Recenzja książki: Zaburzenia artykulacji: Teoria i praktyka

Recenzuje: Justyna Gul

Mówić swobodnie i śmiało


Zaburzenia artykulacji, nazywane dyslalią, są niezwykle trudne do scharakteryzowania i leczenia. Dlatego też należy zastanowić się nad ich istotą, postawić prawidłową diagnozę i zastosować właściwą terapię. Z racji tego, że zaburzenia artykulacyjne są bardzo często przyczyną kłopotów w szkole, a także w późniejszych latach, powodując trudności związane z wyborem życiowej drogi, tak istotna jest praca nad tego typu zaburzeniami. Wszelkie publikacje na ten temat wspomagają zaś diagnozę oraz wspierają proces leczenia. ,

Publikacja Anny Sołtys-Chmielowicz „Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka" jest obszernym opracowaniem poświęconym właśnie wadom wymowy. Książka z pewnością okaże się przydatna nie tylko dla praktykujących logopedów, ale i dla studentów, którzy poszukują przykładowego przebiegu terapii czy sposobu analizowania materiału i wyciągania z niego przydatnych wniosków. Książka składa się z jedenastu rozdziałów, przy czym pierwsze pięć stanowi prezentacje wszystkich funkcjonujących klasyfikacji zaburzeń artykulacyjnych, ich ocenę oraz pojawiające się z tym zakresie problemów i wątpliwości. W części poświęconej diagnozie autorka zawarła przegląd stanowisk na temat przyczyn nieprawidłowej artykulacji oraz metodykę sprawdzania wymowy (od recytacji wierszyka, przez kwestionariusz obrazkowy, po powtarzanie zdań, wyrazów czy sylab). Wszystkie zawarte w książce przykłady pochodzą z badań własnych autorki, zaś proponowane programy terapii są wynikiem wieloletnich doświadczeń nabytych w trakcie pracy z dziećmi dyslalicznymi. Kilka przykładów jest ponadto zaczerpnięta z prac dyplomowych studentek logopedii.

Istotną część książki stanowi charakterystyka wad konkretnych głosek i grup głosek oraz sposobu prowadzenia terapii. Wszystkie poruszone w publikacji zagadnienia są omówione w szczegółowych opisach przypadków, pokazujących nie tylko sposób przeprowadzania analizy, ale i przebieg terapii u wybranych pacjentów. Z racji tego, iż autorka postawiła sobie za cel pokazanie szczegółowej metodyki wywoływania głosek i wprowadzania ich do większych struktur językowych, rady zawarte w publikacji, są szczególnie przydatne. Tym samym książka Anny Sołtys-Chmielowicz stanowi cenny wkład w rozpoznanie natury wad wymowy i pracy nad ich eliminowaniem. Mimo iż terapia dzieci z problemami artykulacyjnymi z pozoru wydaje się być łatwa, lektura niniejszej publikacji przekonuje nas o wadze tego problemu i o ciężarze, jaki spoczywa na logopedach. „Zaburzenia artykulacji" różnią się od większości publikacji w tym zakresie nie tyle zawartością merytoryczną, co umiejętnym przełożeniem teorii na praktykę, objawiającym się opisem metodyki (na przykład przekształcaniem sztucznie wywołanego dźwięku w pełnowartościową głoskę). Nie można się łudzić, że zapoznanie się z pracą autorki pomoże w rozwiązaniu wszelkich problemów w terapii osób z wadami wymowy, ale z pewnością pracę logopedyczną ułatwi, podpowiadając możliwe warianty zachowań.

Kup książkę Zaburzenia artykulacji: Teoria i praktyka

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Zaburzenia artykulacji: Teoria i praktyka
Książka
Recenzje miesiąca
Draka na Antypodach
Katarzyna Ryrych ;
Draka na Antypodach
Nawiedzone kolonie
Rafał Witek
Nawiedzone kolonie
Nigdy za ciebie nie wyjdę
Magdalena Krauze
Nigdy za ciebie nie wyjdę
Ulice
Anna Skowrońska
Ulice
Dolina szpiegów
Robert Michniewicz
Dolina szpiegów
Nowe życie Kariny
Marta Nowik
Nowe życie Kariny
Formuła Elli
Agnieszka Rautman-Szczepańska ;
Formuła Elli
Times New Romans
Julia Biel
Times New Romans
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy