Recenzja książki: Fabryki dyplomów czy universitas?

Recenzuje: Danuta Szelejewska

Rolą uczelni wyższych jest nie tylko kształcenie studentów, ale również prowadzenie badań naukowych, odpowiednie przygotowanie kadry akademickiej, a także rozwijanie i upowszechnianie kultury narodowej. Rozwój cywilizacyjny oraz związane z nim wciąż zmieniające się warunki życia i potrzeby społeczeństwa są przyczyną istotnych – nie zawsze pozytywnych – zmian w funkcjonowaniu szkół wyższych. Do rąk profesjonalistów z dziedziny oświaty została oddana ukazująca się pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN publikacja wydawnictwa Impuls, traktująca O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, w której przedstawiono motywy wypierania tradycyjnych wartości uniwersyteckich przez reguły gry rynkowej.


Zawarte w pozycji przemyślenia są efektem długoletnich badań przede wszystkim młodych doktorów i doktorantów, zajmujących się społecznymi i edukacyjnymi aspektami funkcjonowania uczelni. Przyjęta przez nich perspektywa jest krytyczna, a przedstawiony materiał to ogólne zagadnienia, odsłaniające mechanizmy rządzące działaniem uniwersytetów, nie zaś opiniowanie inicjatyw, decyzji politycznych czy rozporządzeń. Warto więc pokusić się o refleksje dotyczące sensu reformowania edukacji akademickiej, a tym samym o zarysowanie perspektyw na przyszłość.


Całość została podzielona na dwie uzupełniające się części, nie da się bowiem oddzielić codziennej rzeczywistości uniwersytetu od studentów. Część „uniwersytecka” wyjaśnia procedury i treści zmian; opowiada o neoliberalnej restrukturyzacji; pokazuje, na czym polega osiąganie konsensusu interesariuszy edukacji akademickiej; skupia się na wyzwaniach i zagrożeniach oraz rynku pracy. W części „studenckiej” natomiast czytelnik pozna problemy młodej polskiej nauki według członków kół naukowych; zostaną mu przedstawione fragmenty raportu z badań dotyczących orientacji konsumpcyjnych młodzieży; dowie się, jak to jest z zaangażowaniem obywatelskim studentów, a także znajdzie odpowiedź na pytanie o aktualność kategorii dystynkcji młodzieży akademickiej.


W publikacji Fabryki dyplomów czy universitas zamieszczono obszerną bibliografię polsko- i obcojęzyczną, indeks rzeczowy i osobowy, a także noty o autorach (wraz ze zdjęciami). Pomocą służą również przypisy, opatrzone w źródła tabelki, ryciny i schematy. Książka jest absolutnie specjalistyczna, język przekazu - mało przystępny. Używane w tekście zwroty są trudne, a zrozumienie ich wymaga sięgnięcia po inne materiały, na przykład słowniki. Niemniej jednak profesjonaliści z dziedziny oświaty będą usatysfakcjonowani, bowiem publikacja dostarcza wyczerpujących informacji na temat niepokojących przemian w edukacji akademickiej.

Kup książkę Fabryki dyplomów czy universitas?

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Fabryki dyplomów czy universitas?
Książka
Fabryki dyplomów czy universitas?
Maria Czerepaniak-Walczak (red. nauk.)
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
The Paper Dolls
Natalia Grzegrzółka
The Paper Dolls
Słowa wdzięczności
Anna H. Niemczynow
Słowa wdzięczności
Izabela i sześć zaginionych koron
Krzysztof P. Czyżewski
Izabela i sześć zaginionych koron
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy