Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów

Wydawnictwo: WAiP
Data wydania: 2006
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN: 83-60501-70-X
Liczba stron: 284
Dodał/a książkę: Sławomir Krempa

Ocena: 0 (0 głosów)

Książka poświęcona społecznym, kulturowym, technologicznym i ekonomicznym zmianom we współczesnych mediach. Publikacja została wydana w serii "Edukacja medialna". Henry Jenkins, profesor, medioznawca, twórca i dyrektor Programu Komparatystyki Mediów na Massachusetts Institute of Technology. Autor i redaktor wielu książek m.in. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture (1992), The Children's Culture Reader (1998), From Barbie to Mortal Kombat: Gender and Computer Games (2000), Hop on Pop: The Politics and Pleasures of Popular Culture (2003). "Nie mówimy już o rewolucji cyfrowej, która przewidywała, że stare media zostaną zastąpione nowymi. Teraz mówimy o konwergencji mediów, gdzie stare i nowe media wchodzą w coraz bardziej skomplikowane interakcje, gdzie każda opowieść, marka, dźwięk znajdują odzwierciedlenie w maksymalnej liczbie kanałów i platform medialnych. Poprzez zabawę i kulturę popularną nabywamy dziś nowych umiejętności. Jako fani, gracze, twórcy blogów uczymy się nowych sposobów wykorzystywania mediów do własnych celów. To, czego uczymy się jako konsumenci możemy wykorzystać w celu zmiany naszego sposobu myślenia jako obywatele. Wraz ze wzrostem dostępności internetu, społeczeństwa stają przed kulturowymi, prawnymi, ekonomicznymi i edukacyjnymi wyzwaniami. Książka dostarcza ram pojęciowych dla zachodzących zmian i omawia przykłady ilustrujące te zmiany w praktyce". Henry Jenkins, ze wstępu do wydania polskiego "Tematem "Kultury konwergencji" jest łączenie się mediów na różnych poziomach. Jenkins koncentruje się na konwergencji w wymiarze kulturowym. Świat współczesnych mediów jawi się nam jako chaotyczny, bezustannie zmieniający się twór. Henry Jenkins ten chaos porządkuje. Znajduje sens tam gdzie zderzają się skrajności, tam gdzie stare zderza się z nowym, tradycja z nowoczesnością, a interesy wielkich korporacji wchodzą w kolizję z działalnością amatorów. Rzecz nie w tym byśmy po lekturze tej książki wszyscy pokochali telewizję, internet i gry komputerowe. Chodzi o to byśmy je lepiej zrozumieli. Książka ma wszelkie dane ku temu, by stać się podstawą publicznej debaty na temat mediów - debaty bardzo nam potrzebnej, jednak do jej prowadzenia brak nam języka". Mirosław Filiciak, z przedmowy

Kup książkę Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów

Polecana recenzja

Avatar użytkownika - slk
slk
Przeczytane:,
W natłoku definicji (często ze sobą sprzecznych) terminu „kultura”, pojęć i zagadnień związanych z problematyką kultury rozumianej w sposób naukowy gubią się nawet najwybitniejsi badacze. Zwykły czytelnik, który pragnie choćby pobieżnie zbadać podstawowe zagadnienia z zakresu kulturoznawstwa czy medioznawstwa, by pojąć podstawowe prawa rządzące współczesną kulturą, szybko gubi się w gąszczu równie precyzyjnych, co skomplikowanych terminów. W dodatku często wiedza, jaką przyswaja, okazuje się zupełnie nie przystawać do błyskawicznie zmieniającej się rzeczywistości. Henry Jenkins postanowił stworzyć książkę przeznaczoną zarówno dla środowiska akademickiego, jak i dla przeciętnego „użytkownika” kultury. Książkę, która ukazywałaby, jak zmienia się współczesna kultura i w jakim kierunku się rozwija. Tak powstawała „Kultura konwergencji” – pozycja doskonała, bo choć autor opisuje w niej i analizuje zjawiska na gruncie amerykańskim powszechne, to dla Polaków nadal opis ten jest raczej zapowiedzią zjawisk, które dopiero zaczynają zachodzić w naszym kraju. Jenkins opisuje więc teraźniejszość amerykańskich mediów i niedaleką przyszłość polskich – co dla osób pracujących w mediach lub zainteresowanych ich rozwojem może okazać się nieocenioną pomocą. Przywołany w tytule termin brzmi dla polskiego czytelnika raczej ...
(czytaj dalej)

Opinie o książce - Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów

Reklamy