Powikłane polskie dzieje z perspektywy obrazu, a dokładniej starego włoskiego arystokraty, którego świadomość diabelskimi sztuczkami zaklęto w portret.
Pan ów nie planował wprawdzie wyjazdu w tak odległe, dzikie i zimne strony, ale do powiedzenia nic już nie miał. Została mu tylko obserwacja, domysły, odnoszenie widzianych i zasłyszanych zdarzeń, do własnych doświadczeń i zupełnie nieprzystających realiów politycznych (rywalizujące państewka włoskie a Polska od czasu insurekcji przez zabory, powstania, wojny światowe, dwudziestolecie międzywojenne i PRL). Zdarzenia są fragmentaryczne, bo nawet postać na obrazie przechodzącym przez ręce oficjela Watykanu, ostatniego króla polskiego, zaściankowych szlachciców i powstańców zobaczy niewiele.
Oczywiście, uważny czytelnik wie lub domyśla się o jakie wydarzenia chodzi i te niemal dwa wieki burzliwej historii Polski przeżywa z nietypowym bohaterem.
Dwa wieki to długi okres czasu, wystarczający żeby się zaangażować, utożsamić z narodem, więc w pewnej chwili stwierdza, że już jest Polakiem i chociaż łaknie wiadomości o Włoszech (np. sojusz z Hitlerem go zasmuca) to sprawa polska staje się jego sprawą. Gdy na końcu obraz "wujka" trafia najpierw do muzeum, a potem do magazynu, bohater jest już zmęczony, chce zasnąć, rozpłynąć się. I my mu z lekkim smutkiem na to pozwalamy, żegnamy go, przebył długą podróż, miał wiele wrażeń i przeżyć - zasłużył sobie na odpoczynek.
Informacje dodatkowe o Rien ne va plus:
Wydawnictwo: W.A.B.
Data wydania: 2010-11-17
Kategoria: Literatura piękna
ISBN:
978-83-7414-882-5
Liczba stron: 460
Język oryginału: polski
Dodał/a opinię:
lucter
Sprawdzam ceny dla ciebie ...