Recenzja ksi±¿ki: Ukryte sensy zachowania. Rozmowy o wywieraniu wp³ywu i reklamie

Recenzuje: mrowka

„Ukryte sensy zachowania” to ksi±¿ka, w której poruszane s± zagadnienia z psychologii spo³ecznej – zakres tematyczny precyzuje podtytu³: „rozmowy o wywieraniu wp³ywu i reklamie”. Bogus³awa B³och prowadzi z profesorem Dariuszem Doliñskim rozmowy na temat wybranych aspektów psychologii spo³ecznej, na publikacjê sk³adaj± siê dialogi autorów. Forma wywiadu sprawia, ¿e ksi±¿ka zyskuje charakter popularyzatorski, poszerza siê kr±g potencjalnych czytelników.

 

Stylizowanie tekstu na rozmowê wyklucza nadmiern± naukowo¶æ i u³atwia lekturê: stwarza bowiem pozór uczestniczenia w dyskusji – kolejne pytania B³och podkre¶laj± najwa¿niejsze zagadnienia i podsycaj± ciekawo¶æ czytelników. Dialog umo¿liwia te¿ wydobycie najciekawszych w±tków i rozwijanie ich – co tak¿e mo¿e byæ zachêt± do samodzielnych poszukiwañ czy badañ. Wywieranie wp³ywu na ludzi stosowane jest g³ównie przez sprzedawców.

 

Doliñski obja¶nia, jakie techniki s± najczê¶ciej wykorzystywane, by odnie¶æ sukces i przekonaæ innych do dzia³ania zgodnego z zaplanowanym. Pokazanie mechanizmów rz±dz±cych sterowaniem ludzi dzia³a dwutorowo: pozwala uodporniæ siê na pewne chwyty i zrozumieæ zasady postêpowania na przyk³ad handlowców, oraz – umo¿liwia dzia³anie skuteczne – czyli uczy stosowania tych technik. Obie zdobyte dziêki lekturze umiejêtno¶ci przydadz± siê z pewno¶ci± ka¿demu.

 

Doliñski i B³och stawiaj± na praktyczno¶æ rozmów: unikaj± definicji, teorii i badawczych sporów. Przywo³uj± bardzo czêsto do¶wiadczenia i eksperymenty i prezentuj±c ich wyniki, omawiaj± kolejne strategie stosowane przez sprzedawców. Dziêki empirii wnioski bardziej zapadaj± w pamiêæ, pozwalaj± te¿ wyrobiæ w sobie okre¶lone mechanizmy obronne wobec dzia³añ manipulacyjnych. To w ¶wiecie opanowanym przez reklamy bardzo przydatna umiejêtno¶æ.

 

W „Ukrytych sensach zachowania” znajduje siê mnóstwo praktycznych wskazówek dla tych, którzy chc± rozpocz±æ swoj± przygodê z reklam± b±d¼ chc± w celu osi±gniêcia jakich¶ korzy¶ci nauczyæ siê panowaæ nad psychik± spo³eczno¶ci. Autorzy mówi± o skuteczno¶ci poszczególnych technik w zale¿no¶ci od sytuacji i okoliczno¶ci, sprawdzaj±, czy bardziej op³aca siê pesymizm czy optymizm, oceniaj± konkretne postawy i zachowania, zatrzymuj± siê nad zagadnieniem refleksyjno¶ci i bezrefleksyjno¶ci. Pouczaj±, co zrobiæ, by byæ skutecznym i przytaczaj± uniwersalne techniki wywierania wp³ywu na ludzi. Doradzaj± te¿, jak kogo¶ przekonaæ i jak samemu broniæ siê przed manipulacj±. Mówi± o wp³ywie reklam, analizuj± ich poszczególne typy. Sprawdzaj± równie¿, jakie s± najczê¶ciej stosowane chwyty reklamowe i jak nie ulec perswazjom i nie daæ siê nabraæ specjalistom od marketingu.

 

Obok przeprowadzanych naukowych eksperymentów Doliñski i B³och analizuj± równie¿ „prywatne” przypadki wywierania wp³ywu – opowiadaj± o w³asnych do¶wiadczeniach zwi±zanych z perswazj± lub manipulacj± i analizuj± je pod k±tem skuteczno¶ci i wywo³ywanego efektu. W¶ród tych osobistych przyk³adów znajduj± siê zabawne anegdoty, ale te¿ historie przykre b±d¼ bulwersuj±ce – to pokazuje, jak wielowymiarowa jest psychologia spo³eczna.

 

To oczywi¶cie jedynie czê¶æ poruszanych w publikacji zagadnieñ. Autorzy zajmuj± siê równie¿ kwesti± autorytetów, rol± emocji i asertywno¶ci. Pokazuj±, jak zdobyæ zaufanie drugiej osoby i – jak to zaufanie mo¿e byæ wykorzystane w procesie wywierania wp³ywu. Znajdzie siê te¿ miejsce dla rozwa¿añ o reklamie podprogowej. Ksi±¿ka zosta³a podzielona na cztery jasno wyodrêbnione czê¶ci: w pierwszej kluczowe zagadnienie to postawa wobec autorytetów, w drugiej – techniki wywierania wp³ywu na ludzi, w trzeciej reklama, w czwartej za¶ rola pesymizmu i optymizmu. W ten sposób autorzy pobudzaj± ciekawo¶æ czytelników a¿ w czterech ró¿nych zagadnieniach, które ³±czy ze sob± jedno: pytanie o podatno¶æ spo³eczeñstw na wp³ywy. W ¶wiecie zdominowanym przez reklamy warto przez chwilê skupiæ siê na zagadnieniach zwi±zanych z perswazj± i manipulacj±, by u¶wiadomiæ sobie najczê¶ciej spotykane sposoby wywierania wp³ywu i uodporniæ siê na nie. Ksi±¿ka Doliñskiego i B³och jest ¶wietnym pocz±tkiem przygody z psychologi± spo³eczn±.

Kup ksi±¿kê Ukryte sensy zachowania. Rozmowy o wywieraniu wp³ywu i reklamie

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz tak¿e

Zobacz opinie o ksi±¿ce Ukryte sensy zachowania. Rozmowy o wywieraniu wp³ywu i reklamie
Ksi±¿ka
Recenzje miesi±ca
Virion. Legenda miecza. Krew
Andrzej Ziemiañski ;
Virion. Legenda miecza. Krew
Herbaciane ró¿e
Beata Agopsowicz ;
Herbaciane ró¿e
Ko³atanie
Artur ¯ak
Ko³atanie
W rytmie serca
Aleksandra Struska-Musia³ ;
W rytmie serca
Mapa poziomów ¶wiadomo¶ci
David R. Hawkins ;
Mapa poziomów ¶wiadomo¶ci
Dom w Krokusowej Dolinie
Halina Kowalczuk ;
Dom w Krokusowej Dolinie
Ostatnia tajemnica
Anna Ziobro
Ostatnia tajemnica
Hania Baletnica na scenie
Jolanta Symonowicz, Lila Symonowicz
Hania Baletnica na scenie
Lew
Conn Iggulden
Lew
Jeste¶ jak kwiat
Beata Bartczak
Jeste¶ jak kwiat
Poka¿ wszystkie recenzje
Reklamy