Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre

Ocena: 0 (0 głosów)
Książka naukowa z socjologii literatury, będąca raportem z badań empirycznych literatury polskiej ostatniego dwudziestopięciolecia, tj. lat 1989-2014. Jest to pionierska próba weryfikacji na polskim gruncie znanej na świecie teorii sztuki Pierre'a Bourdieu. Jest ona zarazem zapisem pierwszego etapu projektu badawczego pt. "Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre'a Bourdieu", realizowana przez młodych badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, którego dwa kolejne etapy (tłumaczenia tekstów ze współczesnej socjologii literatury oraz wydanie podręcznika do socjologii literatury dla polskich studentów) przewidziane jest na rok 2015. Książka składa się z trzech części, w których omówiono: (I) Podstawowe pojęcia i założenia metodologiczne badań nad tzw. polskim polem literackim, jego odniesienia do innych kategorii, m. in. habitusu, usytuowanie i wzajemne relacje między autonomicznym (literackim) a heteronomicznym (ekonomicznym, politycznym i medialnym)obiegiem literatury we współczesnym społeczeństwie i kulturze; (II) Pole literackie w Polsce po 1989 r. i (III)Habitus pisarzy i pisarek. Tom uzupełnia Aneks, zawierający zastosowane w badaniach techniki empiryczne, bibliografia przedmiotu i biogramy autorów opracowania. Książka wydana przez Korporację Halart w Krakowie w 2014 r.

Informacje dodatkowe o Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre:

Wydawnictwo: inne
Data wydania: 2014-11-12
Kategoria: Socjologia, filozofia
ISBN: 978-83-64057-39-7
Liczba stron: 272

więcej

POLECANA RECENZJA

Kup książkę Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre - opinie o książce

Avatar użytkownika - rymierz
rymierz
Przeczytane:2014-11-28, Przeczytałem,

 

Socjologia literatury, pomimo swojej przeszło 100-letniej historii, nie jest w Polsce dyscypliną szczególnie uprzywilejowaną. Na studiach polonistycznych, nie mówiąc już o innych filologiach, stanowi szczątkową część obowiązującyh planów i programów nauczania. Nieco lepiej jest na takich kierunkach studiów uniwersyteckich, jak: socjologia i kulturoznawstwo, chociaż i na nich daleko im jeszcze do standardów światowych, jakie wyznaczają badania i nauczanie akademickie w krajach zachodnich, zwłaszcza we Francji i Stanach Zjednoczonych. Z tym większym zadowoleniem należy powitać kolejną pozycję z tej dziedziny wiedzy na polskim rynku księgarskim, a także zapowiedź ukazania się w niedługim czasie dwóch kolejnych pozycji w ramach tego samego projektu naukowego. Projekt nosi tytuł: „Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre'a Bourdieu” i zaplanowany jest na trzy etapy: 1) raport z badań empirycznych w Polsce, obejmujący okres ostatniego 25-lecia, tj. lata 1989-2014; 2) tłumaczenie i publikacja najważniejszych prac naukowych z zakresu socjologii literatury na świecie; 3) napisanie podręcznika akademickiego do socjologii literatury z przeznaczeniem dla studentów polskich uczelni, wprowadzającego w literaturę polską ostatniego 25-lecia. Omawiana pozycja stanowi uwieńczenie pierwszego etapu realizacji projektu. Zakończenie dwóch pozostałych etapów projektu przewidziane jest na rok 2015.

Przedstawiony w książce raport z badań empirycznych nad społecznymi aspektami literatury przeprowadzony został przez zespół młodych naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie: literaturoznawców, socjologów i kulturoznawców w latach 2012-2014. Podstawową płaszczyznę metodologiczną stanowiła znana na świecie socjologiczna teoria sztuki Pierre'a Bourdieu (1930- -2002), wyłożona najpełniej w jego monografii „Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego” (polskie wydanie w przekładzie Andrzeja Zawadzkiego ukazało się w 2001 r., francuskie w 1992 r.). Zasadniczą przesłanką zainicjowanego projektu było przekonanie, że w Polsce po 1989 roku zaistniały doskonałe, modelowe warunki do empirycznej weryfikacji teorii Pierre'a Bourdieu, na co złożyły się zarówno przemiany tzw. regionalne: upadek komunizmu, powstanie warunków do powstania i rozwoju gospodarki wolnorynkowej oraz wstąpienie Polski do Unii Europejskiej, a także tzw. ponadregionalne: globalizacja i rozwój mediów elektronicznych.

 

Książka składa się z trzech zasadniczych części. Pierwsza, autorstwa filozofa literatury, krytyka i tłumacza Grzegorza Jankowicza, pt. „Formy heteronomii. Polskie pole literackie po 1989 roku i jego relacje z innymi polami społecznymi” pełni rolę wprowadzenia metodologicznego do całego projektu. Omówiony jest w niej aparat pojęciowy zastosowany w badaniach, m. in. centralne pojęcie pola literackiego i pojęcia ściśle z nim powiązane: pola społecznego, habitusu oraz kapitału. Opisany autonomiczny (artystyczny) i heteronomiczny (ekonomiczny, polityczny i medialny) charakter pola literackiego. Opisano literackie i nieliterackie strategie wydawnicze. A jako egzemplifikcję teoretyczno-metodologicznych zagadnień przedstawiono dwa studia przypadku w Polsce po 1989 roku, wydawnictw: „Znak” z Krakowa oraz „Lampy i Iskry Bożej” z Warszawy. W części tej pomieszczono też rozważania o miejscu i roli mediów elektronicznych w strukturze pola literackiego, opisano literaturę jako styl życia, jej rolę w polityce, ekonomii i edukacji, i zilustrowano dwoma studiami przypadków z Wrocławia: Portu Literackiego Wrocław oraz Bruno Schultz Festiwalu.

Część druga książki pt. „Pole literackie w Polsce po 1980 roku” została napisana przez troje autorów: socjologa Tomasza Warczoka, doktorantkę socjologii Alicję Palęcką oraz socjologa i kulturoznawcę Jana Sowę. Część ta jest głęboką i szczegółową egzemplifikacją socjologicznej teorii pola literackiego na przykładzie społecznych uwarunkowań i obiegu literatury w Polsce po 1989 roku.

Trzecia część, autorstwa Jana Sowy, poswięcona jest habitusowi pisarzy i pisarek. W socjologii literatury Pierre'a Bourdieu habitus jest jednym z podstawowych elementów siatki pojęciowej. Jest on wynikiem strukturyzacji i socjalizacji jednostki, a także obsadzenia jej w obrębie określonego kodu literackiego, tj. zbioru norm, wartości oraz zasad postępowania i myślenia o świecie. Autor przeprowadził badania habitusu polskich pisarzy i pisarek przy użyciu standardowych technik analizy socjologicznej: kwestionariusza (zmodyfikowanego z badań Pierre'a Bourdieu we Francji w latach 1963-1968), wywiadu (również wzorowanego na badaniach francuskich) oraz wywiadu specjalnie skonstruowanego do badań w Polsce. Jest to część bardzo szczegółowa, której lektura wymaga dobrego przygotowania z zakresu teorii i metodologii badań socjologicznych.

Uzupełnieniem tomu jest „Aneks” zawierający wykorzystane w badaniach techniki socjologiczne, bibliografia przedmiotu oraz biogramy autorów książki. Praca jest niewątpliwie bardzo cenna i na swój sposób prekursorska dla polskiej humanistyki. Powinna zainteresować badaczy różnych gałęzi nauki: literaturoznawców, socjologów, kulturoznawców, politologów, ekonomistów, badaczy środków masowego komunikowania, pedagogów, księgoznawców, a także bibiotekoznawców. Ale może okazać się też cennym przewodnikiem dla praktyków: wydawców, księgarzy i bibliotekarzy. Niewykluczone, że zainteresuje też samych pisarzy, dziennikarzy i eseistów. I właśnie z uwagi na tę drugą i trzecią kategorię czytelników mogłaby, zdaniem recenzenta, być bardziej przystępnie napisana, językiem zrozumiałym nie tylko dla wąskiej grupy specjalistów od socjologicznych badań empirycznych, z większą ilością przykładów i studiów przypadku. I tylko z tego powodu oceniam tę książkę o jeden stopień niżej w sześciopunktowej skali. Chciałbym na zakończenie podziękować wydawnictwu „Korporacja Halart” w Krakowie za ofiarowanie egemplarza recenzowanego tomu, bez czego napisanie tego tekstu nie byłoby możliwe.

 

Grzegorz Jankowicz, Piotr Marecki, Alicja Palęcka,

Jan Sowa, Tomasz Warczok: Literatura polska po 1989

roku w świetle teorii Pierre'a Bourdieu. Raport z badań.

Wyd. Korporacja Halart, Kraków 2014, ss. 272.

ISBN 978-83-64057-39-7

 



Tekst publikowany pierwotnie na łamach

portalu „Sztukater” (http://sztukater.pl)

 

 

Link do opinii
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Miłość szyta na miarę
Paulina Wiśniewska
Miłość szyta na miarę
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
The Paper Dolls
Natalia Grzegrzółka
The Paper Dolls
Słowa wdzięczności
Anna H. Niemczynow
Słowa wdzięczności
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy