Chłopem być. Recenzja gry „Agricola"

Autor: SiM
Okładka publicystyki dla Chłopem być. Recenzja gry „Agricola

Agricola przeznaczona jest dla jednego do pięciu graczy w wieku co najmniej 12 lat. Szacunkowy czas trwania rozgrywki - według producenta - to 30 minut razy liczba graczy, jednak zwykle, zwłaszcza, gdy grający orientują się już w zasadach, rywalizacja przebiega znacznie szybciej. Założenia są proste. Każdy gracz wciela się w rolę żyjącego w wieku XVII gospodarza (nazwa gry oznacza właśnie chłopa, rolnika). Na początku ma do dyspozycji dwóch członków rodziny mieszkających w dwóch izbach drewnianej chaty. Celem gry jest uzyskanie możliwie najbardziej rozbudowanego w zróżnicowany sposób gospodarstwa. Aby osiągnąć sukces, każdy z graczy wysyła członków swojej rodziny, by wykonywali w każdej rundzie kolejne akcje. Po zgromadzeniu odpowiedniej liczby surowców (drewno, glina, trzcina, zboże) istnieje możliwość rozbudowywania swojego gospodarstwa - budowania kolejnych izb, przebudowywania ich, wznoszenia zagród i obór. 

 

pomocnikOd zasiewu do żniw

Aby gospodarstwo mogło funkcjonować, konieczne jest wyżywienie członków rodziny. Można to uzyskać za sprawą zasiewu pola czy połowu ryb. Zbieranie plonów i hodowla zwierząt pozwala na przetwarzanie dostępnych surowców na pożywienie. Co kilka rund następuje faza żniw, kiedy każdy gracz zbiera swoje plony, ale kiedy również musi przeznaczyć określoną część pożywienia na utrzymanie rodziny. Grę ułatwiają karty dużych i małych usprawnień oraz możliwość "zatrudniania pomocników". Mamy do dyspozycji aż 169 kart pomocników i 149 różnych kart usprawnień. 

 

Tryby gry

W ramach rozgrywki dostępne są dwa tryby gry. Pierwszy - nazywany rodzinnym lub jednoosobowym - jest mocno uproszczony i przydatny podczas pierwszej rozgrywki lub wprowadzania nowych graczy, by wytłumaczyć im mnogość zasad i możliwości, jakie oferuje Agricola. Drugi jest o wiele ciekawszy, ponieważ daje graczowi o wiele większe możliwości i gwarantuje, że niemal nigdy nigdy rozgrywka nie będzie wyglądała tak samo. 
Warto podkreślić również, że bardzo silny nacisk położony jest na element rywalizacji pomiędzy graczami. Kluczowe jest obranie odpowiedniej strategii oraz dostosowanie do niej kolejności wykonywanych akcji. Bardzo często walka toczy się o uzyskanie pozycji gracza rozpoczynającego daną rundę, dzięki czemu o wiele łatwiej można uzyskać potrzebne zasoby. Prosty przykład: najczęściej towarem pierwszej potrzeby w rozgrywce okazuje się drewno, pozwalające budować obory, ogrodzenia i kolejne izby chaty. Bez nich nie można hodować zwierząt, poza tym plansza danego gracza pozostaje niezapełniona, przez co pod koniec rozgrywki może on stracić wiele punktów. 

 

krowaEstetyka wykonania

Pierwsze zetknięcie się z grą z jednej strony wywołuje zachwyt, z drugiej - konsternację. Pięknie wykonana instrukcja, naprawdę dokładna i przystępna, nie pozwala, niestety, z miejsca zapamiętać, rozumieć i zastosować wszystkich zasad rządzących rozgrywką. Z czasem jednak, wraz z kolejnymi partiami, rywalizacja przynosi coraz więcej satysfakcji. 
Wszystkie elementy służące do rozgrywki wykonane są z ogromną starannością i dbałością o estetykę. Dwustronne, barwne karty wykonane są z pogrubionej tektury, co pozwala uniknąć obaw o rychłe ich zniszczenie. Drewniane figurki - zwłaszcza te imitujące zwierzęta - rzeczywiście oddają podobieństwo do owiec, dzików i krów. Przedstawiające izby kartoniki pozwalają dostrzec nawet nieważne dla rozgrywki elementy wyposażenia domu. Na planszach widać przechadzających się rolników z taczkami, mamy tu strachy na wróble i inne "smaczki". 

 

caloscProblem z utrzymaniem porządku

Niestety, staranność wykonania elementów i jakość materiałów wykorzystanych do ich produkcji składają się na stosunkowo wysoką cenę. Nadto poważną wadą jest fakt niedostosowania pudełka do tak dużej elementów. Brak tu jakichkolwiek przegródek, pozwalających podzielić surowce, pionki czy karty. Producent dodał jedynie foliowe woreczki, które są wygodne po zakończeniu rozgrywki, natomiast podczas gry korzystanie z nich jest zwyczajnie niewygodne. 

 

Podsumowując...

...wszystko to nie zmienia jednak faktu, że "Agricola" zachwyca. To jedna z najlepiej wykonanych, najbardziej interesujących gier strategicznych dostępnych obecnie na rynku. Gra dostarcza bardzo wiele satysfakcji, praktycznie nie ma szans się znudzić, a podczas kolejnych rozgrywek każdy gracz może obrać własną, indywidualną strategię, odpowiednio dostosowaną do układu sił w danym momencie. Ponadto raz obranej strategii nie da się z sukcesem wykorzystać w kolejnej rozgrywce, co sprzyja poszukiwaniu nowych pomysłów i sprawia, że gra jest jeszcze ciekawsza.

 

-> Tę grę kupicie w księgarni Taniaksiazka.pl!

1

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy