Recenzja książki: Sztuka pozowania w fotografii portretowej

Recenzuje: Magdalena Galiczek-Krempa

Doskonaląc się w sztuce fotografii portretowej, w pewnym momencie dotrzemy do miejsca, w którym niezbędne okaże się umiejętność pozowania modeli. Fotografowanie ludzi to nie tylko świetna i dająca nieraz zaskakujące efekty zabawa, ale przede wszystkim sztuka, w której wymaga się od fotografa umiejętności „łapania” najlepszych chwil, komponowania ciekawych kadrów, a - co za tym idzie - w dużej mierze także pozowania ludzi. O jednym z najtrudniejszych elementów pracy fotografa-portrecisty przeczytać można w publikacji Lou Jacobsa Sztuka pozowania w fotografii portretowej.

Lou Jacobs – skądinąd świetny fotograf i autor trzydziestu siedmiu książek poświęconych fotografii – do przygotowania najnowszej publikacji poprosił o pomoc dziesięciu fotografów-portrecistów, zajmujących się fotografią rodzinną, dziecięcą, nastolatków, par czy też ślubną. Każdy z zaproszonych do współpracy fotografów, odpowiadając na podobne, zadawane przez autora pytania, opowiada swoją historię i metody, jakie wykorzystuje w pracy z klientami. W każdym „wywiadzie” czytelnik znajdzie krótką historię, w której pytany opowiada, dlaczego fotografia stała się tak ważnym elementem jego życia, że postanowił zaangażować się w nią zawodowo. W dalszej części „wywiadu” czytelnik znajdzie sporo praktycznych rad dotyczących fotografii portretowej. Jeśli pasjonuje się fotografią dziecięcą i rodzinną, powinien sięgnąć po rozmowę z Julią Greer. Jeżeli natomiast jest zwolennikiem tradycyjnej fotografii studyjnej, z pewnością zainteresuje go rozmowa z Danem Heferem. Niezwykle inspirująca, zwłaszcza dla wszystkich początkujących fotografów ślubnych, będzie rozmowa z Melanie Litchfield.

Lou Jacobs tak ułożył pytania do swoich „wywiadów”, by przy ich pomocy zaprezentować metody pracy różnych fotografów-portrecistów. Autor pyta o to, jak pozować grupy, nastolatków, maluchy, osoby starsze czy też modeli mających nadwagę bądź niedoskonałości twarzy. Fotografowie opowiadają o oświetleniu, jakie wykorzystują w swoim studio bądź jak radzą sobie w plenerze. Opowiadają także o używaniu bądź rezygnacji podczas sesji zdjęciowych z rekwizytów. Wspominają również, jak niezwykle istotne jest odpowiednie ubranie modeli, zwłaszcza, gdy wykonuje się portrety grupowe. Uczestniczący w projekcie Lou Jacobsa fotografowie zdradzają także tajniki swojej pracy: opowiadają o szczegółach sesji, o tym, w jaki sposób nawiązują kontakt z klientami i sprawiają, by czuli się oni swobodnie przed obiektywem. Każdy rozdział zamyka informacja dotycząca sprzętu, jakim posługuje się każdy z fotografów: od modeli lustrzanek cyfrowych, przez obiektywy, aż po rodzaje lamp błyskowych.

W publikacji Lou Jacobsa nie mogło, oczywiście, zabraknąć zdjęć, które w rozmowach z autorem przywołują fotografowie. Zdjęcia różnią się między sobą przede wszystkim stylem. Każdy początkujący fotograf bez trudu znajdzie w książce prace, które go zainspirują. I to właśnie te fotografie stać się mogą podpowiedzią podczas pierwszych, „pozowanych” sesji zdjęciowych, w tym kłopotliwym momencie, gdy akurat zabraknie pomysłów.  

Sięgając po publikację Lou Jacobsa, czytelnik może spodziewać się, że otrzyma zbiór porad dotyczących pozowania modeli – osób w różnym wieku czy też w różnych sytuacjach i miejscach – oraz tajników dotyczących wykonywania ujęć całej sylwetki, półzbliżeń czy też zbliżeń. Po zapoznaniu się z treścią książki odnieść można jednak wrażenie, że tytuł – Sztuka pozowania – jest nieco mylący. Oprócz kilku ciekawych spostrzeżeń nie ma w publikacji typowego „know-how”. Jednak po dokładnym wczytaniu się w książkę czytelnik zorientuje się, że pozowanie to nie zbiór kilku póz, które należy zapamiętać i wcielić w życie podczas każdej sesji zdjęciowej. Pozowanie modeli polega na umiejętnym komponowaniu kadru, podczas gdy fotografowane osoby przyjmują swobodne i wygodne dla siebie pozycje. To dlatego tak ważne w pracy każdego fotografa są spotkania z klientami przed realizacją sesji zdjęciowej. Podczas takich właśnie spotkań, podczas swobodnej rozmowy o oczekiwaniach i pomysłach klientów fotograf ma możliwość „przyjrzenia” się swoim modelom – ich gestom, mimice, mowie ciała. Może wtedy zauważyć i zapamiętać pozy, które są dla klienta wygodne i naturalne, a później wykorzystać je podczas sesji zdjęciowej. Znacznie ułatwi to pracę, a widoczny na fotografiach efekt zazwyczaj będzie więcej niż tylko zadowalający.

Sztuka pozowania w fotografii portretowej kierowana jest przede wszystkim do początkujących pasjonatów, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z fotografią portretową, ale także do wszystkich amatorów, którzy chcieliby popracować nad estetyką swoich zdjęć. I chociaż publikacja Lou Jacobsa nie daje gotowej recepty na udane pozy, to pokazuje, jak ważnymi elementami pracy fotografa są refleks i umiejętność wnikliwej obserwacji modeli. 

Kup książkę Sztuka pozowania w fotografii portretowej

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Sztuka pozowania w fotografii portretowej
Autor
Recenzje miesiąca
Virion. Legenda miecza. Krew
Andrzej Ziemiański ;
Virion. Legenda miecza. Krew
Kołatanie
Artur Żak
Kołatanie
W rytmie serca
Aleksandra Struska-Musiał ;
W rytmie serca
Mapa poziomów świadomości
David R. Hawkins ;
Mapa poziomów świadomości
Dom w Krokusowej Dolinie
Halina Kowalczuk ;
Dom w Krokusowej Dolinie
Ostatnia tajemnica
Anna Ziobro
Ostatnia tajemnica
Hania Baletnica na scenie
Jolanta Symonowicz, Lila Symonowicz
Hania Baletnica na scenie
Lew
Conn Iggulden
Lew
Jesteś jak kwiat
Beata Bartczak
Jesteś jak kwiat
Niegasnący żar
Hannah Fielding
Niegasnący żar
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy