„Trivia" po nowemu. Recenzja gry „iKnow" - granice.pl

Data: 2017-01-08 11:32:52 Autor: SiM
udostępnij Tweet

fot. Magdalena Galiczek-Krempa, www.weddblog.pl

 


 

 

„iKnow"

Tactic

2-6 graczy

Wiek: 15+

Czas rozgrywki: 45 minut

 


 

Jasne reguły

Zasady rozgrywki są bardzo proste: gracz pełniący w danej rundzie rolę lektora czyta pytanie należące do jednej z kategorii - są to: ludzie, świat, kultura lub historia. Pozostali uczestnicy w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara muszą zdecydować, po ilu podpowiedziach będą w stanie udzielić poprawnej odpowiedzi. Na tym jednak nie koniec - następnie bowiem gracze wskazują, czy wybrany przez siebie konkurent na pytanie to odpowie poprawnie, czy też niepoprawnie. Za udzielenie odpowiedzi można otrzymać do 3 punktów (za odpowiedź błędną punkty nie są odejmowane), natomiast za typowanie odpowiedzi przeciwnika można uzyskać dodatkowo 1 punkt, można też w ten sposób stracić jeden z punktów zdobytych wcześniej. Lektor w danej rundzie automatycznie zdobywa 2 punkty, a w kolejnej turze tę funkcję przejmuje następny gracz i zabawa zaczyna się od początku. Osoba, która w danej rundzie jako pierwsza udzieliła poprawnej odpowiedzi, wybiera kategorię pytania, które czytane będzie w rundzie kolejnej. Rozgrywka trwa do momentu, gdy któryś z graczy uzyska 20 punktów.   

 

plansza

 

Załóż się

 Od większości propozycji quizowych odróżnia iKnow właśnie element „hazardu” czy „zakładu”, a więc typowania, czy któryś z oponentów odpowie na pytanie poprawnie, czy też błędnie. Ten element też mocno urozmaica rozgrywkę. Rozgrywkę niełatwą, bo kategorie pojmowane są na tyle szeroko, że tak naprawdę trudno przewidzieć, jakiego pytania można po nich oczekiwać. I tak gracz liczący na pytanie dotyczące literatury czy filmu w kategorii „kultura” może trafić na rock industrialny, a pytanie dotyczące ulubionego pisarza znaleźć w kategorii „ludzie”. Niewiele jest też pytań typowo z zakresu przedmiotów ścisłych - chemii czy fizyki. Czasami pytania dotyczą też bardzo, bardzo wąskiego wycinka wiedzy - wówczas łatwiejszym sposobem zdobycia punktu jest dobre obstawienie odpowiedzi innego gracza niż staranie się o samodzielne udzielenie odpowiedzi poprawnej. Choć trzeba powiedzieć, że nawet, gdy pytania są naprawdę trudne, to podpowiedzi bywają na tyle luźno ze sobą związane i podchodzić mogą do rozwiązania z tak różnych stron, że dla wielu osób - nawet nieszczególnie zainteresowanych tematyką pytania - mogą okazać się bardzo pomocne.

 

pytania

 

Jedno jest pewne: w przypadku iKnow nie ma miejsca na monotonię czy nudę. 1600 pytań zawartych na kartach wchodzących w skład podstawowego zestawu pozwala na co najmniej kilkadziesiąt, jeśli nie - kilkaset partii. A w sklepach kupić możemy dodatkowe 4 zestawy kart z pytaniami. 

 

Więcej graczy - większe emocje

W iKnow grać może teoretycznie od 2 do 6 osób, nie da się jednak ukryć, że największe emocje gwarantuje raczej większa niż mniejsza liczba uczestników. Warto też zaznaczyć, że w przypadku gry dwuosobowej bardzo dużą rolę odgrywać będzie uczciwość rywali - w takim przypadku bowiem osoba czytająca pytanie również może na nie odpowiadać, a twórcy gry nie zaplanowali żadnego elementu, pozwalającego zasłonić właściwą odpowiedź podczas czytania pytania. Trzeba więc liczyć na to, że lektor zgodnie z regułami gry nie przeczyta odpowiedzi / podpowiedzi lub też że uczciwie zasłoni je inną kartą.

 

gracze

 

Piękne wydanie

W pytaniach i odpowiedziach zdarzają się również literówki czy nieliczne błędy rzeczowe, które mogą sugerować niewłaściwą odpowiedź. Jest ich, na szczęście, niewiele i można to zrozumieć w przypadku gry, w której tak dużą rolę odgrywa tekst. Poza tym całość zestawu wykonana jest bardzo starannie. Nie da się ukryć: minimalistyczna szata graficzna jest po prostu piękna, a pomysłowy system zliczania punktów przy pomocy krążków nakładanych na pionek iBet, służący do obstawiania odpowiedzi przeciwników, sprawdza się znakomicie. W efekcie „iKnow" to znakomita propozycja dla miłośników wszelkiego rodzaju quizów, dla fanów „Milionerów” czy kultowej gry „Trivial Pursuit”. Bardzo ciekawa, mocno rozwijająca wiedzę i gwarantująca wiele godzin znakomitej zabawy - szczególnie w szerszym gronie przyjaciół.   

 

-> „iKnow" kupicie w promocyjnej cenie w księgarni gandalf.com.pl 

1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Avatar uĹźytkownika - martucha180
martucha180
Dodany: 2017-02-03 22:48:24
0 +-
Ciekawa gra wiedzowa, ale wśród 1600 kart nie powinno być literówek, a tym bardziej błędów rzeczowych!
Avatar uĹźytkownika - emilly26
emilly26
Dodany: 2017-01-08 20:38:45
0 +-
Myślę,że to będzie bardzo dobra gra dla młodzieży. Brakuje na polskim rynku gier, w których można sprawdzić swoją wiedzę.
Avatar uĹźytkownika - dayna15
dayna15
Dodany: 2017-01-08 12:02:23
0 +-
Gierka świetna, miałam okazję zagrać i dawno tak się nie bawiłam

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Virion. Legenda miecza. Krew
Andrzej Ziemiański ;
Virion. Legenda miecza. Krew
Herbaciane róże
Beata Agopsowicz ;
Herbaciane róże
Czarownik
Anniina Mikama
Czarownik
Ludzie z kości
Paula Lichtarowicz
Ludzie z kości
W rytmie serca
Aleksandra Struska-Musiał ;
W rytmie serca
Kołatanie
Artur Żak
Kołatanie
Esperanza
Jakob Wegelius ;
Esperanza
Mapa poziomów świadomości
David R. Hawkins ;
Mapa poziomów świadomości
Dom w Krokusowej Dolinie
Halina Kowalczuk ;
Dom w Krokusowej Dolinie
W szponach
Izabela Janiszewska ;
W szponach
Pokaż wszystkie recenzje