Recenzja książki: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

Recenzuje: Sławomir Krempa

Jeśli jako wychowawca w przedszkolu czy jako nauczyciel w młodszych klasach szkoły podstawowej mamy ambicję przygotować dzieci do funkcjonowania w społeczeństwie, jeśli chcemy wiedzieć, w jaki sposób opowiadać dzieciom o zasadach higieny, o ruchu drogowym czy wspólnie z nimi poznawać przyrodę, wielką pomocą okaże się dla nas publikacja książka „Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym” Aliny Budniak. To bowiem praktyczne kompendium wiedzy na temat najważniejszych zagadnień i tematów poruszanych na zajęciach w przedszkolu i szkole podstawowej oraz zbiór porad, jak uczyć o nich w sposób interesujący i ciekawy.

 

Poznawanie przyrody i kształcenie umiejętności funkcjonowania w otaczającym nas społeczeństwie to jedne z podstawowych elementów nauczania zintegrowanego. Wspomniane już higiena i zasady ruchu drogowego to elementy wiedzy niezbędnej każdemu dziecku, których znajomość zaważyć może na jego przyszłości. Nie mniej znaczące jest poznawanie świata i narzędzi pozwalających badać to, co nas otacza, bowiem pozwalają one zaspokoić i umacniać naturalną ciekawość dziecka. Dlatego właśnie tak ważne jest, by każdy absolwent kierunków pedagogicznych przygotowujący się do pracy w przedszkolu czy szkole podstawowej zyskał uporządkowaną i rzetelną wiedzę o sposobach nauczania podopiecznych w zakresie zagadnień społeczno-przyrodniczych.

 

Książka Aliny Budniak okazać się tu może nieocenioną pomocą. Autorka w sposób przystępny zawarła w publikacji „Edukacja społeczno przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym” podstawy nauczania o środowisku oraz metodyczne propozycje z nimi związane. Pisze więc o poznawaniu otoczenia społecznego, o zdrowiu, higienie, zasadach właściwego odżywiania, bezpieczeństwie w ruchu drogowym, poznawaniu i ochronie przyrody, ale też omawia możliwe zajęcia praktyczne przygotowywane dla dzieci – na przykład obserwacje związane z obserwacją pogody czy doświadczenia i eksperymenty zjawisk fizycznych czy chemicznych. Organizacja tego typu zajęć nieczęsta jest w polskich szkołach, dlatego właśnie zwrócenie przez autorkę uwagi przyszłych nauczycieli znaczenie obserwacji czy eksperymentu w procesie edukacyjnym okazuje się bardzo cenne.

 

Wypada zwrócić uwagę na bardzo przejrzysty układ poszczególnych rozdziałów. Zwykle, jeśli zachodzi taka potrzeba, Alina Budniak omawia najpierw podstawowe pojęcia związane z tematyką rozdziału, określa zakres programowy oraz cele i zadania edukacji dzieci w tym właśnie zakresie, a następnie przystępuje do opisu najważniejszych metod i form nauczania najbardziej odpowiednich dla danego tematu. Część praktyczna nie ogranicza się tu jednak wyłącznie do wymiaru edukacyjnego – Alina Budniak stara się nadto opisać określone elementy przynależące do materii wychowania, pokazując na przykład, jak można kształtować postawy proekologiczne i jak wzmacniać pożądane zachowania.

 

Dla wielu przyszłych nauczycieli nieocenioną pomocą okazać się mogą zawarte w załącznikach pytania, jakie mogą w przyszłości zadać dzieci na zajęciach. Pozwoli to na przygotowanie się z góry na takie sytuacje oraz znalezienie w zaproponowanej przez autorkę literaturze odpowiednio „podanych” odpowiedzi. Również wykazy publikacji na określone tematy skierowanych do dzieci młodszych mogą stać się bardzo przydatne w przyszłej pracy, a skorzystanie z nich pozwoli uczynić zajęcia prowadzone przez absolwentów kierunków pedagogicznych bardziej atrakcyjnymi.

 

Jest więc „Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym” podręcznikiem naprawdę rzetelnym. Przejrzysty układ, rzetelny, lecz dość przystępny sposób przekazu informacji pozwolą łatwo odnaleźć odpowiedzi na nurtujące studentów pedagogiki i młodych nauczycieli pytania, zaś nacisk, jaki autorka postawiła na praktykę oraz bogactwo bibliografii pomocniczej, na jaką wskazuje Alina Budniak, pozwoli im przygotowywać swoje zajęcia w sposób atrakcyjny i godny najbardziej doświadczonych pedagogów.

Kup książkę Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Miłość szyta na miarę
Paulina Wiśniewska
Miłość szyta na miarę
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
The Paper Dolls
Natalia Grzegrzółka
The Paper Dolls
Słowa wdzięczności
Anna H. Niemczynow
Słowa wdzięczności
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy