Recenzja książki: Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej. Wprowadzenie w specyfikę pracy

Recenzuje: Danuta Szelejewska

90-lecie istnienia szkoły waldorfskiej zaowocowało konkretnymi ustaleniami organizacyjnymi, dotyczącymi zarówno wychowawców jak i szkoły w ogóle. Książka „Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej” przedstawia stan faktyczny nauczycielskiej egzystencji. Opisując zadania i sposoby pracy tych, którzy podjęli się opieki nad uczniami, Helmut Eller akcentuje potrzebę działań gwarantujących powodzenie wzajemnych relacji nauczyciel-uczeń. Zaznacza, że ścisła współpraca rodziców i nauczycieli ma celu zintegrowanie wszystkich zainteresowanych (łącznie z dziećmi), dzięki czemu prowadzone zajęcia mają szansę przynieść większe efekty.

Cechą charakterystyczną szkoły waldorfskiej jest przydział nauczyciela do konkretnej klasy pierwszej oraz wychowawstwo w niej trwające przez osiem następujących po sobie lat. Autor (emerytowany nauczyciel) w kolejnych częściach omawia cykle zajęć, a także zadania nauczyciela wychowawcy mające na celu wpojenie dzieciom wiedzy, odpowiadającej poszczególnym przedmiotom nauczanym w pozostałych typach szkół. Sytuację rozjaśniają różnice dotyczące kształcenia w szkołach waldorfskich a pozostałych placówkach oświatowych.

Ponieważ w dydaktyce szkoły waldorfskiej w centrum uwagi znajduje się uczeń czynny, dlatego autor wiele uwagi poświęca zajęciom głównym, wyjaśniając przy tym zasadę cykliczności. Szczegółowo omawia również strukturę lekcji. Kładąc nacisk na rozwój i kształcenie wszystkich zmysłów pokazuje, jak ważną rolę odgrywają zajęcia artystyczne i gimnastyka ogólnorozwojowa. Dodaje, że co roku wprowadza się nowe cykle zajęć oraz wpaja dzieciom informacje z zakresu różnych dziedzin życia. Lepszemu zapamiętaniu służą rymowanki ułożone z treści poznawanych i przyswajanych w trakcie lekcji. Wszystkie mają na celu usprawnienie czynności myślenia, wyobrażania i postrzegania.

Okres dydaktycznego wychowawstwa opisuje przeżycia i doznania nauczyciela w kolejnych latach pracy z klasą. Ponieważ wiadomym jest, że specyfika szkoły waldorfskiej wymaga od nauczyciela wiele wysiłku i ciągłego zaangażowania, sprawa ta dotyczy szczególnie nauczyciela wychowawcy, wobec którego stawia się ogromne wymagania i oczekiwania.

Książka napisana jest językiem specjalistycznym. Skierowana do wąskiego grona rodziców, stojących przed problemem wyboru szkoły dla swych pociech (lub tych, które już do niej uczęszczają), zwłaszcza im posłuży ogólnymi informacjami. Nauczyciele pozostałych typów szkół z pewnością znajdą coś, co usprawni ich dotychczasowy warsztat pracy. Zamieszczony suplement: sentencje poranne na rozpoczęcie zajęć głównych, stanowi uzupełnienie omawianej pozycji. Podana obszerna literatura polsko- i obcojęzyczna posłuży zainteresowanym. Pomocne mogą okazać się również pozycje będące aktualnie w sprzedaży oraz zapowiedzi wydawnicze. Wszystko to czytelnik zawdzięcza Wydawnictwu Impuls, które zadbało o tych, którzy z omówionych wyżej powodów po owe pozycje sięgną.

Kup książkę Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej. Wprowadzenie w specyfikę pracy

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej. Wprowadzenie w specyfikę pracy
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Jesteś jak kwiat
Beata Bartczak
Jesteś jak kwiat
Kolekcjoner
Daniel Silva
Kolekcjoner
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Miłość szyta na miarę
Paulina Wiśniewska
Miłość szyta na miarę
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Róża Napoleona
Jacobine van den Hoek
Róża Napoleona
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy