W Richmond dochodzi do serii porażających swym okrucieństwem zbrodni, które wymykają się wszelkim regułom logicznego rozumowania. Policja jest bezradna - zabójca nie pozostawia najmniejszych śladów. Ofiary są dosłownie masakrowane przy uzyciu niewidzialnej szabli. Jedynie dwunastoletniej dziewczynce z zespołem Downa udaje się kilkakrotnie dostrzec potencjalnego sprawcę - mężczyznę o bardzo dziwnym wyglądzie, ubranego w długi szary płaszcz. Śledztwo prowadzi detektyw Decker McKenna, którego narzeczona zginęła kilka lat wcześniej z rąk nieznanego mordercy. Aby dotrzeć do prawdy o zbrodniach, Decker musi sięgnąć w głąb historii, poznać tajemnice santerii - magicznej religii z Czarnego Lądu. Dopiero wtedy będzie mógł stawić czoła zjawie z przeszłości, a także rozwiązać zagadkę śmierci ukochanej Catherine.
Wydawnictwo: Albatros
Data wydania: 2012-03-02
Kategoria: Horror
ISBN:
Liczba stron: 320
Tytuł oryginału: The devil in gray
Język oryginału: angielski
Tłumaczenie: Piotr Hermanowski
Po nieudanej operacji Trójząb detektyw nadkomisarz Katie Maguire ma pełne ręce roboty. Mimo policyjnych działań Cork zalewa fala narkotyków...
Fabuła tym razem skupia się na seryjnym mordercy, który za cel obiera sobie zakonnice. Jaką tajemnicę sprzed pięćdziesięciu lat kryją siostry i...
Przeczytane:2019-03-10,
Ten, kto czyta Mastertona wie, że jest on pisarzem genialnym, lecz popadającym w schematy. Praktycznie co drugi jego horror opiera się na tych samych motywach, a także ma zbliżony rozwój wydarzeń do swoich poprzednich braci. Zmienia się lokalizacja, bohaterowie, tło, sposoby mordowania, aż wreszcie rozwiązanie akcji. Nie jest to złe, gdy ten schemat ewoluuje, zachwyca zmianami i wciąga, a przede wszystkim straszy.
Szary diabeł to jedna z niewielu książek, w których autor zajmuje się magią rodem z Czarnego Lądu, a jedyną, w której robi na taką skalę. To właśnie magia z Afryki, tak zwana santeria, będzie motywem przewodnim tej książki. W Richmond dochodzi do serii okrutnych zbrodni, a ofiary są masakrowane przez niewidzialnego mordercę, który jako narzędzia używa niezwykle ostrej szabli. Ofiary wydają się być dobierane przypadkowo. Detektyw prowadzący śledztwo - Decker McKenna ma bardzo utrudnione zadanie, sprawy komplikują się jeszcze bardziej, kiedy wychodzi na jaw, że to on ma być kolejną ofiarą. Okazuje się, że tylko dwunastoletnia dziewczynka z zespołem Downa może zobaczyć niewidzialnego zabójcę. Decker, aby poznać, zrozumieć i pokonać zbrodniarza musi poznać tajemnicę afrykańskiej magii, która to zdaje się być na usługach wcielonego zła. Tajemnica ma swoje korzenie w czasach wojny secesyjnej.
Mamy tu po raz kolejny zakreślone krwawe postaci, przerażające postaci. Główny bohater to jednocześnie policjant i lekkoduch, skaczący z kwiatka na kwiatek. Jest jednak postacią tragiczną, która stara się uporać z osobistą tragedią, jaką było zabójstwo jego narzeczonej.
Nie jest to długa powieść, nie ma tu zbyt wiele wątków pobocznych, ale za to główna oś fabuły jest szczegółowa i dopracowana. Niesamowite zakończenie jest warte uwagi, choć naciągane i naiwne jest oryginalne i zabawne. Nawiązuje ona klimatem do pierwszych książek Mastertona w "starym stylu". Szary diabeł pozostaje ostatnią książką, która zamyka najbardziej drapieżny okres w twórczości Brytyjczyka.