Recenzja książki: Świat diabła

Recenzuje: mrowka

Nie ulega wątpliwości – Wiktor Jerofiejew „Światem diabła” zapewnia odbiorcom prawdziwą literacką i publicystyczną ucztę. Zbiór esejów, szkiców, opowiadań, felietonów i minireportaży zdradza jednocześnie kunszt pisarstwa rosyjskiego autora, drapieżność jego pióra, ale i pomysłowość czy zmysł obserwacji.

 

Jerofiejew uderza w czułe punkty, obnaża schematy myśliwe, jest bezlitosnym ironistą, a w „Świecie diabła” także i podróżnikiem. W swoich małych formach zawiera całą paletę często skrajnych uczuć, oscyluje między chropowatym, irytującym językiem narracji a gładkimi, zgrabnymi opowieściami o znanych lub nieznanych miejscach. Są dwa kierunki wędrówek, jakie obiera Wiktor Jerofiejew: jeden obejmuje topografię określone miejsca na Ziemi. Wśród odwiedzanych terenów znajdzie się między innymi Florencja, Szkocja, Holandia, Ałtaj, RPA, Francja, a także Polska. Drugi kierunek wiąże się z próbą poznania Innego.

 

Autor stara się zrozumieć przedstawicieli innych narodowości, wniknąć w ich psychikę, ale przy okazji odkrywa również liczne absurdy, tworzące ponadnarodową płaszczyznę, jeśli nie – porozumienia, to przynajmniej podobieństwa ludzi. Jerofiejew, niczym rasowy reportażysta, wynajduje zwykle wyrazisty punkt zaczepienia, a drobiazg, który jest dowodem na szokujące różnice kultur czyni przeważnie puentą szkicu. Wychodzi pisarz od subiektywnych doznań, luźnych skojarzeń czy zaskoczeń. Odkrywa egzotyczne elementy różnych kultur, rezygnując z uniwersalizowania na rzecz jednostkowości. Teksty ze „Świata diabła” urzekają także oryginalnymi metaforami. Niepowtarzalna umiejętność kojarzenia odległych faktów i transponowania tych konotacji w efektowne przenośnie zamienia teksty użytkowe i publicystykę w literaturę piękną.

 

Wiktor Jerofiejew bez przerwy zaskakuje. Zastanawia się, czy w życiu po życiu będzie domowy makaron, inspiruje go teatralność przyrody. Autor rozważa rolę internetu w tworzeniu nowej dekadencji, znajduje analogie między codziennością a dawnymi bajkami, ubolewa nad brakiem sensu życia Europejczyka. Z równym zaangażowaniem zajmuje się opowieścią o losach Coco Chanel i znaczeniem whisky. Sięga do zdobyczy popkultury, interpretując je – w bezlitosny sposób – jako wzorowane na faszyzmie. Nie boi się ostrych komentarzy, mocnych słów i wstrząsających porównań – chce szokować, bo tylko tak może zwracać uwagę odbiorców. Nie chodzi tu o kontrowersyjność tekstów, ale o ich skuteczność – mimo to nie da się odmówić książce Jerofiejewa wartości czysto literackiej.

 

Punktem odniesienia dla autora jest Rosja. Pojawią się tu więc porównania, które gdzie indziej w Europie nikomu nie przyszłyby do głowy. Jerofiejew w przenikliwych analizach nie tylko charakteryzuje obserwowane rejony, ale też mentalność Rosjan. „Rosjanie zawsze włażą z butami w dusze. Mają to we krwi” – tłumaczy – i zgodnie z tym poglądem pozwala sobie na wkraczanie w dusze kolejnych napotkanych osób. W efekcie czytelnicy uzyskują eseje wielokrotnie podszyte intymnością, pozwalające na uczestniczenie w najbardziej prywatnych sytuacjach: raz będzie to spotkanie bohatera opowiadania z chińską początkującą masażystką, raz – narodziny córki. Jerofiejew wychodzi z założenia, że „Każdy człowiek rosyjski to gotowa książka” – i uogólnia je, pokazując potencjał fabularny tkwiący w każdej napotkanej postaci.

 

„Świat diabła” to bez wątpienia książka o podróży. Wiele w niej także refleksji na temat dialektyki wojaży, aforystycznych sformułowań, z których daje się bez trudu wysnuć materiał do dalszych rozważań. Jerofiejew określa się Don Juanem geografii i wyjaśnia „Nie zawsze wiadomo, po co, dokąd jedziesz i co tam znajdziesz. Nieprzewidywalność to tajemnicza rozkosz podróży”. Ogromną rolę w jego wywodach odgrywają też książki, traktowane jak podróże, zapewniające dojrzewanie podróżnika: bywa, że reportaże stają się źródłem metaliterackich rozważań: „w literaturze obowiązuje tylko jedna zasada: nie wolno przeszkadzać słowom” – mówi klasyk literatury serbskiej, bohater jednego z reportaży.

 

Jerofiejew nie przeszkadza słowom, imponuje za to rozmachem, swobodą skojarzeń. Jego zdaniem „podróż składa się ze stanu umysłów podróżników” – tego typu przekazów znajdzie się w „Świecie diabła” znacznie więcej. Lektura zbiorku wydanego nakładem Czytelnika bez wątpienia będzie rodzajem podróży. Pomoże odkryć fascynujące zagadki mentalności ludzi różnych narodowości, wyzwoli intrygujące pytania i zachęci do poszukiwań istoty spotkania z Innym. Jerofiejew stanie się jednocześnie przewodnikiem, porządkującym różne etapy współczesności, i wichrzycielem, buntownikiem, który wykorzystuje atak jako prowokację. Udowodni, że świat nie jest jednolity, spójny i przewidywalny. Stworzy literacko-obyczajową sieć intertekstualiów i sprawi, że „Świat diabła” zapewni nie tylko rozrywkę, ale i refleksję. Wiktor Jerofiejew to pisarz, który nie proponuje łatwych wzruszeń i banału. Sarkastycznie rozprawia się z kolejnymi stereotypami, a celne obserwacje i wnioski przekuwa na rewelacyjne małe formy prozatorskie. „Świat diabła” to pyszna lektura.

 

Izabela Mikrut

Kup książkę Świat diabła

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Świat diabła
Książka
Świat diabła
Wiktor Jerofiejew
Inne książki autora
Rosyjska piękność
Wiktor Jerofiejew0
Okładka ksiązki - Rosyjska piękność

Tragikomiczna, nieco groteskowa `spowiedź` moskiewskiej prostytutki, która czując mistyczny imperatyw wchłonięcia całego plugastwa świata umyśliła sobie zbawić Rosję....

Sąd ostateczny
Wiktor Jerofiejew0
Okładka ksiązki - Sąd ostateczny

Rosyjscy emigranci, krajowi dysydenci, funkcjonariusze bezpieki, obrońcy praw człowieka, milionerzy, pisarz, który tworzy dzieło pod wielce obscenicznym...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy