Recenzja gry planszowej „Straszny dwór". Strasznie fajna zabawa

SiM
« powrót

Publicystyka - Obrazek

Straszny dwór to gra wyróżniająca się spośród innych planszówek pod wieloma względami. Jest świetnie zaprojektowana, utrzymana w estetyce przypominającej nieco animacje Tima Burtona. Uczy też raczej współpracy niż rywalizacji. I może „rosnąć" wraz z dzieckiem. Ale - po kolei. 





fot. Magdalena Galiczek-Krempa, www.weddblog.pl






Straszny dwór



Autor: Annick Lobet



Ilustracje: Tomek Larek, Paul Drouin



FoxGames



Liczba graczy: od 2 do 4



Wiek graczy: 6+



Czas gry: 15 min.






Intrygujący zestaw


W niewielkim pudełku znajdziemy całkiem spory zestaw do gry. Przede wszystkim - dwustronną planszę, 4 pionki graczy wraz z podstawkami, 8 żetonów duchów, kostkę, 4 żetony kluczy oraz instrukcję. Całość jest przygotowana starannie, większość elementów wykonano z grubego kartonu, powinny więc okazać się trwałe. Uwagę zwraca szata graficzna ze świetnymi ilustracjami, których autorami są Tomasz Larek i Paul Drouin. Polski rysownik wykorzystał jedynie część oryginalnych rysunków, wykonując tak naprawdę zupełnie nowy projekt, w którym dominuje mrok i raczej ciemniejsze odcienie, nie ma tu feerii barw, charakterystycznej dla propozycji przeznaczonych dla młodszych graczy. Postaci duchów przywodzą na myśl animacje Tima Burtona, pionki graczy - kreskówki z serii o Scooby Doo. Krótko mówiąc: całość jest baaardzo klimatyczna, a dodatkowo kompaktowe wymiary pudełka sprawiają, że „Straszny dwór" to świetna gra do wzięcia ze sobą na dłuższy wyjazd czy wakacje.







Proste zasady i przebieg gry


Celem gry jest powstrzymanie duchów przed zajęciem strasznego dworu. Prowadzą doń dwie drogi: można starać się wyeliminować wszystkie duchy z terenu dworu lub umieścić klucze na każdym z czterech posągów aniołów.


Na początku na każdym z czterech posągów zostaje umieszczony duch. Następnie pierwszy z graczy rzuca kostką i umieszcza żeton ducha na polu wieży w kolorze wskazanym przez kostkę. W kolejnym etapie gracz może wyeliminować ducha na polu, na którym sam stoi, może przemieścić się na pole sąsiadujące w celu wyeliminowania zjawy, może też pozostać na miejscu w oczekiwaniu na innego gracza. Co ważne: nie można stanąć na polu, na którym znajdują się 3 (lub więcej) duchów. Jeśli którąś z wież „nawiedzą" 3 zjawy, wówczas nie będzie można wygrać przez eliminację wszystkich duchów - graczom pozostanie jedynie umieszczenie kluczy na każdym z posągów aniołów.







Współpraca, współpraca, współpraca


Pierwsze, co zwraca uwagę w przypadku „Strasznego Dworu", to kooperacyjna koncepcja gry. Wszyscy gracze muszą działać wspólnie, muszą porozumiewać się ze sobą, konsultować strategię, by osiągnąć cel. Nie ma tu miejsca na indywidualne zwycięstwo - liczy się zespół, a przeciwnikami są duchy, nie zaś pozostali gracze, jak w przypadku większości planszówek. Gra Annick Lobet uczy więc współpracy, współdziałania, a także planowania i tworzenia strategii. Szczególnie jest to ważne w przypadku próby odniesienia zwycięstwa w modelu z umieszczaniem kluczy na posągach. Aby to uczynić, jeden z graczy musi stać na polu z posągiem, po czym drugi gracz musi na nie wkroczyć. Czynność należy potem powtórzyć w przypadku pozostałych trzech posągów, równocześnie dbając o to, by duchy nie zablokowały graczom wszystkich dróg dotarcia do rogów planszy.







Tradycyjnie: im więcej graczy bierze udział w rozgrywce, tym bardziej emocjonująca będzie zabawa. Zaskakujące jest natomiast to, że wraz ze wzrostem liczby graczy, rośnie także poziom trudności z uwagi na mnogość sytuacji nie do przewidzenia czy opanowania. Również plansza przeznaczona do gry dla kilku graczy czyni rozgrywkę trudniejszą w porównaniu do tej, przeznaczonej dla dwojga uczestników.







Wariant dla dwojga idealny będzie na początek - właściwie nawet bardziej cierpliwe i potrafiące skupić uwagę nieco dłużej czteroletnie dziecko powinno szybko pojąć zasady i poradzić sobie podczas zabawy. „Straszny dwór” to więc gra, która może rosnąć wraz z dzieckiem - gdy do zabawy włączy się drugi rodzic lub gdy ograniczy się liczbę duchów w puli, rozgrywka stanie się trudniejsza i bardziej emocjonująca.


„Straszny dwór” jest więc zamkniętą w niewielkim opakowaniu, całkiem rozbudowaną, naprawdę emocjonującą, uczącą współpracy i strategicznego myślenia grą. Grą, która najwięcej radości sprawi nieco starszym dzieciom, ale w której z przyjemnością uczestniczyć będą również dorośli miłośnicy planszówek.





->Grę „Straszny Dwór" kupicie najtaniej w księgarni Bonito.pl










poprzednia
- [1] -


Zobacz też:

Publicystyka - Recenzja gry „Tomcio i wiosenne porządki”. Pierwsza planszówka Twojego dziecka Recenzja gry „Tomcio i wiosenne porządki”. Pierwsza planszówka Twojego dziecka „Tomcio i wiosenne porządki” to idealna pierwsza gra dla każdego dziecka. Odpowiednia już dla trzylatków, gwarantuje nie tylko świetną zabawę, ale też walory edukacyjne, a nawet - wychowawcze.  więcej...
Publicystyka - Recenzja gry planszowej „Party. Założysz się? Recenzja gry planszowej „Party. Założysz się?" „Party. Założysz się?" to imprezowa edycja popularnej gry planszowej. Rozbudowana, bardzo różnorodna zabawa dla 3-6 graczy gwarantuje wielkie emocje podczas wieczoru w gronie znajomych czy rodziny.  więcej...
Opinie
Musisz być zalogowany by móc komentować.
martucha1802017-05-31 11:24:21
avatar
Bardzo podoba mi się szata graficzna oraz to, że gracze muszą współpracować ze sobą.
odpowiedz
emilly262017-05-31 11:24:21
avatar
Bardzo lubię tego rodzaju gry:)
odpowiedz
Mamut 2017-05-31 11:24:21
avatar
Ciekawie sie zapowiada, tylko ile to kosztuje :( Wypada poczekać na Planszowki na Stadionie.
odpowiedz
POLUB NAS!
WYDAWCY POLECAJĄ
Książka, dzięki której pokochasz książki. Nawet, jeśli nie lubisz czytać
Pax
Nieja i ja
REKLAMA
linia_1_reklama linia_2_reklama linia_3_reklama
 
STRONA GŁÓWNA

MOJE GRANICE
Dodaj/Opublikuj
Wirtualna biblioteczka
Ustawienia
Więcej opcji
KSIĄŻKI
recenzje
premiery, nowości
zapowiedzi wydawnicze
audiobooki
patronaty
rankingi
autorzy
rekomendacje
wyzwania czytelnicze
WIERSZE

OPOWIADANIA

KONKURSY

SPOŁECZNOŚĆ
forum
blogi
zdjęcia
filmy
kalendarz
książki za aktywność
PUBLICYSTYKA
wywiady
eseje
sylwetki twórców
recenzje filmów