Konsumowanie życia

Ocena: 0 (0 głosów)
Nastolatki, z zapałem i entuzjazmem wystawiające na pokaz swoje zalety, w nadziei, że przyciągną uwagę, a może nawet zdobędą uznanie i aprobatę konieczne, by pozostać w grze towarzyskiej. Potencjalni klienci, którzy muszą wykazywać się zadowalającymi danymi o wydatkach i zwiększać limity kredytowe, żeby uzyskać lepszą obsługę. Przyszli imigranci walczący o punkty, będące świadectwem popytu na ich usługi, aby rozpatrzono pozytywnie ich podanie o pobyt stały. Wszystkie te trzy, na pozór tak różne, kategorie ludzi nakłania się, popycha, albo wręcz zmusza do promowania atrakcyjnego i pożądanego towaru, do wykorzystywania wszystkich sił i wszelkich dostępnych metod, by podnieść wartość rynkową dóbr, które sprzedają. A towarem, który mają wprowadzić na rynek, wypromować i sprzedać, są oni sami. Fragment książki Wraz z nadejściem ery płynnej nowoczesności społeczeństwo producentów przekształca się w społeczeństwo konsumentów. Człowiek odgrywa w nim równocześnie dwie role: potencjalnego nabywcy, a zatem przedmiotu marketingowych zabiegów, oraz potencjalnego towaru, poszukującego nabywców. Obie role grane są w przestrzeni społecznej określanej mianem rynku. Warunkiem uzyskania dostępu do dóbr społecznych (przedmiotów osobistej konsumpcji, a także uznania i pozycji społecznej) jest zdobycie „wartości rynkowej”, a więc popytu na walory własne. „Utowarowienie” relacji międzyludzkich i poddanie ich regułom rynku towarowego, a nie wzrost aktywności konsumpcyjnej i jej awans w całokształcie czynności życiowych, jest cechą definiującą społeczeństwo konsumentów i kultury konsumeryzmu. W tej książce Zygmunt Bauman, oryginalny analityk współczesnych wzorów i strategii życiowych, bada wpływ postaw konsumpcyjnych na wzory zachowań w różnych, na pozór niepowiązanych z sobą, aspektach życia społecznego, takich jak współczesna praktyka polityczna i demokratyczna, podziały i uwarstwienie społeczne, wspólnoty i związki partnerskie, budowa tożsamości, wytwarzanie i użytkowanie czy wreszcie preferowanie określonych wartości. Głównymi tematami tej błyskotliwej książki są wpływ światopoglądu i wzorów zachowań inspirowanych i kształtowanych przez rynki towarowe na sieć stosunków międzyludzkich oraz źródła uraz, protestów i oporu wobec tego wpływu. Zygmunt Bauman jest emerytowanym profesorem Uniwersytetu w Leeds.

Informacje dodatkowe o Konsumowanie życia:

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data wydania: b.d
Kategoria: Socjologia, filozofia
ISBN: 978-83-233-2572-7
Liczba stron: 164

więcej

POLECANA RECENZJA

Kup książkę Konsumowanie życia

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Konsumowanie życia - opinie o książce

Inne książki autora
Socjologia
Zygmunt Bauman0
Okładka ksiązki - Socjologia

Socjologia jako wprowadzenie w dziedzinę myśli społecznej oraz w sferę samej nauki o społeczeństwie nie wymaga wiedzy specjalistycznej i przeznaczona jest...

Etyka ponowoczesna
Zygmunt Bauman0
Okładka ksiązki - Etyka ponowoczesna

W Etyce ponowoczesnej Zygmunt Bauman wypowiedział to, co najistotniejsze dla charakteru naszych czasów: opisał naturę współczesnych zjawisk moralnych....

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Miłość szyta na miarę
Paulina Wiśniewska
Miłość szyta na miarę
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
The Paper Dolls
Natalia Grzegrzółka
The Paper Dolls
Słowa wdzięczności
Anna H. Niemczynow
Słowa wdzięczności
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy