AMERYKAŃSKIE KONFESJE DWUDZIESTEGO WIEKU

Dawid Klachacz
« powrót

Aby zrozumieć istotę formułującego się zwierzenia w literaturze XX wieku, należy dodać jeszcze kilka nierozerwalnych faktów, które konkretyzują obraz tego rodzącego się zjawiska poetyckiego.

Atmosferę nadchodzącego konfesjonalizmu można zauważyć już w późniejszych tekstach modernistów, na przykład w bolesnych i osobistych Pisan Cantos Ezry Pounda z 1948 roku. Natomiast realnym zerwaniem z zasadami poetyki modernistycznej, która nakazywała dystans i powściągliwość liryczną dokonała się za sprawą „pokolenia pośredniego” i najmłodszego. Pierwiosnkiem nowej poezji był już Skowyt Allena Ginsberga z wXX roku 1955 jako żarliwy wyraz skarg młodzieńca, okaleczonego przez życie, system oraz własny obłęd. W tymże roku poeta „pokolenia pośredniego” – John Berryman zaczął pisać pierwsze wiersze z serii, która później dała początek jego dziełu życia, Dream Song – niesamowitemu dziennikowi poetyckiemu z nieznacznie tylko zamaskowanym autorem w roli głównej. W 1959 roku W. D. Snodgrass publikuje tom pt.: Hearts Needle. Ta opowieść o rozpadzie małżeństwa poety i utracie po rozwodzie ukochanej kilkuletniej córki w 1960 roku przyniosła mu nagrodę Pulitzera, rzadko przyznawanej za tomiki jak ten – debiutanckie. Jak pisze badaczka literatury amerykańskiej A. Salska w 1957 roku „The New Yorker”, „Saturday Review” i „Harper’s”, pisma kształtujące amerykański klimat kulturalny, wydrukowały też wiersze jeszcze zupełnie nieznanej Anne Sexton, których tematem był jej pobyt w szpitalu psychiatrycznym.[1] Te wszystkie wydarzenie literackie prowadzą do systematycznej krystalizacji konfesji w liryce powojennej. A najznamienitszym przykładem owej krystalizacji i przełomu w obrębie poezji stała się twórczość Roberta Lowella.



Dawid Klachacz


student polonistyki i kulturoznawstwa, redaktor działu publicystyki w portalu „granice rzeczywistości”, feminista;lubi słuchać spowiedzi nieżyjących pisarek i pisarzy, szczególnie tych„zboczonych” z drogi przez społeczeństwo; publikuje w „swoim” portalu, "Nowym Gwoździu Programu", brulionie literackim „Ślad” największe wyzwanie – nie zwariować.






[1] Historia literatury amerykańskiej XX wieku, Pod red. A. Salskiej, Universitas, Kraków, 2003, s. 398 – 399.




poprzednia
- [1] -


Zobacz też:

Publicystyka - KABAREAKTÓWKA 2. Spadkobiercy – dżungla sceniczna. KABAREAKTÓWKA 2. Spadkobiercy – dżungla sceniczna. W „Spadkobiercach” publiczność złakniona jest przypadków i potknięć. Czeka wręcz z upragnieniem na pomyłki, przyznawanie się do bezradności, wymowne spojrzenia i wyrzuty, robione sobie wzajemnie więcej...
Publicystyka - ŚWIĘTA REKLAMA ŚWIĘTA REKLAMA Teoria „niewidzialnej religii” Thomasa Luckmanna zakłada, że wszystko może być religią, co nadaje życiu ludzkiemu sens. Taką quasi-religią może być na przykład konsumpcjonizm. więcej...
Opinie
Musisz być zalogowany by móc komentować.
POLUB NAS!
WYDAWCY POLECAJĄ
Zwyczajna łaska
Książka Racheli
Sekret Wesaliusza
REKLAMA
linia_1_reklama linia_2_reklama linia_3_reklama
 
STRONA GŁÓWNA

MOJE GRANICE
Dodaj/Opublikuj
Wirtualna biblioteczka
Ustawienia
Więcej opcji
KSIĄŻKI
recenzje
premiery, nowości
zapowiedzi wydawnicze
audiobooki
patronaty
rankingi
autorzy
rekomendacje
wyzwania czytelnicze
WIERSZE

OPOWIADANIA

KONKURSY

SPOŁECZNOŚĆ
forum
blogi
zdjęcia
filmy
kalendarz
książki za aktywność
PUBLICYSTYKA
wywiady
eseje
sylwetki twórców
recenzje filmów