Recenzja książki: Chrystus Pan. Wyjście z Egiptu

Recenzuje: Fimbulwinter

Larry Flint był redaktorem naczelnym amerykańskiego pisma pornograficznego "Hustler". Około roku 1977 doświadczył głębokiej przemiany w swoim życiu duchowym. Była to reakcja tak mocna, że Flint przerzucił ją także na płaszczyznę zawodową. W "Hustlerze" przez pewien czas drukowane były sceny pornograficzne w stylizacji biblijnej.

 

Podobna sytuacja ma obecnie miejsce w prozie Anne Rice. Zasłynęła ona jako autorka serii "Kroniki wampirów", wśród których takie pozycje jak "Wywiad z wampirem", "Wampir Lestat", "Pandora" itd. przysporzyły jej rzeszę fanów. Później spróbowała swoich sił w gatunku powieści pornograficznych, spisując utrzymaną w konwencji sadomasochistycznej trylogię o przygodach Śpiącej Królewny. Trylogia nie należała do udanych, budząc raczej albo niesmak, albo śmiech u odbiorcy. Wielka przemiana nastąpiła pod koniec lat 90-tych, kiedy zdeklarowana ateistka Rice powróciła pełna skruchy na łono chrześcijaństwa. Posypała głowę literackim popiołem i zaczęła się wstydzić swoich wcześniejszych publikacji. Postanowiła zbliżyć swoich grzesznych czytelników do łaski nawrócenia, stosując coś, co w psychiatrii nosi nazwę terapii szokowej. Powzięła zamiar spisania trylogii o życiu Jezusa Chrystusa.

 

"Chrystus pan: Wyjście z Egiptu" to pierwszy rezultat prac nawróconej pisarki. Przynosi on refleksję nie tyle nad historią chrześcijaństwa, ile nad zagadnieniem samego pisania. Otóż przekreślając całą swoją wcześniejsza twórczość i obracając się w kręgach zupełnie odmiennych ideologicznie, Rice jako autorka nie jest w stanie wyzbyć się do końca swojej pisarskiej maniery, wyrobionej w ciągu wielu lat. Powieść zaczyna się sceną, w której młody Chrystus, nieświadomy jeszcze swojej mocy, zabija starszego kolegę. Także później znajdujemy szereg momentów sprawiających nieodparte ważenie kolejnego ogniwa wampirzego łańcucha. Problem sprawia ocena narracji. Mamy tu do czynienia z narratorem pierwszoosobowym, którym jest bohater tytułowy - Chrystus. W momencie opisywanych wydarzeń ma 7 lat. Może to stanowić usprawiedliwienie posługiwania się prostymi zdaniami i naiwnymi sądami. Co więcej, można tym tropem wskazać stylizację języka narracji i poczytać ją za walor powieści.

 

Tyle tylko, że stylizacja ma charakter wybiórczy. Chrystusowi brakuje fantazji, która cechuje małe dzieci. Ponadto jego sposób rozumowania opiera się na relacji przyczyna - skutek obcej jeszcze 7-latkom. Poza tym uznanie stylizacji wywodzi się ze na świadomości wcześniej ujawnianego kunsztu pisarki, o którym - paradoksalnie - Rice pragnie abyśmy... zapomnieli! Konstrukcja fabuły opiera się na elemencie drogi. Liczna rodzina Chrystusa wędruje z Aleksandrii do Nazaretu. Po drodze spotykają ich różne przygody, które najczęściej nie mają znaczącego wpływu na główny wątek fabularny. Takie zabiegi przypominają współczesną literaturę gatunku fantasy, dodajmy jeszcze: literaturę przeciętną nawet w obrębie tej kategorii. Największym walorem powieści jest sam pomysł.

 

Temat ten nie jest często podejmowany, a konstrukcja narratora - choć nieudana w realizacji - ciekawa w zamyśle. Być może gdyby autorka nie była tak zaangażowana w temat i nie miała poczucia misji w stosunku do czytelników książka byłaby o wiele lepsza.

Kup książkę Chrystus Pan. Wyjście z Egiptu

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Chrystus Pan. Wyjście z Egiptu
Autor
Inne książki autora
Chrystus Pan. Droga do Kany
Anne Rice0
Okładka ksiązki - Chrystus Pan. Droga do Kany

Druga część cyklu Chrystus Pan. Drugi tom fascynującego cyklu "Chrystus Pan" - próby przedstawienia w zbeletryzowanej formie życia Chrystusa - obejmuje...

Krwawy kantyk
Anne Rice0
Okładka ksiązki - Krwawy kantyk

Otoczoną posępnymi bagnami posiadłość Blackwood ożywiają przybycia i odjazdy opętanych i skazujących na opętanie. Wśród nich jest wampir Lestat, pan czasu...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Virion. Legenda miecza. Krew
Andrzej Ziemiański ;
Virion. Legenda miecza. Krew
Kołatanie
Artur Żak
Kołatanie
W rytmie serca
Aleksandra Struska-Musiał ;
W rytmie serca
Mapa poziomów świadomości
David R. Hawkins ;
Mapa poziomów świadomości
Dom w Krokusowej Dolinie
Halina Kowalczuk ;
Dom w Krokusowej Dolinie
Ostatnia tajemnica
Anna Ziobro
Ostatnia tajemnica
Hania Baletnica na scenie
Jolanta Symonowicz, Lila Symonowicz
Hania Baletnica na scenie
Lew
Conn Iggulden
Lew
Jesteś jak kwiat
Beata Bartczak
Jesteś jak kwiat
Niegasnący żar
Hannah Fielding
Niegasnący żar
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy