Recenzja redakcji granice.pl

Okładka - Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka
Kup Teraz

Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka

Beata Cytowska, Barbara Winczura (red. nauk.)

Ocena ( 0 osoby )
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2008
Kategoria: Psychologia
ISBN: 978-83-7308-719-4
Liczba stron: 464
Dodał/a książkę:
Dodał/a recenzję: Danuta Szelejewska

Prawidłowy rozwój dziecka to sprawa priorytetowa. Zagadnienia poruszone w książce „Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka” dotyczą poszczególnych etapów postępowania w omawianych procesach. Pięcioczęściowy podział pozwala czytelnikowi spojrzeć na całokształt zagadnienia.

Nieprawidłowości w rozwoju wymagają interwencji po to, by łagodzić skutki i nie dopuścić do stanów nieodwracalnych. Autorka dokonuje podziału profilaktyki wymieniając jej trzy fazy, podaje akty prawne, akcentuje potrzebę działań terapeutycznych zarówno wobec dzieci, jak i ich rodziców, szczegółowo omawia założenia Programu Rządowego.

Postępowanie interwencyjne należy rozpocząć jak najwcześniej (nawet na oddziałach noworodkowych i niemowlęcych). Ważne jest zdiagnozowanie, orzeczenie o niepełnosprawności, monitorowanie rozwoju oraz udzielanie pomocy rodzinie. Wszystko zaś po to, by zapewnić dziecku jak najlepsze funkcjonowanie w społeczeństwie.

W książce zostały również omówione możliwości interwencji dietetycznej w terapii wielu schorzeń. Szczególne zastosowanie mają diety hipoalergiczne i eliminacyjne, wprowadzanie żywności modyfikowanej genetycznie, stosowanie probiotyków i prebiotyków.

Kolejne rozdziały poświęcono diagnozie psychologicznej dziecka ze schorzeniami rozwojowymi. Wyjaśniono stan patologii, sklasyfikowano zaburzenia, omówiono testy diagnostyczne oraz cele i typy diagnozy, by następnie przejść do procesu terapeutycznego. Zwrócono uwagę na relację terapeuta – pacjent, co ma ogromny wpływ na całościowy przebieg procesu.

By dziecko mogło się właściwie rozwijać, konieczna jest stymulacja od najwcześniejszego okresu. Działania te muszą obejmować wszystkie sfery. W związku z tym położono nacisk na wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność (istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój jest zabawa).

Książka poświęca wiele uwagi rozpoznawaniu kolorów przez dzieci w wieku przedszkolnym. Przytoczono wyniki badań dotyczących różnicowania barw oraz omówiono zaburzenia w widzeniu barwnym (m.in. deuteranopia, protanopia, tritanopia). Skupiono się również na uczniach z niepełnosprawnością intelektualną, podkreślając konieczność podejścia wieloaspektowego oraz efekty rewalidacji indywidualnej.

Szczegółowo omówiono metody NDT-Bobath i Vojty, interwencję logopedyczną, wczesną rehabilitację dzieci z wadą słuchu i wzroku (zaproponowano m.in. działania muzykoterapeutyczne). Po przeanalizowaniu zaburzeń, jakimi są: zespół Downa, zespół Retta, mózgowe porażenie dziecięce oraz autyzm, rozwinięto myśl dotyczącą dzieci z problemami emocjonalnymi oraz trudnościami w zachowaniu.

Omówione zagadnienia z pewnością przyczynią się do pogłębienia wiedzy dotyczącej rozwoju małego dziecka. Ważne jest, by wczesne oddziaływanie przyniosło jak najlepsze rezultaty.

szara_linia
Opinie
Ocena 1 2 3 4 5 6
Komentarz
gendun Linia koment
Na półkach: Chcę przeczytać,
Linia koment
Przeczytane:, Na półkach:
break
POLUB NAS!
WYDAWCY POLECAJĄ
Zwyczajna łaska
Książka Racheli
Sekret Wesaliusza
 
STRONA GŁÓWNA

MOJE GRANICE
Dodaj/Opublikuj
Wirtualna biblioteczka
Ustawienia
Więcej opcji
KSIĄŻKI
recenzje
premiery, nowości
zapowiedzi wydawnicze
audiobooki
patronaty
rankingi
autorzy
rekomendacje
wyzwania czytelnicze
WIERSZE

OPOWIADANIA

KONKURSY

SPOŁECZNOŚĆ
forum
blogi
zdjęcia
filmy
kalendarz
książki za aktywność
PUBLICYSTYKA
wywiady
eseje
sylwetki twórców
recenzje filmów