Forum

Wątek - Janusz Koryl odpowiada na pytania czytelników
← powrót

Kto Post
jkoryl
Avatar użytkownika - jkoryl
2013-02-14 13:48:03

@Geronimo26 1. W momencie pisania nie myślę o czytelnikach. Każda powieść jest inna i każda wymaga trochę innych narzędzi twórczych. W przypadku thrillerów emocje są nieodzowne, najlepiej w połączeniu z elementem zaskoczenia. Rozrywka? Do pewnego stopnia pewnie tak, ale nie chciałbym pisać li tylko ku uciesze odbiorców. Zawsze staram się umieszczać między słowami coś w rodzaju przesłania. Oczywiście powieści kryminalne nie sprzyjają głębszym refleksjom, ale obyczajowe jak najbardziej. „Zegary idą do nieba” to powieść z głębszym zamysłem. Również ”Ceremonia”. W przypadku „Urojenia” chodziło przede wszystkim o wciągnięcie czytelnika w intrygę. To był mój priorytet. Każdy odbiera konkretną książkę nieco inaczej. Jedni szukają głębszych refleksji, inni zadowalają się warstwą fabularną. 2. Mimo iż z wykształcenia jestem polonistą, wykonuję zawód urzędnika, a pisarzem bywam z zamiłowania i pewnego wewnętrznego przymusu. Tworzenie fikcji literackiej rzeczywiście jest intrygujące i przynosi sporo satysfakcji. 3. Widziałem „Dom zły” Smarzowskiego i od razu powiem, że bardzo mi się nie podobał w przeciwieństwie do filmu „Wesele” tego samego reżysera. Nie lubię tak karykaturalnego naturalizmu, jaki wylewa się z „Domu złego”. Nie rozumiem, po jaką cholerę tworzyć obrazy, których wulgarność jest prostacka i wzbudza odruch wymiotny. Jedynym podobieństwem między „Ceremonią” a filmem Smorzewskiego, jaki dostrzegam, jest minimalizacja świata i poddanie wiwisekcji wiejskiej społeczności. 4. Dynów nie jest wsią, lecz niewielkim miasteczkiem (ok. 6000 mieszkańców). W Dynowie bywam od czasu do czasu, stamtąd pochodzi moja żona. W Polanie nigdy nie byłem. Dla mnie nie jest najważniejsza wierność topograficzna. W przypadku Polany chodziło mi bardziej o miejsce symboliczne, w którym niewielka grupa ludzi przeżywałaby swoje wzloty i upadki. Podkarpackie, zw