Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej. Wprowadzenie w specyfikę pracy

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2009
Kategoria: Pedagogika
ISBN: 978-83-7587-084-8
Liczba stron: 178
Dodał/a książkę: PawelG

Ocena: 0 (0 głosów)

Książka w swojej obecnej formie zwraca się przede wszystkim do rodziców, którzy zapisali dziecko do szkoły waldorfskiej i chcieliby uzyskać rozeznanie w zakresie działania nauczyciela wychowawcy. Pragnie ona stać się dla Czytelników źródłem informacji oraz zachętą do współpracy ze szkołą. Równocześnie może być traktowana jako swoisty przewodnik po pierwszych ośmiu latach szkolnej nauki. Podczas tych lat nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej naucza, prowadzi i opiekuje się „swoją” klasą i w tym czasie wewnętrznie bardzo mocno zżywa się z dziećmi i ich rodzicami. Kolejne klasy – lata nauki z coraz to nowymi cyklami zajęć, zadaniami i ciągłymi zmianami rozwojowymi dzieci – przedstawiłem w taki sposób, by Czytelnik w miarę możliwości mógł się „wczuć” w różne sytuacje i ostatecznie stworzył sobie własny obraz nauczyciela wychowawcy i jego pracy. Każda kolejna klasa ze swoją specyfiką została przedstawiona jako pewna zamknięta całość – od pierwszego zebrania rodziców jeszcze przed rozpoczęciem zajęć szkolnych aż po zakończenie ósmego roku nauki. Opisy mogą także przydać się rodzicom na początku każdego nowego roku szkolnego jako pomoc w orientacji... Helmut Eller Przekład z języka niemieckiego: Michał Głażewski

Kup książkę Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej. Wprowadzenie w specyfikę pracy

Polecana recenzja

Avatar użytkownika - katechetka
katechetka
Przeczytane:,
90-lecie istnienia szkoły waldorfskiej zaowocowało konkretnymi ustaleniami organizacyjnymi, dotyczącymi zarówno wychowawców jak i szkoły w ogóle. Książka „Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej” przedstawia stan faktyczny nauczycielskiej egzystencji. Opisując zadania i sposoby pracy tych, którzy podjęli się opieki nad uczniami, Helmut Eller akcentuje potrzebę działań gwarantujących powodzenie wzajemnych relacji nauczyciel-uczeń. Zaznacza, że ścisła współpraca rodziców i nauczycieli ma celu zintegrowanie wszystkich zainteresowanych (łącznie z dziećmi), dzięki czemu prowadzone zajęcia mają szansę przynieść większe efekty. Cechą charakterystyczną szkoły waldorfskiej jest przydział nauczyciela do konkretnej klasy pierwszej oraz wychowawstwo w niej trwające przez osiem następujących po sobie lat. Autor (emerytowany nauczyciel) w kolejnych częściach omawia cykle zajęć, a także zadania nauczyciela wychowawcy mające na celu wpojenie dzieciom wiedzy, odpowiadającej poszczególnym przedmiotom nauczanym w pozostałych typach szkół. Sytuację rozjaśniają różnice dotyczące kształcenia w szkołach waldorfskich a pozostałych placówkach oświatowych. Ponieważ w dydaktyce szkoły waldorfskiej w centrum uwagi znajduje się uczeń czynny, dlatego autor wiele uwagi poświęca zajęciom głównym, wyjaśniając przy tym zasadę cykliczności. Szczegółowo omawia również ...
(czytaj dalej)

Polecana recenzja

Avatar użytkownika - slk
slk
Przeczytane:,
„Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej” Helmuta Ellera to fascynujący przewodnik po pierwszych ośmiu latach nauki dziecka w szkole. To doskonały poradnik dla młodych, rozpoczynających dopiero pracę, nauczycieli szkół podstawowych oraz gimnazjów, ale też kompendium wiedzy dla rodziców, którzy często nie zdają sobie sprawy z tego, jak trudna na początku może okazać się praca opiekuna ich pociech. Nie tylko tego, który pracuje w szkole waldorfskiej.   Nie wszyscy zapewne wiedzą, czym szkoła waldorfska w istocie jest. Otóż to specyficzny model nauczania, opierający się na nauczeniu dzieci rozumienia siebie samych, ale i świata. Nauczanie odbywa się tu poprzez cykle zajęć dotyczących kolejnych tematów. Oryginalne założenie jest takie, że jeden nauczyciel prowadzi kształcenie i wychowanie dziecka przez lat osiem, nauczając kolejnych przedmiotów. Helmut Eller więc pokazuje, jak praktycznie powinno – lub może – wyglądać kształcenie dziecka w tego typu szkole, omawiając rok po roku cykle tematyczne, sposoby prowadzenia zajęć i przechodzenia od jednego tematu (przedmiotu) do drugiego. Pokazuje, jak uczyć arytmetyki i geometrii, jak wprowadzać dziecko w tematykę historyczną oraz w literaturę, jak wykorzystywać baśnie i legendy, mity, czy kolejne tematy z zakresu botaniki.   Tym, co szczególnie interesujące jest w publikacji Ellera, staje ...
(czytaj dalej)

Opinie o książce - Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej. Wprowadzenie w specyfikę pracy

Chętnie przeczytam tą książkę
Recenzje miesiąca
Wyspa z mgły i kamienia
Magdalena Kawka
Okładka książki - Wyspa z mgły i kamienia
Kobieta w klatce
Jussi Adler - Olsen
Okładka książki - Kobieta w klatce
Sankofa. Nie zmarnuj życia
Tomasz Gaj OP, Magdalena Pajkowska
Okładka książki - Sankofa. Nie zmarnuj życia
Wyspa Obłąkanych
Martin Widmark
Okładka książki - Wyspa Obłąkanych
Artefakt umysłu
Marian A. Nocoń
Okładka książki - Artefakt umysłu
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy