Recenzja redakcji granice.pl

Kup Teraz

Systemy edukacji w krajach europejskich

Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Czech-Wł

Ocena ( 1 osoba )
5.0
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2013-01-30
Kategoria: Edukacyjne
ISBN: 978-83-7850-088-9
Liczba stron: 500
Dodał/a książkę:
Dodał/a recenzję: Danuta Szelejewska

Pedagogika porównawcza jest dyscypliną naukową, która zajmuje się porównywaniem i ocenianiem efektów zastosowania różnych systemów wychowawczych w wielu krajach na przestrzeni epok. Bazuje na historii wychowania, na naukach z zakresu organizacji i zarządzania oświatą oraz na statystyce i ekonomii. Do rąk czytelnika została oddana specjalistyczna publikacja, będąca najbardziej aktualnym podręcznikiem w zakresie wspomnianej dziedziny. Dzięki niej zainteresowani (nauczyciele, studenci kierunków pedagogicznych, politycy edukacyjni, a także wszyscy ci, od których zależy współczesny kształt oświaty) dowiedzą się, jak funkcjonują poszczególne Systemy edukacji w krajach europejskich. Biorąc pod uwagę wyraźnie zarysowane podobieństwa i różnice, czytelnik będzie miał możliwość ustosunkować się do przemian, jakie następują w omawianych krajach na tle tendencji europejskich.


Ulegający nieustannym zmianom ogólny kształt systemu edukacji został omówiony w najdrobniejszych szczegółach. Analizie poddano szkolną sytuację na Litwie, w Rosji, Niemczech, Włoszech, Szwajcarii, Holandii, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Szwecji oraz Norwegii. Czytelnik ma możliwość dokładnie przyjrzeć się społecznym uwarunkowaniom, podstawom prawnym, strukturze, celom i zadaniom systemu edukacji; może przeanalizować wpływ stanu szkolnictwa i poziomu wykształcenia na rozwój dzieci i młodzieży; ma szansę, by zabrać głos w sprawie edukacji mniejszości narodowych i miejsca religii w kształceniu ogólnym oraz porównać jakość nauczania w poszczególnych krajach. Pod jego uwagę poddano również zarządzanie, planowanie i finansowanie edukacji, a także zasygnalizowano problemy oświatowe nadające się do rozwiązania.


W przemyśleniach komparatystek szkoły poznańskiej nie brakuje propozycji reform, wyzwań polityczno-oświatowych, aspektów procesu dydaktyczno-wychowawczego, programów kształcenia, informacji dotyczących historycznego rozwoju szkolnictwa, standardów międzynarodowych oraz propozycji związanych z dynamiką zmian harmonizujących. Omówione szczegóły dotyczą kolejnych stopni (od przedszkola do edukacji dorosłych) szkolnictwa państwowego, prywatnego i specjalnego. Zwieńczeniem każdego rozdziału jest obszerna bibliografia polsko- i obcojęzyczna. Przydatny dodatek stanowią zaopatrzone w źródła liczne tabelki, mapki, wykresy, schematy, wyliczenia, wypunktowania i zestawienia.


Publikacja wydawnictwa Impuls zaliczana jest do specjalistycznych, co znacznie zawęża grono odbiorców. Język przekazu – chociaż przystępny – spotka się z zainteresowaniem profesjonalistów z dziedziny oświaty. Dla pozostałych czytelników Systemy edukacji w krajach europejskich stanowić będą ogólne źródło wiedzy dotyczącej rozwiązywania podstawowych problemów kształcenia dzieci i młodzieży w Europie.

szara_linia
Opinie
Ocena 1 2 3 4 5 6
Komentarz
gendun Linia koment
Na półkach: Chcę przeczytać,
Linia koment
Przeczytane:, Na półkach:
ajrin Linia koment
Na półkach: Chcę przeczytać,
iwona-w Linia koment
Na półkach: Chcę przeczytać,
Linia koment
Przeczytane:, Na półkach:
gosia45 Linia koment
Na półkach: Chcę przeczytać,
katechetka Linia koment
Przeczytane:2013-04-24, Ocena: 5, Na półkach: Przeczytałem,
break
POLUB NAS!
WYDAWCY POLECAJĄ
Zwyczajna łaska
Książka Racheli
Sekret Wesaliusza
 
STRONA GŁÓWNA

MOJE GRANICE
Dodaj/Opublikuj
Wirtualna biblioteczka
Ustawienia
Więcej opcji
KSIĄŻKI
recenzje
premiery, nowości
zapowiedzi wydawnicze
audiobooki
patronaty
rankingi
autorzy
rekomendacje
wyzwania czytelnicze
WIERSZE

OPOWIADANIA

KONKURSY

SPOŁECZNOŚĆ
forum
blogi
zdjęcia
filmy
kalendarz
książki za aktywność
PUBLICYSTYKA
wywiady
eseje
sylwetki twórców
recenzje filmów