AMERYKAŃSKIE KONFESJE DWUDZIESTEGO WIEKU

Data: 2008-03-07 00:23:03 Autor: Dawid Klachacz
udostępnij Tweet

Atmosferę nadchodzącego konfesjonalizmu można zauważyć już w późniejszych tekstach modernistów, na przykład w bolesnych i osobistych Pisan Cantos Ezry Pounda z 1948 roku. Natomiast realnym zerwaniem z zasadami poetyki modernistycznej, która nakazywała dystans i powściągliwość liryczną dokonała się za sprawą „pokolenia pośredniego” i najmłodszego. Pierwiosnkiem nowej poezji był już Skowyt Allena Ginsberga z wXX roku 1955 jako żarliwy wyraz skarg młodzieńca, okaleczonego przez życie, system oraz własny obłęd. W tymże roku poeta „pokolenia pośredniego” – John Berryman zaczął pisać pierwsze wiersze z serii, która później dała początek jego dziełu życia, Dream Song – niesamowitemu dziennikowi poetyckiemu z nieznacznie tylko zamaskowanym autorem w roli głównej. W 1959 roku W. D. Snodgrass publikuje tom pt.: Hearts Needle. Ta opowieść o rozpadzie małżeństwa poety i utracie po rozwodzie ukochanej kilkuletniej córki w 1960 roku przyniosła mu nagrodę Pulitzera, rzadko przyznawanej za tomiki jak ten – debiutanckie. Jak pisze badaczka literatury amerykańskiej A. Salska w 1957 roku „The New Yorker”, „Saturday Review” i „Harper’s”, pisma kształtujące amerykański klimat kulturalny, wydrukowały też wiersze jeszcze zupełnie nieznanej Anne Sexton, których tematem był jej pobyt w szpitalu psychiatrycznym.[1] Te wszystkie wydarzenie literackie prowadzą do systematycznej krystalizacji konfesji w liryce powojennej. A najznamienitszym przykładem owej krystalizacji i przełomu w obrębie poezji stała się twórczość Roberta Lowella.

 

Dawid Klachacz

student polonistyki i kulturoznawstwa, redaktor działu publicystyki w portalu „granice rzeczywistości”, feminista;lubi słuchać spowiedzi nieżyjących pisarek i pisarzy, szczególnie tych„zboczonych” z drogi przez społeczeństwo; publikuje w „swoim” portalu, "Nowym Gwoździu Programu", brulionie literackim „Ślad” największe wyzwanie – nie zwariować.



[1] Historia literatury amerykańskiej XX wieku, Pod red. A. Salskiej, Universitas, Kraków, 2003, s. 398 – 399.

1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Virion. Legenda miecza. Krew
Andrzej Ziemiański ;
Virion. Legenda miecza. Krew
Herbaciane róże
Beata Agopsowicz ;
Herbaciane róże
Kołatanie
Artur Żak
Kołatanie
W rytmie serca
Aleksandra Struska-Musiał ;
W rytmie serca
Mapa poziomów świadomości
David R. Hawkins ;
Mapa poziomów świadomości
Dom w Krokusowej Dolinie
Halina Kowalczuk ;
Dom w Krokusowej Dolinie
Ostatnia tajemnica
Anna Ziobro
Ostatnia tajemnica
Hania Baletnica na scenie
Jolanta Symonowicz, Lila Symonowicz
Hania Baletnica na scenie
Lew
Conn Iggulden
Lew
Jesteś jak kwiat
Beata Bartczak
Jesteś jak kwiat
Pokaż wszystkie recenzje