekawym sposobem obrazowania. Optymizm wyłaniający się z wierszy Joanny Krajewskiej wyróżnia jej poezję na tle pojawiającego się w ostatnich latach nurtu cechującego się głównie przedstawieniami egzystencjalnych rozterek podmiotów lirycznych i związanym z tym bólem istnienia. Tomik od samego początku zaskakuje. Tytuł – Uchylone drzwi, nie zostaje wyjaśniony, pozostawiając czytelnikowi samodzielną odpowiedź na pytanie: uchylone gdzie? w którą stronę? Poszczególne utwory nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Pozwalają spojrzeć na świat z nowej perspektywy, przyglądając się poszczególnym elementom budującym go, jak również na samego człowieka zanurzonego w rzeczywistości, która nieustannie się zmienia. Jako koronny utwór tego tomiku można wskazać Wiejski impresjonizm. Wiersz ten pokazuje perspektywę uchylonych drzwi, która kształtuje sposób patrzenia na świat. Impresjonistyczna gra światła, doskonale oddaje charakter zmysłowego postrzegania elementów ukazanych w całym tomiku. Jednocześnie utwór ten jest studium rzeczy, pokazując je w nowy sposób uświadamia czytelnikowi ich wartość. „Zobaczyć możesz rankiem, / Jak przez drzwi z naleciałością lat, / Do środka szarego tunelu / Wpada ostra plamka i przykleja się do podłogi. / Słoneczna drzazga – wiejski impresjonizm / małych rzeczy.” Poszczególne wiersze układają się w niezwykłe studium otaczającego świata, a także człowieka. W tomiku można wyróżnić liryki, będące swoistym zapisem podróży – nietypowym poetyckim przewodnikiem turystycznym, nastawionym głównie na opis przeżyć, a nie obserwację zastanego świata (m. in. Alghero, Paryż, Positano, Na drodze do..., Nowy Orlean, Salzburg, Bajkał). A także przedstawiające poszczególne osoby spotykane w swej podróży przez bohatera lirycznego (m. in. Amore, Jaromir, Dziadkowie, Patrycja, Artur, Lili znowu tu była, Lili leży w diagonalu). Pomimo narzucającego się, przez dobór tytułów, opisowego charakteru utworów, należałoby raczej określić je jako przedstawienie świata za pomocą odmienności perspektywy. Człowiek nie jest najważniejszym bohaterem w twórczości Joanny Krajewskiej, zdaje się być tylko osadzony wewnątrz świata, który nieustannie się porusza. Człowiek jest przedmiotem obserwacji prowadzonej przez otaczającą go przyrodę, a także przedmioty. To nie on, jako istota nadrzędna, wprowadza w ruch otaczający świat, a robią to drobne elementy, jak w utworze Amore: „Okulary Gucciego / Stuknęły o stolik / Wzywając kelnera. / Opalony dekolt / Pochłania spojrzenia / Choć pilnuje medalik.”. Opisy zastanej rzeczywistości są prowadzone w sposób nietypowy, odsłaniając ciekawy koncept, w którym człowiek jest jedną z ozdób. Przypomina to odwrócenie porządku, który został wypracowany przed wiekami. Człowiek przestał być kreatorem, a staje się dekoracją, przedmiotem obserwacji. „Zatoka jest cicha i nieśmiała. / Ozdób w postaci jachtów / Nie toleruje na swoim ciele. / Jedynie pozwoliła na tatuaż / Z ludzkich ciał / W okolicy pępka świata.” (Alghero); „Wybrzuszone, zdziwione ryby / Spontanicznie ześlizgują się / Ze sztucznego lodu / Patrzą na głodnych klientów, / Błyskają łuski, / I gałki oczne / Ciemnoskórego handlarza.” (Sycylia); Joanna Krajewska w swym debiutanckim tomiku otwiera czytelnikowi oczy na rzeczy drobne, zwykle niezauważane, uświadamiając ich niezwykłą wartość, czyniąc to trochę jak Wisława Szymborska, ale dodatkowo poruszając nutę surrealizmu i utworów impresjonistycznych. Uchylone drzwi to niezwykły przykład współczesnej poezji kobiecej, ale bynajmniej nie małostkowej, odznaczającej się raczej delikatnością obrazowania świata i optymizmem wypływającym z wierszy. Lektura tego tomiku daje czytelnikowi możliwość odetchnięcia od biegnącego coraz szybciej życia. Jest chwilą refleksji i zastanowienia, podanej w intensywnych barwach otaczającej rzeczywistości.
Link do opinii
Inne książki autora
Spór o literaturę kobiecą w Dwudziestoleciu międzywojennym
Joanna Krajewska0
Okładka ksiązki - Spór o literaturę kobiecą w Dwudziestoleciu międzywojennym

Największą zaletą książki Joanny Krajewskiej Spór o literaturę kobiecą w Dwudziestoleciu międzywojennym jest skorygowanie obrazu polskiej literatury...

Niesamowite przypadki. Tajemnice Gór Ryfejskich
Joanna Krajewska0
Okładka ksiązki - Niesamowite przypadki. Tajemnice Gór Ryfejskich

Małomiasteczkowy sen o światach równoległych Ten, którego imienia lepiej nie wymawiać, zwłaszcza w języku Goethego i Manna, powrócił...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Virion. Legenda miecza. Krew
Andrzej Ziemiański ;
Virion. Legenda miecza. Krew
Kołatanie
Artur Żak
Kołatanie
W rytmie serca
Aleksandra Struska-Musiał ;
W rytmie serca
Mapa poziomów świadomości
David R. Hawkins ;
Mapa poziomów świadomości
Dom w Krokusowej Dolinie
Halina Kowalczuk ;
Dom w Krokusowej Dolinie
Ostatnia tajemnica
Anna Ziobro
Ostatnia tajemnica
Hania Baletnica na scenie
Jolanta Symonowicz, Lila Symonowicz
Hania Baletnica na scenie
Lew
Conn Iggulden
Lew
Jesteś jak kwiat
Beata Bartczak
Jesteś jak kwiat
Niegasnący żar
Hannah Fielding
Niegasnący żar
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy