Sprzedajemy książki, tanio

Katarzyna Czekońska
« powrót

Publicystyka - Obrazek

„Sprzedajemy książki, tanio” – ogłaszają się księgarnie internetowe, które mierzą się z coraz bardziej drastycznym spadkiem poziomu czytelnictwa w Polsce. Większość z nich przeniosła się do sieci „z ulicy” i przekonuje internautów, że warto, że przyjemność, wiedza i nowe horyzonty. Kowalski mruży oczy wpatrzone w ekran komputera – to pierwszy widoczny ruch na jego twarzy od ponad trzech godzin. Jakoś mu tak ostatnio... nie po drodze ...   

Ogólny poziom czytelnictwa w Polsce od wielu lat ma tendencję spadkową. Według badania przeprowadzonego przez Bibliotekę Narodową w 2012 r., ponad 60% Polaków w ciągu roku nie przeczytało żadnej książki. Kontakt z przynajmniej jedną zadeklarowało 39% badanych. 11 % to aktywni czytelnicy, którzy przeczytali przynajmniej 7 pozycji w ciągu całego roku. Należy dodać, iż w badaniu pod pojęciem „książka” kryły się również albumy, poradniki, encyklopedie, słowniki i ebooki.



Przyczyn takiego stanu rzeczy można doszukiwać się na wielu płaszczyznach – w zmianie stylu życia, panującej modzie oraz zmianie postrzegania tego, co uważane jest za pożyteczne i przydatne do funkcjonowania w dzisiejszym społeczeństwie. W dobie Internetu, gdy każdy ma dostęp do wiedzy i najnowszej informacji w łatwo przyswajalnej formie, rola edukacyjna książki zmniejsza się. Pozostaje jeszcze czytelnictwo dla tzw. przyjemności – pozycji fabularnych, kryminałów, fantasy czy romansów. Jednak i tutaj odnotowuje się duże spadki w porównaniu do lat ubiegłych. Spadek sprzedaży przekłada się na branżę wydawniczą, w której walczy się o kurczącą się grupę czytelników.



Postępowe księgarnie muszą nieustannie podążać za klientem. Gdy ucieka – podbiec, złapać i powiedzieć: „tu jestem”. Tak działa marketing, również ten internetowy. Wraz z rozwojem rynku nowych technologii sprzedaż książek przeniosła się w dużej części do sieci. Księgarnie online zachęcają licznymi promocjami, gratisami, konkursami, a nawet kodami rabatowymi na książki. Przypominają, że czytanie sprawia przyjemność, wzbogaca słownictwo, a książka może być doskonałym prezentem dla bliskiej osoby. Oprócz niższych kosztów prowadzenia działalności i atrakcyjniejszych cen, księgarnie internetowe mają w zanadrzu jeszcze jeden produkt – ebooka. Wygoda obsługi i nieco niższa cena, jaką trzeba zapłacić za książkę elektroniczną, przyczynia się do zamierania tradycyjnego, papierowego czytelnictwa. Ze szczególnym niepokojem na dokonujące się procesy patrzą wydawcy i małe, lokalne księgarnie. W dłuższej perspektywie zmiany te oznaczają dla nich spadek dochodów, szukanie oszczędności, a w konsekwencji zamykanie najmniej rentownych biznesów.



W obliczu dokonujących się (niekorzystnych) zmian na rynku czytelniczym nie powinny nikogo dziwić niezadowolone głosy wydawnictw edukacyjnych, odpowiadające na rządowy pomysł wprowadzenia dla pierwszoklasistów jednego, wspólnego podręcznika. W założeniu byłby on kupowany przez szkoły i służył uczniom przez wiele lat. Nowy zestaw książek nauczania początkowego to obecnie koszt około 250 zł. Podręczniki szkolne są więc ogromnym rynkiem i corocznym „zyskiem stałym” dla setek ludzi. Niezadowolenie wydawcy i księgarza zderza się jednak z aprobatą rodziców – pod warunkiem, że nie prowadzą oni sprzedaży podręczników.



Obniżaniu się poziomowi czytelnictwa w Polsce sprzyjają także relatywnie wysokie ceny książek. Po nałożeniu 5% stawki podatku VAT na książki i czasopisma specjalistyczne w 2011 roku, odnotowano 12% wzrost cen i 8,3% spadek ich sprzedaży. Znacznie wyższą stawką podatku od towarów i usług (23%) obłożone są audiobooki i ebooki. Smutną prawdą jest, że kupno książki dla wielu osób stanowi spory wydatek. Widząc duży spadek poziomu czytelnictwa, trudno jednak oczekiwać, że przy wzroście dochodów znacząco wzrosną nasze wydatki na literaturę piękną.



Przed księgarniami i wydawnictwami trudne czasy walki ze spadającym poziomem czytelnictwa, decyzjami zapadającymi na szczeblu państwowym i trudną sytuacją ekonomiczną nabywców książek. Coraz bardziej istotne wydaje się podążanie za aktualnymi trendami, w tym wykorzystywanie Internetu do promocji, kreowania bestsellerów oraz sprzedaży książek w wersji papierowej i elektronicznej. Dzisiejszy księgarz, bibliotekarz i wydawca powinien być sprawnym marketingowcem, który zna się na nowych technologiach, i mówi językiem szybko żyjącego społeczeństwa.



***


Obraz: Wilhelmine Wulff - pixelio.de


poprzednia
- [1] -


Zobacz też:

Publicystyka - Czego nie dowiesz się w szkole? Felieton Czego nie dowiesz się w szkole? Felieton Istnieje wiele ciekawostek, których nie dowiemy się od szkolnych belfrów.  Oto kilka faktów powszednie nieznanych. Możesz je, oczywiście, zdementować lub się z nimi zgodzić. więcej...
Publicystyka - Film jest jak kot Film jest jak kot Zastanawialiście się kiedyś, jak to jest z filmami? Trafiają do kin i tłumy ludzi gnają na seanse, żeby się  z nimi zapoznać. Ale prędzej czy później nadchodzi czas, kiedy film schodzi z ekranu, ustępując więcej...
Opinie
Musisz być zalogowany by móc komentować.
takahe2014-04-14 17:24:49
avatar
Jak dla mnie książki są stanowczo za drogie bym mogła sobie pozwolić na częste ich kupowanie. Natomiast biblioteki są często słabo wyposażone (u mnie nowości wypożyczane są spod lady) co zniechęca potencjalnych czytelników.
odpowiedz
agatrzes2014-04-14 17:24:49
avatar
Nic dodać nic ująć :)
odpowiedz
agatrzes2014-04-14 17:24:49
avatar
Ale w innych dziedzinach mamy wyniki - statystyczny mieszkaniec Polski wliczając w to ludzi starszych i niemowlaki, wypija rocznie średnio 9,25 litra spirytusu. 84% dorosłych Polaków przyznaje się do spożywania alkoholu, a tylko 16% do abstynencji. Tylko jak tu statystycznego przekonać, żeby zamienił flaszę na książkę?
odpowiedz
whisky2014-04-14 17:24:49
avatar
Moim zdaniem do czytelnictwa nie zachęcają też lektury szkolne. Kto był zmuszony do przeczytania z jednym roku Nad Niemnem, Chłopów i może jeszcze kilku przytłaczających opowiadań o Auschwitz, ten po skończeniu szkoły po książkę dl przyjemności już nie sięgnie. A i w trakcie roku nie ma na to czasu. Z resztą podobny mechanizm widzę na studiach.
odpowiedz
2014-04-14 17:24:49
Cóż, moim zdaniem do lektur szkolnych trzeba trochę dojrzałości i wychowania w tradycji i kulturze, które powinny być zaserwowane przez rodziców. Jeśli od dzieciństwa dziecko zamiast książek we własnym domu ma bardziej po drodze do elektroniki i bzdurnych bajek w kablówce to nic dziwnego, że nie zrozumie potęgi i magii wyobraźni. Potem lektura staje się dla niego czymś ambitniejszym i rozwijającym, ale na pewno nie zniechęcającym.
whisky2014-04-14 17:24:49
avatar
A książki kupuję często, ale... używane. Zamiast płacić koszmarne 50zł za jedną pozycję, która czasem jest książką na lata, ale czasem niestety nietrafionym tytułem odłożonym na półkę po jednym przeczytaniu.
odpowiedz
czarniutka212014-04-14 17:24:49
avatar
zgadzam się, ja z chęcią kupowałabym o wiele więcej książek, ale nie stać mnie na to, więc wybieram tylko te, których nie zdobędę w inny sposób.
odpowiedz
2014-04-14 17:24:49
Książki kupuję tylko na wyprzedażach, więc z reguły zbytniego wyboru nie ma, ale czasem trafią się perełki :)
jaszczowka2014-04-14 17:24:49
avatar
książki wcale nie są tanie czytelnictwo będzie spadać bo kultura nam zubożała...
odpowiedz
hajduczek2014-04-14 17:24:49
avatar
Tak, niby ciągle promocje przeceny itd. a książki są drogie i tak:( Na całe szczęście są jeszcze biblioteki. Chociaż niektóre z bibliotecznych książek są tak pozakleiwane rozmaitymi nalepkami (bo i numer książki, i naklejka biblioteki, i jeszcze kod kreskowy, i jeszcze oznaczenie poziomu), tak że nieraz nawet nie da rady przeczytac opisu z tyłu ksiazki tak jest okładka zaklejona:(
odpowiedz
POLUB NAS!
WYDAWCY POLECAJĄ
Zwyczajna łaska
Książka Racheli
Sekret Wesaliusza
REKLAMA
linia_1_reklama linia_2_reklama linia_3_reklama
 
STRONA GŁÓWNA

MOJE GRANICE
Dodaj/Opublikuj
Wirtualna biblioteczka
Ustawienia
Więcej opcji
KSIĄŻKI
recenzje
premiery, nowości
zapowiedzi wydawnicze
audiobooki
patronaty
rankingi
autorzy
rekomendacje
wyzwania czytelnicze
WIERSZE

OPOWIADANIA

KONKURSY

SPOŁECZNOŚĆ
forum
blogi
zdjęcia
filmy
kalendarz
książki za aktywność
PUBLICYSTYKA
wywiady
eseje
sylwetki twórców
recenzje filmów