Recenzja książki: Groteska

Recenzuje: Izabela Mikrut

W dzisiejszym rozumieniu potocznym „groteskowość” jest określeniem deprecjonującym. Stosowanym przeważnie dla nazwania czegoś tak odrażającego, że aż śmiesznego. Pojęcia tego używa się w roli oskarżenia, ataku, dla wyrażenia niechęci czy szyderstwa. Dosyć łatwo jest odkryć groteskę w dziele. Trudniej – wyznaczyć jej granice, zakres. W tym pomoże kolejny tom zawierający teksty teoretycznoliterackie – „Groteska” pod redakcją Michała Głowińskiego. Są tu teksty badaczy francuskich, amerykańskich, niemieckich, rosyjskich, brytyjskich i wstępny artykuł Michała Głowińskiego. Eseje te były zamieszczone w „Pamiętniku Literackim” w 1979 roku (wyjątkiem jest tekst McElroy’a, opublikowany tu po raz pierwszy w języku polskim). Artykuły kanoniczne (choćby „Próba określenia istoty groteskowości” Wolfganga Kaysera i „Termin groteska” Jenningsa) nie tylko przybliżają problematykę związaną z zagadnieniem groteskowości, ale i wyznaczają kierunki badań. Autorzy starają się wyjaśnić mechanizmy rządzące fascynacją brzydotą – poszukują źródeł groteski w najgłębszych pokładach ludzkiej świadomości, odwołują się do sztuki i do religii (także do wierzeń i twórczości ludów pierwotnych). Próbują odczytać groteskowość zakorzenioną w języku i kładącą fundamenty pod „działalność” absurdu. Referują i ulepszają filozofię karnawału Michaiła Bachtina, powracając do średniowiecznej opozycji duchowości wzniosłej i materialno-cielesnego dołu. Badają również groteskę współczesną. Tworzą w ten sposób sprawozdanie z synchronicznego i diachronicznego ujęcia kategorii estetycznej. Referaty są bogato ilustrowane przykładami na obecność groteskowości w literaturze i sztuce, co, po pierwsze, umożliwia uzmysłowienie sobie wszechobecności groteski w życiu, a po drugie – ujawnia mechanizmy rządzące nią w dziełach. Szkice, zawarte w tym tomie, tylko w jakimś stopniu wyczerpują zagadnienia związane z pojęciem groteski. Książka z założenia nie miała być monografią terminu – dlatego niewyczerpujące ujęcie tematu nie jest absolutnie jej wadą. Tom zawiera bowiem podstawowe, najpotrzebniejsze informacje o grotesce jako kategorii literackiej, tłumaczy bazowe procesy i pozwala zapoznać się z tą dziedziną pseudosatyry. Tak naprawdę nie da się wyczerpująco omówić istoty groteskowości. Nawet, gdyby zebrać wszystkie istniejące wartościowe prace, zawsze pozostaną miejsca niedomówień i sprzeczności. Jak połączyć w jedną, spójną całość śmiech i grozę, zabawę i lęk, piękno i brzydotę? Jak radzono sobie z tym na przestrzeni wieków? I – po co w zasadzie człowiekowi groteska? – na te i wiele innych pytań odpowiedzą autorzy szkiców, zamieszczonych w tomie. „Groteska” jest intrygującą, ciekawą i odkrywczą wędrówką przez wieki ludzkich działań i doświadczeń. Obowiązkowa pozycja także dla wielbicieli absurdu i purnonsensu.

Kup książkę Groteska

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Groteska
Książka
Groteska
Michał Głowiński
Inne książki autora
Zła mowa
Michał Głowiński0
Okładka ksiązki - Zła mowa

Jak nie dać się propagandzie "Władza boi się analizy języka, zdemaskowania środków językowych, przy pomocy których chce oddziaływać" - mówił...

Ironia
Michał Głowiński0
Okładka ksiązki - Ironia

Próby różnorakiego ujęcia i skomentowania zjawiska ironii....

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
The Paper Dolls
Natalia Grzegrzółka
The Paper Dolls
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy