Komentarz do Franka Herberta

Autor: GNOM
Czy podobał Ci się to opowiadanie? 0

Był sobie raz diunida, którego zapytano: "Co jest ważniejsze, literjon wody czy ogromny zbiornik wod­ny?" Diunida pomyślał chwilę, a potem powiedział: "Literjon jest ważniejszy. Nie ma człowieka, który mó­głby mieć na własność wielki zbiornik wody. A literjon każdy może schować pod płaszczem i z nim uciec. I nikt się o tym nie dowie"."Anegdoty dawnej Diuny" (z Archiwum Bene Gesserit)  

 

 Literjon wody 

 

 

Ta przypowieść odsyła moją podświadomość i rozeznanie ku zamierzchłej przeszłości. Odzywa się we mnie coś na wskroś pierwotnego, czemu nie potrafię stawić do końca czoła. Prawdy, które są we mnie, przemawiają do mnie milczeniem. Tak zapewne uzmysłowiłby mi ten fakt Frank Herbert, gdybym miał okazję z nim porozmawiać. No cóż, jestem zdany na półśrodki, które ciągle są coś warte. Dotarł do mnie jednak przekaz tej przypowieści. Ciągle gonimy za ,,czymś więcej’’ i to ,,coś więcej’’ ostatnimi czasy coraz częściej przybiera tylko i wyłącznie postać pogoni za dobrobytem. Nawet diunida-mędrzec nie zdołał się oprzeć ludzkiej naturze. Jego własne słowa go zdradzają! Ciekawe, że w polskiej kulturze postać ,,chłopka roztropka’’ rozbudza wyłącznie pozytywne emocje…

 

1

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Forum - opowiadania
Reklamy
O autorze
GNOM
Użytkownik - GNOM

O sobie samym:
Ostatnio widziany: 2010-10-22 22:35:03