Wywiad: Wysoka jakość książek jest najważniejsza!

ksiazka.net.pl
« powrót

Publicystyka - Obrazek

Z redaktorem naczelnym Oficyny Wydawniczej IMPULS Wojciechem Śliwerskim oraz kierownikiem działu marketingu Pawłem Głowiakiem rozmawia Gabriel Leonard Kamiński (ksiazka.net.pl)

Gabriel Leonard Kamiński: Jaki Pańskim zdaniem był dla Oficyny Wydawniczej IMPULS rok? O ile tytułów wzbogacił się katalog IMPULSU i czy dostrzegają Panowie progresję sprzedaży w wybranych działach waszego katalogu wydawniczego? Otrzymaliście też sporo nagród i wyróżnień – które uważają Panowie za najcenniejsze?


Paweł Głowiak: Ubiegły rok, a nawet szerzej – ostatnie lata, ustabilizowały naszą pozycję na jakże trudnym rynku wydawniczym.


Działamy już od dwudziestu siedmiu lat i właśnie dzięki konsekwencji ofertowej jesteśmy jedną z najbardziej rozpoznawalnych oficyn wydawniczych w Polsce. IMPULS od początku swej działalności postawił na jakość wydań przygotowywanych do druku publikacji i własną wykwalifikowaną, doskonalącą swój warsztat pracy kadrę. Oferujemy autorom kompleksową usługę wydawniczą, obejmującą całokształt procesu publikacji oraz jej promocję, aktywny marketing i sprawną dystrybucję. Zaufali nam najlepsi.


Z naszej oferty wydawniczej korzystają naukowcy, klienci indywidualni, uczelnie, stowarzyszenia i różne instytucje z kraju i zagranicy. Wielu autorów prac doktorskich, habilitacyjnych czy profesorskich współpracuje z wydawnictwem od ponad dwudziestu lat. To właśnie dzięki nim oraz konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju do rąk czytelników oddajemy średniorocznie blisko 250 wydanych na najwyższym poziomie publikacji z dziedziny pedagogiki, psychologii, socjologii etc. W minionym roku wydawnictwo zanotowało bardzo dobry wynik w ilości wydanych publikacji: 365 tytułów, z czego aż 110 stanowiły nowości, czyli pierwsze wydania z zakresu pedagogiki specjalnej, logopedii, terapii, psychologii, socjologii, harcerstwa, pedagogii osób starszych oraz pedagogii wczesnoszkolnej. Równocześnie, obok wersji tradycyjnej, wydajemy książki elektroniczne – ebooki, w formatach epub, mobi czy pdf. W tym momencie każdy czytelnik znajdzie bogatą ofertę blisko 800 dostępnych tytułów w wersji tradycyjnej oraz znaczną jej cześć w wersji mobilnej.


Wspomniał Pan o nagrodach i wyróżnieniach. Faktycznie, często zgłaszamy i nominujemy nasze publikacje do plebiscytów i konkursów, do walki o wyróżnienia i nagrody. W minionym roku nasze tytuły zdobywały zacne nagrody i wróżnienia w konkursach na najlepsze książki roku – psychologiczne, poradniki, historyczne, dla dzieci i młodych czytelników – oraz nagrody okresowe, np. dla najlepszej książki na zimę, wiosnę czy lato.


W roku 2016 publikacje IMPULSU bardzo często plasowały się w ścisłej czołówce różnych rankingów książek naukowych czy specjalistycznych. Warto wspomnieć, iż nasze tytuły – będące również pracami naukowymi czy habilitacjami – zdobywały wyróżnienia i nagrody państwowe i akademickie. Na bazie tytułów Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji oraz Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP. W gorsecie centralizmu profesor Bogusław Śliwerski otrzymał wyjątkową nagrodę za osiągnięcia naukowe – w tym za wybitny dorobek – od Prezesa Rady Ministrów. Innym ważnym wydarzeniem było wyróżnienie profesora Śliwerskiego i profesora Zbyszko Melosika mianem „Edukatorzy Roku“.


Staramy się zdobywać rynek książki wysoką jakością publikacji, ciekawą i zróżnicowaną ofertą autorów, teoretyków i praktyków w swoich specjalnościach, a także intensywną promocją. Rynek ten systematycznie się zmienia, podobnie jak uwarunkowania, konkurencja czy oczekiwania czytelników. Poprzez aktywny i intensywny marketing systematycznie dostarczamy czytelnikom impulsu do wyboru z oferty naszego wydawnictwa. Dzięki tej polityce ustabilizowaliśmy w minionych latach naszą pozycję, jednak nadal dążymy do lepszych wyników.

Gabriel Leonard Kamiński: Wiemy, że przywiązują Panowie dużą wagę do stałej współpracy, stawiacie przede wszystkim na Internet, księgarnie internetowe, portale, media społecznościowe, no i e-booki. Czy po tych kilku latach mają Panowie jakąś własną ocenę i refleksję na ten temat?


Paweł Głowiak: Koncentrujemy się na współpracy z solidnymi, rzetelnymi partnerami na każdym etapie procesu wydawniczo-dystrybucyjnego i marketingowego. Jeśli ktoś dla chwilowej korzyści nie wywiązuje się z umowy i zmienia ustalone reguły postępowania, wówczas rezygnujemy z dalszej współpracy. Takie podejście pomaga nam w szacowaniu wysokości obrotu, podejmowaniu decyzji wydawniczych, skupieniu się na wyborze dobrych tytułów, ich starannym wykonaniu i możliwie szerokiej promocji. Od początku powstania wydawnictwa stawialiśmy na jakość pracy i stałą intensywną promocję. To pomaga w sprzedaży i stanowi wsparcie także dla naszych partnerów handlowych. Często klient przychodzi do nich i sięga po znany z promocji tytuł.


Zupełnie inaczej wyglądałby rynek książki gdyby nie Internet, portale, media społecznościowe, księgarnie internetowe i ebooki. Wirtualny świat stał się nie tylko olbrzymim polem dla marketingowych działań i często jedyną drogą dotarcia z książką do potencjalnego czytelnika, ale i, wobec istniejących patologii tradycyjnego modelu dystrybucji, ogromną szansą czy ratunkiem dla małych i średnich firm. Własna księgarnia internetowa, magazyn i dział wysyłkowy sprawiły, że część przychodów ze sprzedaży książek zaczęła bezpośrednio zasilać konto wydawnictwa, wzmacniając jego pozycję rynkową. Z pozycji proszącego księgarzy i hurtowników o zapłatę faktur przedzierzgnęliśmy się w partnerów w procesie sprzedaży książek. Pojawienie się ebooków z jednej strony pogłębiło udział wydawnictwa w bezpośredniej sprzedaży książek, z drugiej – przyspieszyło i zintensyfikowało obrót książką.

Gabriel Leonard Kamiński: Jesteście oficyną naukową. Kiedy dzwonimy do wydawców o podobnym profilu, przywołują Was jako szczególnie pozytywny przykład, a wręcz ewenement, jeżeli chodzi o obecność w Sieci, akcje promocyjne, targi książki. Skąd się wziął pomysł na tak ofensywną politykę reklamową i jakie są jej rezultaty?


Wojciech Śliwerski: Dziękuję za tak przychylną ocenę. Nasza aktywność to skutek zasygnalizowanych wcześniej patologii w funkcjonowaniu tradycyjnego modelu dystrybucji, głównie systemu płatności, wydłużanego do granic możliwości, odraczanego, poddawanego różnym dodatkowym obciążeniom itp. Wydawca bez zapłaty za sprzedane książki tracił wiarygodność wobec drukarzy i autorów, możliwość pracy oraz wprowadzania kolejnych nowości na rynek. Aktywność w Sieci pozwala dotrzeć bezpośrednio do znacznie większego kręgu potencjalnych odbiorców, a ich zakupy uniezależniają wydawnictwo od nierzetelnych czy nieuczciwych partnerów rynkowych. Ofensywna polityka reklamowa pozwala także dotrzeć do nowych propozycji wydawniczych i otwarcia nowych pól wydawniczego działania. Wystarczy prześledzić katalogi wydawnictwa na przestrzeni ostatnich kilku lat, by zobaczyć, jak zmieniają się i rozbudowują obrzeża naszego głównego profilu, a i on sam na tych działaniach zyskuje.

Gabriel Leonard Kamiński: Wydajecie podręczniki akademickie – w momencie, w którym większość wydawców odtrąbiła ich zmierzch, Wy weszliście na rynek z zupełnie nową serią „Pedagogika Nauce i Praktyce”. Ile tytułów liczy obecnie seria, jakie są nakłady proponowanych tytułów i jakie jest zainteresowanie serią ze strony studentów i pracowników naukowych?


Wojciech Śliwerski: Początkowo wznawialiśmy podręczniki znanych i cenionych przez środowiska akademickie autorów. Z czasem okazało się, że w wyniku polityczno-społecznych przeobrażeń, licznych zmian ustawowych, modelu funkcjonowania uczelni i ścieżki kariery naukowej niezbędne są nowe opracowania. Rynkowe sygnały zbiegły się z inicjatywą przewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, profesora Bogusława Śliwerskiego i zespołów KNP PAN, by stworzyć serię współczesnych podręczników akademickich, wspierających społeczność akademicką, systematyzujących


poprzednia
- [1] [2] -


Zobacz też:

Publicystyka - - W każdej rzeczywistości istnieje miłość. Rozmowa z Joanną Jax - W każdej rzeczywistości istnieje miłość. Rozmowa z Joanną Jax - Myślę, że w każdej rzeczywistości istnieje miłość. Rodzi się, jest narażona na rozmaite perturbacje i musi się obronić. Uważam także, że właśnie trudne czasy powodują, gdy każdy dzień jest wielką niewiadomą, sprawia więcej...
Publicystyka -  Wywiad z Florence Hinckel i Vincentem Villeminotem Wywiad z Florence Hinckel i Vincentem Villeminotem Jeden wirus, jedna historia, czterech bohaterów, cztery tomy serii” - to hasło promujące polskie wydanie serii U4 – bestsellerowego francuskiego cyklu powieściowego. Jego pierwsze dwa tomy ukazały więcej...
Opinie
Musisz być zalogowany by móc komentować.
martucha1802017-03-31 16:39:59
avatar
O tak, Internet to potęga w promocji książek i możliwości ich zdobycia.
odpowiedz
POLUB NAS!
WYDAWCY POLECAJĄ
Cień jabłoni
Książka Racheli
Sekret Wesaliusza
REKLAMA
linia_1_reklama linia_2_reklama linia_3_reklama
 
STRONA GŁÓWNA

MOJE GRANICE
Dodaj/Opublikuj
Wirtualna biblioteczka
Ustawienia
Więcej opcji
KSIĄŻKI
recenzje
premiery, nowości
zapowiedzi wydawnicze
audiobooki
patronaty
rankingi
autorzy
rekomendacje
wyzwania czytelnicze
WIERSZE

OPOWIADANIA

KONKURSY

SPOŁECZNOŚĆ
forum
blogi
zdjęcia
filmy
kalendarz
książki za aktywność
PUBLICYSTYKA
wywiady
eseje
sylwetki twórców
recenzje filmów