Recenzja książki: Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej Podstawy metodyki nauczania języków obcych

Recenzuje: Justyna Gul

Do you speak…?


Ewolucja poglądów na temat możliwości kształcenia uczniów z niepełnosprawnością różnego typu sprawia, że coraz częściej środowiskiem edukacji staje się dla nich szkoła. Nie można zignorować faktu, że niepełnosprawności te, jak na przykład wada słuchu, stwarzają pewne utrudnienia w nauce, szczególnie - w nauce języków. Wykorzystywanie resztek słuchowych czy sposobów kompensowania deficytu słuchu są sprawą indywidualną, ale tak naprawdę w procesie kształtowania kompetencji językowych ogromną rolę odgrywa otoczenie dziecka i rodzaj wsparcia otrzymywanego od bliskich osób.


W dzisiejszych czasach opanowanie podstaw komunikacji w języku obcym jest konieczne do społecznego funkcjonowania - od zawierania przyjaźni poczynając, na ścieżce kariery zawodowej kończąc. W przypadku osób z wadami słuchu nauka języka obcego spełnia dodatkowe zadania - rozwija kompetencje w języku obcym, ale także umiejętność uczenia się czy uwrażliwia na funkcjonowanie w językach. Niezmiernie ważne jest tu podejście nauczyciela i jego umiejętności, a także doświadczenie w pracy z uczniem niepełnosprawnym słuchowo. Wsparciem w tym zakresie mogą służyć publikacje na ten temat, w tym opracowanie Ewy Domagały-Zyśk i Katarzyny Karpińskiej-Szaj, opublikowane nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls.

 

Książka Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej to podstawy metodyki, adresowane przede wszystkim do czynnych i przyszłych nauczycieli, ale z pewnością będą one cenną lekturą dla wszystkich, którzy komunikują się z dziećmi z wadą słuchu. Autorki za cel postawiły sobie udowodnienie, że przy spełnieniu określonych warunków oraz w atmosferze wsparcia i życzliwości wyzwanie, jakim jest nauczanie języka obcego w szkole, w tym w klasie, gdzie w której pracuje się z dzieckiem z wadą słuchu, jest możliwe do zrealizowania.

 

Publikacja składa się z trzech części. Pierwsza obejmuje zagadnienia związane z deficytem słuchu i możliwościami komunikowania się z uczniem słabo słyszącym i niesłyszącym. Autorki omawiają tu stopnie ubytku słuchu i możliwości ich kompensowania, podają cenne wskazówki, jak komunikować się z uczniem niesłyszącym i wyjaśniają, w jakim stopniu uczeń niesłyszący może skorzystać z lekcji prowadzonych z całą klasą. Część druga książki to podstawy metodyki nauczania języków obcych ze wskazaniem celów nauki języka obcego i jej znaczenia dla ucznia niesłyszącego. Domagała-Zyśk i Karpińska-Szaj zwracają uwagę na fakt, że nauka może stać się częścią osobistego projektu rozwoju kompetencji językowej ucznia z deficytami mowy, a uczenie się języka obcego stanowi element podejścia całościowego, integrującego naukę języka ojczystego z innymi przyswajanymi językami obcymi. W części tej został poruszony także temat rozwijania sprawności uczenia się języków w kontekście rehabilitacji słuchu i mowy oraz - co istotne - kwestia motywowania do nauki języka obcego. To właśnie motywacja do nauki jest bowiem uznawana za kluczowy czynnik warunkujący powodzenie w procesie nabywania znajomości języka. Znajdziemy tu także najbardziej istotne zagadnienia związane z organizacją procesu nauczania języka obcego uczniów z wadą słuchu. Omówione tym samym zostały kryteria wyboru właściwego podręcznika, formy organizacji zajęć, ponadto - ogólnie - zasady metodyki nauczania i możliwości wykorzystywania technologii informacyjnych, komunikacyjnych, ze zwróceniem szczególnej uwagi na technologie komputerowe, szczególnie istotne w pracy z osobami z wadą słuchu.

 

Trzecia część książki zawiera osobiste doświadczenia niesłyszących studentów, zebrane przez autorki. Może ona, lepiej niż wszystkie wnioski, uświadomić, jakie trudności stoją przed osobami niesłyszącymi w kwestii nauki języków a także jak wielką satysfakcję daje pokonywanie ograniczeń.

 

Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej Ewy Domagały-Zyśk i Katarzyny Karpińskiej-Szaj to publikacja niezwykle cenna i pomocna zarówno w pracy, jak i w codziennym komunikowaniu się z osobą z wadą słuchu. Książka ta powinna zaleźć się w bibliotece każdego nauczyciela języków, studenta pedagogiki, a nawet rodzica, by mógł wspomóc swoje dziecko w procesie edukacji. Dodatkowo język, jakim posługują się autorki, jest przystosowany do szerokiego grona odbiorców, dzięki czemu przedstawione zagadnienia są łatwe do zrozumienia i przyswojenia z zamiarem zastosowania. Pozostaje tylko życzyć zarówno autorkom oraz osobom uczącym języków wielu sukcesów w pracy dydaktycznej, a uczniom (nie tylko tym z wadą słuchu) - motywacji do nauki i odwagi w pokonywaniu przeszkód czy ograniczeń.

Kup książkę Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej Podstawy metodyki nauczania języków obcych

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej Podstawy metodyki nauczania języków obcych
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Miłość szyta na miarę
Paulina Wiśniewska
Miłość szyta na miarę
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
The Paper Dolls
Natalia Grzegrzółka
The Paper Dolls
Słowa wdzięczności
Anna H. Niemczynow
Słowa wdzięczności
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy