5 książek o dinozaurach dla małych czytelników

Data: 2018-11-19 14:48:38 Autor: Magdalena Galiczek-Krempa

W życiu wielu maluchów przychodzi czas na stwierdzenie: „w przyszłości zostanę paleontologiem!”. No może dzieciaki nie używają dokładnie takiego określenia, ale fakt faktem, w pewnym momencie swojego życia chcą odkrywać tajemnice dinozaurów i prehistorycznych stworzeń. Warto wspierać tę fascynację, warto podsuwać małym odkrywcom książki, które pozwolą zagłębić się w nieznany im świat. Oto nasze propozycje:

1. Dinozaurium, Lily Murray i Chris Wormell, Wydawnictwo Dwie Siostry

Książka zabiera czytelnika niezwykłą podróż do czasów odległych od naszych o miliony lat. Tytułowe Dinozaurium to muzeum, w którym znajdziemy nie tylko ciekawostki dotyczące dinozaurów - ich menu czy budowę ich ciała, ale także poznamy ich ewolucję i przemiany jakie dokonały się w ich organizmach na przestrzeni lat.

To jednak nie wszystko. Autorzy prezentują młodym czytelnikom także wygląd Ziemi w „czasach dinozaurów” i opisują zdumiewającą florę.

W książkowym muzeum nie zabrakło, oczywiście, szkieletów dinozaurów i ciekawych skamieniałości.

Całość utrzymana jest w bardzo spójnej i zwracającej uwagę estetyce. Ilustracje przypominają ryciny ze starych książek i encyklopedii.

Dinozaurium to nie tylko świetna wycieczka do czasów prehistorii ale bogate kompendium wiedzy o czasach dinozaurów.

2. Dinozaurologia. W poszukiwaniu zaginionego świata, Wydawnictwo Debit

Dinozaurologia to fascynujący dziennik z podróży na tajemniczą wyspę Yannapalu, na której rzekomo mieszkać miało kilka gatunków najprawdziwszych… tak, tak - dinozaurów! Badacze, bohaterowie książki, którzy na początku dwudziestego wieku wyruszyli na opisaną w publikacji wyprawę, poczynili zdumiewające odkrycia, jednak ślad po nich zaginął. Pozostał jedynie notes. I notes ten może trafić w ręce najmłodszych, ciekawych wrażeń czytelników.

Książka wydana jest przepięknie, liczne „dodatkowe” elementy - wklejone listy, notatki, przepiękne ryciny czy sproszkowane „próbki” rogów dinozaurów zachwycą małych odkrywców.

Dinozaurologia jest swego rodzaju odpowiedzią na „Park Jurajski”, pięknie ilustrowaną, beletrystyką kierowaną do najmłodszych czytelników.

3. Dinozaury. Naklejki edukacyjne, Wydawnictwo Jedność

Nauka przez zabawę? To chyba najlepszy sposób zdobywania wiedzy. I jeśli towarzyszy temu prawdziwe zaangażowanie w omawiany temat, nie może być skuteczniejszej formy nauki!

Naklejki edukacyjne zabierają czytelnika w świat dinozaurów. Nie jest to jednak opowieść, ale raczej zbiór najciekawszych faktów i ciekawostek dotyczących kilkudziesięciu gatunków tych wymarłych gadów na przestrzeni okresów: triasu, jury i kredy. Jednak to nie wszystko. Autorzy zaprezentowali także, jak dinozaury stały się obiektem zainteresowania w świecie kultury i sztuki.

Publikacja wzmaga zdolności manualne, zatem warto podsunąć ją już dzieciom w wieku przedszkolnym.

4. Dinozaury, Clare Hibbert, Wydawnictwo Jedność

Publikacja w formie encyklopedii dla najmłodszych czytelników. Książka podzielona jest na „duże” rozdziały, oznaczone nazwami podrzędów dinozaurów (teropody, zauropody, stegozaury itd.), w których uwzględniono następnie rodzaje dinozaurów (np. allozaur, tyranozaur, brachiozaur) i zaprezentowano je w podrozdziałach. Każdy taki podrozdział aż kipi od informacji. Znajduje się tu bowiem oś czasu z zaznaczeniem, kiedy dany rodzaj dinozaura zamieszkiwał Ziemię, jest jego sylwetka, szczegóły dotyczące budowy, gatunki i okazy, a także ciekawostki dotyczące elementów jego ciała czy miejsc, gdzie dokonano odkryć szkieletów tych dinozaurów.

Całość utrzymana jest w bardzo intensywnej, żywej kolorystyce. Książka nie nudzi się, można ją godzinami wertować zawsze odkrywając nieznane dotąd fakty dotyczące dinozaurów.

5. Co ma kura z jaszczura? Wielka księga ewolucji, Cristina M. Banfi, Cristina Peraboni, Rita Mabel Schiavo, Wydawnictwo Adamada

Co ma kura z jaszczura? To publikacja, która zabiera młodego czytelnika w świat ewolucji. Autorzy z ogromną wnikliwością przedstawiają zmiany, jakie dokonały się w ciałach zwierząt na przestrzeni milionów lat (jak przodkowie wombatów z wielkich jak współczesne nosorożce stały się zdecydowanie mniejszymi, zabawnymi zwierzakami) lub też w większości zachowały dawny wygląd (rekin niemal wcale się nie zmienił!). Czytelnicy dowiedzą się też, ile w kurze jest z przerażającego… tyranozaura!

Książka jest rewelacyjnie zilustrowana. Wydaje się, jakby rysunki, schematy i przekroje zabierały nas w podróż do najprawdziwszego laboratorium badającego skamieniałe szczątki dawnych zwierząt. W książce znajdziemy przodków – i współczesne gatunki – ryb, gadów, ptaków i ssaków, a nawet stawonogów.

Spory zbiór ciekawostek zapewni małym odkrywcom rozrywkę na długie godziny zabawy.

1