Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze

Ocena: 6 (1 głosów)
opis

Media kierują, żądzą i kształtują Nasze życie! Nie, nie jest to cytat z wystąpienia kolejnego konserwatywnego prawicowego polityka, który ma za złe całemu światu to, iż ten wyszedł kilkaset lat temu z mroków średniowiecza, w których to jedyną prawdą i drogą była  nauka Kościoła..Jest to jak najbardziej uzasadnione i trafne stwierdzenie kogoś, kto sam uległ wpływowi telewizji, radia, prasy i przede wszystkim Internetu..Tym kimś jestem oczywiście Ja sama:) Rzecz jasna nie jest to powód do domu, gdyż chyba każdy z Nas chciałby być bardziej odporny na wpływy i oddziaływanie tych wszystkich kolorowych obrazków i dźwięcznych głosów, które mówią Nam jak żyć, w co się ubierać, jak wychowywać dzieci, w co wierzyć, a czego nie akceptować itd..Taki niestety (choć być może z punktu widzenia niektórych - stety) jest dzisiejszy świat, i chyba należy się z tym po prostu pogodzić i taki stan zaakceptować. O roli, mocy i ingerencji mediów w Nasze codzienne życie, opowiada doskonała książka pt. "Współczesna psychologia mediów. Nowe perspektywy i problemy badawcze", które ukazała się pod red. Agnieszki Ogonowskiej i Grzegorza Ptaszaka, nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls.

 Niniejsza publikacja to spojrzenie na współczesne media, tak bardzo różne od tych jeszcze sprzed kilkunasty laty, gdy Internet dopiero raczkował, zaś prym wiodła telewizja i codzienne gazety.   Znajdziemy tutaj pokaźną liczbę tekstów autorstwa najznamienitszych ekspertów, medioznawców, psychologów i socjologów, którzy w przejrzysty i czytelny sposób mówią o tym, jak wielki wpływ na życie człowieka wywierają dzisiejsze media, jak i również jak bardzo zmieniły one obraz współczesnego świata. W książce tej odnajdziemy niezwykle ciekawe spostrzeżenia i analizy odnoszące się do psychologii mediów, medialnej rzeczywistości i związanych z nią zagrożeń dla odbiorcy, jak i również  odniesienia do roli i pozycji nowych mediów i kształtujących je technologii, które z każdym kolejnym dniem zmieniają swoje oblicze. Teksty te, poparte  naukowym doświadczeniem, dowodami i przekonywująca argumentacją, ukazują ze wszech miar kompletny obraz współczesnych mediów XXI stulecia.

 Na uwagę zasługuje tutaj bardzo inteligentnie wprowadzony podział tychże treści na trzy główne części, z których każda opowiada o mediach i ich wpływie na dzisiejszy świat, jednakże w całkowicie innym kontekście i znaczeniu. I tak oto pierwsza część to swoiste wprowadzenie w całą tematykę, rozpoczynające się od ukazania historii badań nad psychologią mediów, zasięgu i zagadnień jakie ona obejmuje oraz metod jakimi posługują się medioznawcy i psycholodzy. Kolejnym krokiem jest ukazanie, właśnie poprzez powyższą metodologię, wpływu dzisiejszych mediów na kondycję współczesnego człowieka, zwłaszcza w zakresie informacyjnym, a co za tym idzie  kondycję "rodziny" jak komórki społecznej. I wreszcie jedno z najciekawszych opracowań, poświęcone tzw. kulturze popularnej i jej możliwościom edukacyjnym, idealnie ujętych i zaobserwowanych na przykładzie serialu "Bez tajemnic", który łączył rozrywkę z edukacją psychologiczną.

Druga część owej publikacji to rozwinięcie powyższych zagadnień na obszar  odbioru medialnej rzeczywistości przez zwykłego obserwatora. Jest tu mowa o zagrożeniach związanych z niemożnością odróżnienia świata wirtualnego od tego rzeczywistego, wpływaniu mediów na kształtowanie rzeczywistości i wprowadzaniu w nią wielu trwałych elementów i punktów oraz wpływie reklamy na nastawienie odbiorcy do mediów. Bardzo interesujący jest tutaj także artykuł poświęcony skutecznym metodom dotarcia i wpływu przekazu medialnego, np. reklamowego, na świadomość odbiorców, czyli konsumentów.

Trzecia część książki, moim zdaniem najbardziej interesująca, to spojrzenie na świat Internetu. Znajdziemy tutaj teksty odnoszące się m.in. do tworzenia za  pomocą Internetu skutecznych kampanii reklamowych i wizerunkowych, wpływu wirtualnego świata na zachowania konsumenckie jak i również codzienne życie oraz możliwości jakie oferuje Internet względem psychicznej kondycji człowieka. Nie trudno wyobrazić sobie, iż to właśnie ten trzeci rozdział stanowi największą siłę i wartość całego opracowania, stanowiący nowe i najbardziej aktualne spojrzenie na dzisiejsze media jak i również media "jutra", które skupią się niemalże całkowicie na Internecie.

 Podczas lektury "Współczesnej psychologii mediów..", bardzo podobało Mi się to, iż książka ta została skierowana zarówno do zawodowych specjalistów od mediów i reklamy, jak i również do zwykłych odbiorców, takich jak ja. W książce tej znajdziemy zarówno cenne uwagi i wskazówki na temat tego, jak skutecznie "przekonywać" odbiorców do prezentowanych za pomocą mediów racji i przekazów, jak i również wskazówki na temat tego, jak się skutecznie przed owymi przekazami bronić i nie dać się Im zmanipulować. To swoiste "połączenie" dwóch stron medialnego frontu, pozwala na bardzo szeroką i obiektywną obserwację zjawisku i zasięgu wpływu mediów na życie człowieka, a następnie na wysnuwanie własnych wniosków i przemyśleń, które bardzo często będziemy mogli wprowadzać w Nasze codzienne życie z mediami. Kolejny plus należy się tu także autorom tej publikacji za to, iż posługiwali się w swej pracy prostym, czytelnym i szeroko dostępnym językiem, przeznaczonym nie tylko dla branżowych specjalistów, ale także i dla zwykłego czytelnika.

 Książka ta przedstawia świat współczesnych mediów ze wszystkimi jego zaletami i wadami. Informuje czytelnika o szansach i możliwościach, jak i również ostrzega przed zagrożeniami. Przede wszystkim jednak uświadamia to, jak bardzo jesteśmy nierozerwalnie związani ze współczesnymi mediami, które, tak jak zaznaczyłam na wstępie, kierują i rządzą Naszym życiem. I choć całkowita izolacja i obrona przed ich wpływem wydaje się niemożliwa, to być może właśnie dzięki lekturze tej książki uda się Nam żyć w większej zgodzie z światem mediów..To także niezwykle ciekawe spojrzenie na Nas samych, a dokładniej na to, jak bardzo zmieniliśmy się pod wpływem Internetu i możliwością dotarcia wszędzie i zdobycia informacji na każdy temat w ciągu kilku sekund. Zmieniliśmy na lepsze..? Tutaj miałabym wątpliwości, które zresztą pogłębiła lektura trzeciej części tej publikacji. Niemniej świadomość tego jak ów wpływ jest wielki, wywiera naprawdę wielkie wrażenie, którego bez lektury tej książki na pewno nie miałabym okazji doświadczyć na własnej skórze..

  "Współczesna psychologia mediów. Nowe perspektywy i problemy badawcze" to doskonała propozycja dla studentów medioznawstwa, marketingu, socjologii.., jak i również dla każdego czytelnika, dla którego kontakt z mediami to codzienne włączenie telewizora, radia, komputera czy smartfona. Innymi słowy dla każdego czytelnika, który jest ciekawy tego jak wygląda dzisiejszy świat i jakimi prawami się on rządzi. Myślę, że lektura tej książki zaciekawi każdego kto po nią sięgnie, gdyż bardzo rzadko zdarza się by omawiana w pracy naukowej tematyka dotyczyła każdego człowieka, bez wyjątku. Polecam, naprawdę warto!

Informacje dodatkowe o Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze:

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2013-07-24
Kategoria: Pedagogika
ISBN: 9788378501633
Liczba stron: 252
Dodał/a opinię: Uleczkaa38

więcej

POLECANA RECENZJA

Zobacz opinie o książce Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze

Kup książkę Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Inne książki autora
Talk show Szczerość na ekranie?
Grzegorz Ptaszek0
Okładka ksiązki - Talk show Szczerość na ekranie?

Książka ta opisuje z perspektywy lingwistyczno - komunikacyjnej fenomen jednego z najstarszych gatunków medialnych. Odwołując się do koncepcji rozmowy...

Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji
Grzegorz Ptaszek0
Okładka ksiązki - Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji

Ze względu na konwergencję mediów i głęboką mediatyzację edukacja medialna 3.0 włącza w obszar zainteresowania całą sferę technologiczną, która jest...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Kolekcjoner
Daniel Silva
Kolekcjoner
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Miłość szyta na miarę
Paulina Wiśniewska
Miłość szyta na miarę
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Róża Napoleona
Jacobine van den Hoek
Róża Napoleona
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy