Recenzja redakcji granice.pl

Kup Teraz

Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych

Danuta Borecka-Biernat (red. nauk.)

Ocena ( 0 osoby )
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2011-08-04
Kategoria: Pedagogika
ISBN: 978-83-7587-568-3
Liczba stron: 258
Dodał/a książkę:
Dodał/a recenzję: Danuta Szelejewska

Trudne sytuacje wychowawcze można spotkać w każdym środowisku. Różnorodność przyczyn niewłaściwego zachowania jest wielokierunkowa, co sprawia, że nie da się ujednolicić sposobu reagowania na nie i zapobiegania mu. Książka Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży jest zbiorem artykułów, wzbogacających dotychczasową wiedzę naukową w zakresie trudnych sytuacji, z jakimi boryka się młody człowiek. Kilkanaście referatów zostało zebranych w dwie zasadnicze części. Pierwsza analizuje przyczyniające się do zaburzeń w zachowaniu czynniki biologiczne, osobowościowe i społeczne, druga natomiast jest próbą przyjścia z pomocą dzieciom i młodzieży w zakresie nie tylko zapobiegania, ale również redukowania istniejących zaburzeń.

 

Artykuły zebrane w części pierwszej pokazują, w jaki sposób dorastająca młodzież reaguje na nacisk i presję społeczną oraz jak radzi sobie w złożonych sytuacjach życiowych. Pewna doza uwagi została poświęcona agresywnym zachowaniom dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także postawom wychowawczym rodziców. Po owym obszernym wprowadzeniu autorzy artykułów przechodzą do części praktycznej, rozważającej konkretne formy pomocy.

 

Szczegółowe omówienie biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań agresji pozwala zwrócić uwagę czytelnika na inne trudne sytuacje społeczne. W wagarach autorzy dostrzegają formę niedostosowania, zaś nieśmiałość pojmują jako przejaw lęku wywołanego nowymi lub trudnymi sytuacjami. Nie zapominają również o diagnozie, od której tak bardzo uzależnione jest podjęcie konkretnego oraz najbardziej optymalnego działania.

 

Podkreślając rolę nauczyciela w pracy z uczniem, naukowcy kładą nacisk na właściwą relację między obiema stronami. Aby taka mogła zaistnieć, konieczne jest zwrócenie uwagi na wiele czynników. Prelegenci proponują „analizę metodą przybliżeń”, akcentując rolę i miejsce szkoły w procesie socjalizacji, zwracając uwagę na znaczenie płci (zarówno nauczyciela, jak i ucznia), a także znajdując odniesienie do środowiska szkolnego.

 

Wszystkie artykuły są obszerne, z wieloma cytatami zaczerpniętymi z literatury naukowej, co świadczy o odpowiedzialnym podejściu do omawianego tematu. Autorzy używają słownika specjalistycznego, co w znacznym stopniu ogranicza grono odbiorców. Lektura zawiera liczne tabelki, wykresy, schematy, zestawienia, analizy oraz przykłady ćwiczeń. Każdy artykuł zakończony jest wnioskami oraz obszerną bibliografią, złożoną z pozycji polsko- i obcojęzycznych. Napisana językiem konkretnym, spotka się z zainteresowaniem pedagogów, psychologów i terapeutów. Dla nich jest źródłem wiedzy, dotyczącej postępowania z dzieckiem charakteryzującym się zaburzeniami zachowania.

szara_linia
Opinie
Ocena 1 2 3 4 5 6
Komentarz
gendun Linia koment
Na półkach: Chcę przeczytać,
andr Linia koment
Na półkach: Chcę przeczytać,
ajrin Linia koment
Na półkach: Chcę przeczytać,
break
POLUB NAS!
WYDAWCY POLECAJĄ
Zwyczajna łaska
Książka Racheli
Sekret Wesaliusza
 
STRONA GŁÓWNA

MOJE GRANICE
Dodaj/Opublikuj
Wirtualna biblioteczka
Ustawienia
Więcej opcji
KSIĄŻKI
recenzje
premiery, nowości
zapowiedzi wydawnicze
audiobooki
patronaty
rankingi
autorzy
rekomendacje
wyzwania czytelnicze
WIERSZE

OPOWIADANIA

KONKURSY

SPOŁECZNOŚĆ
forum
blogi
zdjęcia
filmy
kalendarz
książki za aktywność
PUBLICYSTYKA
wywiady
eseje
sylwetki twórców
recenzje filmów