Dociekliwość i wyczulenie na najbardziej błahe szczegóły to cechy, które wyróżniają autorkę „Białej Riki”.
To powieść, w której nakładają się na siebie dwa, odległe plany wydarzeń. Z jednej strony opowiada o trudnej pamięci powojennych wydarzeń i relacjach polsko- niemieckich. Mówi o trudnych, niechcianych wspomnieniach. Z drugiej – zawiera obraz dzieciństwa w PRL-u, a opisom tym nie brak ciepłego poczucia humoru. Połączenie tych wątków z pewnością nie było łatwym zadaniem, ale dodało „Białej Rice” uroku i głębi.
Nie jest to nudna opowieść o losach pięciu pokoleń wstecz. Żeby poznać specyfikę problemów poruszanych w „Białej Rice”, nie musimy sięgać po atlasy czy słowniki. Wystarczy dać się ponieść histrorii.
Magdalena Parys reprezentuje bardzo rzadko dziś spotykany rodzaj pisarskiej wrażliwości. Składają się na nią, między innymi, ciekawość ludzi i umiejętność wyważenia emocji. W jej intuicji pisarskiej zakorzenione są wszystkie kluczowe elementy powieści: kompozycja, styl narracji oraz język. „Biała Rika” napisana została z prostotą i niepowtarzalną wrażliwością.
Układa swoją opowieść ze skarawków codzienności: urwanych rozmów, pozornie nieistotnych, ale charakterystycznych przedmiotów, wymienionych w pośpiechu pozdrowień, czy tego jaki kolor miało wspominanego dnia niebo.
To książka niezwykle osobista i oryginalna. Nie jest kolejną komercyjną odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku wydawniczego. Czytelnik już po kilku stronach odczuje, że dotyczy ona tematów niełatwych do ubrania w słowa. Jednak jest to historia tak starannie opracowana i wyjątkowa, że w końcu musiała dotrzeć do odbiorów i powinna zostać usłyszana. Bo kto nie byłby ciekaw, kim właściwie jest Biała Rika?
Wydawnictwo: Znak
Data wydania: 2016-05-23
Kategoria: Obyczajowe
ISBN:
Liczba stron: 304
Dodał/a opinię:
Bibliotekara
Odkrywając tajemnice przeszłości naszych bliskich, najwięcej możemy dowiedzieć o nas samych. To zawsze siebie odnajdujemy w tamtych historiach, to siebie...
"Niesamowita historia. Gratuluję wyobraźni...". BOGUSŁAW LINDA ,,Tak rzadko dostajemy opowieść. Narrację idącą z punktu A do punktu B. Powoli...