Recenzja książki: Eroica

Recenzuje: Justyna Gul

Fenomen „Eroiki”


„Eroica” Andrzeja Munka z 1957 roku uważana jest za jedno z czołowych osiągnięć „szkoły polskiej”, będące swego rodzaju rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film - co jest rzadkością - składał się z dwóch luźno powiązanych ze sobą tematycznie nowelek. Określany jest jako „symfonia bohaterska w dwóch częściach” (tak brzmi podtytuł „Eroiki”), co podkreśla sceptyczny wydźwięk filmu. Mimo upływu lat „Eroica” nie przestaje fascynować badaczy polskiego kina i widzów, a dzięki swym wartościom artystycznym, śmiałej koncepcji dialogu film ma nieprzemijającą wartość.
„Eroica” Marka Hendrykowskiego ukazała się w serii Klasyka Kina wydawanej przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i jest prawdziwą perłą dla wielbicieli polskiej kinematografii oraz dla studentów filmoznawstwa. Autor przybliża nam nie tylko genezę filmu, opisuje literackie pierwowzory i historię powstawania scenariusza. Mamy tu również bowiem poruszoną kwestię swoistej polemiki z „Kanałem”, z którym to dziełem „Eroica” do dziś współistnieje w świadomości filmowej na zasadzie opozycji. Od pierwszych recenzji, które pojawiły się w 1958 roku, film Munka jawi się w oczach piszących jako przeciwieństwo „Kanału” Wajdy.
Marek Hendrykowski odsłania przed nami również proces, jakim były narodziny Munka jako artysty i jego stopniowego dojrzewania, wbrew unifikacyjnym zapędom różnych „ustawiaczy’’. Próbuje również odpowiedzieć na pytanie, dlaczego od początku Munk miał zamiar nakręcić film nowelowy, a nie jednolitą fabularną opowieść o drugiej wojnie światowej i Powstaniu Warszawskim. Prowadzi takie rozważania na temat czasoprzestrzeni „Eroiki”, wysuwając śmiałą tezę, iż kluczem do jej konstrukcji jest świadomie uzyskane  przez twórców napięcie semantyczne pomiędzy umownością a realizmem.
Na zakończenie naszej podróży w głąb „Eroiki” autor zastanawia się, czy muzyczny charakter filmu - o który ponoć bardzo zabiegał reżyser - nie zawiera w sobie głębi. Hendrykowski konkluduje, iż dysharmonia, obecna nie tylko w samej muzyce, ale i dramatycznych obrazach, podszyta jest pragnieniem harmonii, a rozdźwięk pomiędzy bylejakością egzystencji a wielkością stanowi istotny aspekt obu nowel. Hendrykowski pisze: „Eroica to najbardziej antyjałtański z naszych filmów tamtego czasu. Cechuje ją elementarna niezgoda na zakodowany w mentalności rodaków fatalizm polskich klęsk narodowych”. Warto przy tym zauważyć, że „kino Munka jest kinem dialogu”, natomiast opracowanie Hendrykowskiego „Eroica”, ten dialog nam zdecydowanie ułatwia. Dołączona do opracowania filmografia czy zdjęcia z planu, kadry filmu, pozwalają wczuć się w klimat filmu, spojrzeć na dzieło Munka jego oczami i przeżyć fascynującą przygodę z polskim kinem.

Kup książkę Eroica

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Eroica
Książka
Eroica
Marek Hendrykowski
Inne książki autora
Komeda
Marek Hendrykowski0
Okładka ksiązki - Komeda

Czarodziej modern jazzu. Miał niezwykłą charyzmę. Ludzie, którzy go bliżej znali, zgodnie podkreślają, że był kimś absolutnie wyjątkowym jako człowiek...

Wiwat! Saga wielkopolska
Marek Hendrykowski0
Okładka ksiązki - Wiwat! Saga wielkopolska

Opowieść o dziejach Wielkopolski lat 1870-1920. Barwne ludzkie losy, galeria przeróżnych - znanych i mało znanych - postaci przedstawionych ze znawstwem...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Kolekcjoner
Daniel Silva
Kolekcjoner
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Miłość szyta na miarę
Paulina Wiśniewska
Miłość szyta na miarę
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Róża Napoleona
Jacobine van den Hoek
Róża Napoleona
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy