Recenzja książki: Śmietankowy pociąg

Recenzuje: mrowka

„Śmietankowy pociąg” to powieść, w której fabuła ma znaczenie dalszoplanowe. Giovanni, dwudziestopięcioletni Włoch, przybywa w latach 70. do Los Angeles. Stawia sobie wyraźny cel – chce odnieść sukces zawodowy. Zatrzymuje się u swoich znajomych, Rona i Tracy. Zamierza zasmakować życia w cieniu Hollywood, próbuje znaleźć jakąś pracę. Z czasem poznaje Marshę Mellows, aktorkę ze „Śmietankowego pociągu” – dzięki niej wkracza w świat aktorów, reżyserów i producentów filmowych, dzięki niej też zaczyna dostrzegać pustkę, powierzchowność przedstawicieli tego środowiska i ich nieszczerość. Wydawałoby się, że sukces ma już w zasięgu ręki, ale...

 

To książka bez jednoznacznej osi konstrukcyjnej i bez wyraźnego zakończenia. Nie znajdziemy w niej mocnych akcentów kończących kolejne sceny, nie znajdziemy też fabuły wciągającej i zmuszającej do dalszej lektury. Andrea De Carlo chce bowiem zatrzymać przy sobie czytelników czymś innym – mianowicie stylem. Swoista estetyzacja okazuje się tutaj tym, co przyciąga uwagę. Autor skupia się przede wszystkim na opisie. Fabuła jest nieistotna, służy tylko wydobyciu z rzeczywistości pierwiastków tragizmu. Giovanni ma nadzieję na zrobienie kariery – jednak po upokarzającej pracy „w reklamie” (szeroko nagłośniony projekt obejmował wojaże po Westwood w kostiumie imitującym warzywo), żeby zdobyć jakąkolwiek szansę na zatrudnienie fabrykuje referencje i rozpoczyna pracę jako kelner.

 

Z aktorskich zapędów pozostaje mu tylko obserwowanie i naśladowanie gestów zawodowych kelnerów. Kolejną pracą, jakiej się chwyta, jest uczenie języka włoskiego. Strzępy nadziei na zawodowy sukces są czasami podsycane przez ludzi z branży filmowej. Ale w Ameryce nie tak łatwo zrobić karierę. Ron traci czas na pisaniu scenariuszy, których nikt nie ma zamiaru nawet przeczytać. Tracy popada we frustrację w związku z brakiem satysfakcjonującego zajęcia. Wszystko kręci się wokół pracy – a jej brak oznacza destrukcję międzyludzkich relacji. Giovanni przedstawia w swoim monologu upływ czasu – czasu, który paradoksalnie niczego nie zmienia. Bohater opowiada o własnym życiu, o egzystencji wolnej od jakiejkolwiek dynamiki. Relacjonuje przebieg rozmów, które do niczego nie prowadzą, przedstawia wydarzenia i zachowania napotykanych na drodze ludzi, ale czyni to zupełnie bez celu. Kolejne opowieści pozbawione są puent, analizy nic nie wnoszą w świadomość czytelników. I z tego nihilistycznego monologu wyłania się obraz człowieka zagubionego w wielkim świecie, żyjącego złudzeniami, chociaż już pozbawionego nadziei. Sens egzystencji rozmywa się w marazmie codzienności, brak ideałów miesza się z bezradnością, a niemożność pokierowania własnym życiem przypomina o zagubieniu.

 

Powieść ta jest odzwierciedleniem mechanizmów rządzących ludźmi, ale przede wszystkim ma ilustrować współczesne problemy i lęki egzystencjalne. Narratorskie i stylistyczne posunięcia korespondują tu z rozwiązaniami fabularnymi, są głęboko uzasadnione treścią książki. Przy okazji podkreślają smutną prawdę – kontrasty między złudzeniami i rzeczywistością. „Prawie każdy, kogo spotykałem, ukrywał projekty i ambicje, żywione od kto wie jak dawna. Wszyscy ślepo parli do przodu, ledwie draśnięci smutkiem rzeczywistości; przekonani, że znają sposób na przejście przez sieć. Miasto zdawało się przyciągać i stymulować wszelkie możliwe formy złudzeń i ambicji, które wszyscy dziwnie z nim wiążą (…).

 

Wszyscy marnowali wielkie zasoby talentu, który w końcu, zależnie od przypadku, może zostać odkryty lub nie”. Tak właśnie – od przypadku – zależy wszystko. Zderzenie prawdziwego świata z żywionymi od zawsze marzeniami na pewno będzie bolesne. Przetrwają najsilniejsi, albo najbardziej zobojętniali. „Śmietankowy pociąg” to składanka obrazów, rejestr przypadkowego ciągu widoków (w tym i rozmytych widoków na przyszłość). Z pewnością do książki nie powinien zaglądać ten, kto szuka w powieściach mocnych wrażeń, wyrazistości, zwartej i dynamicznej akcji. Jeśli natomiast kogoś interesują refleksje nad kondycją człowieka, poszukiwanie celu życia, filozoficzne rozważania nad sensem egzystencji i wątek szerzącego się zobojętnienia – z przyjemnością przeczyta tę książkę. Jedno jest pewne: Andrea De Carlo nie powiela utrwalonych schematów, próbuje odnaleźć własną receptę na dobrą prozę. Odważne i oryginalne rozwiązania z pewnością przyczynią mu wielbicieli. Historia nietypowa i specyficzna.

Kup książkę Śmietankowy pociąg

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Śmietankowy pociąg
Książka
Śmietankowy pociąg
Andrea De Carlo
Inne książki autora
Techniki uwodzenia
Andrea de Carlo0
Okładka ksiązki - Techniki uwodzenia

Podchodzenie, zdobywanie, uwiedzenie - jedna z najbardziej diabelskich sztuk wojennych ma swój charakterystyczny przebieg oraz repertuar strategii i technik...

Morze prawd
Andrea De Carlo0
Okładka ksiązki - Morze prawd

Lorenzo Telmari, mieszkający samotnie w wiejskim domu w Apeninach, jedzie do Rzymu na pogrzeb ojca, słynnego wirusologa, i wplątany zostaje w tajemniczą...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
The Paper Dolls
Natalia Grzegrzółka
The Paper Dolls
Słowa wdzięczności
Anna H. Niemczynow
Słowa wdzięczności
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy