Recenzja gry planszowej „Straszny dwór". Strasznie fajna zabawa

Data: 2017-05-31 11:24:21 Autor: SiM
udostępnij Tweet

 

fot. Magdalena Galiczek-Krempa, www.weddblog.pl 


Straszny dwór

Autor: Annick Lobet

Ilustracje: Tomek Larek, Paul Drouin

FoxGames

Liczba graczy: od 2 do 4

Wiek graczy: 6+

Czas gry: 15 min.


 Intrygujący zestaw

W niewielkim pudełku znajdziemy całkiem spory zestaw do gry. Przede wszystkim - dwustronną planszę, 4 pionki graczy wraz z podstawkami, 8 żetonów duchów, kostkę, 4 żetony kluczy oraz instrukcję. Całość jest przygotowana starannie, większość elementów wykonano z grubego kartonu, powinny więc  okazać się trwałe. Uwagę zwraca szata graficzna ze świetnymi ilustracjami, których autorami są Tomasz Larek i Paul Drouin. Polski rysownik wykorzystał jedynie część oryginalnych rysunków, wykonując tak naprawdę zupełnie nowy projekt, w którym dominuje mrok i raczej ciemniejsze odcienie, nie ma tu feerii barw, charakterystycznej dla propozycji przeznaczonych dla młodszych graczy. Postaci duchów przywodzą na myśl animacje Tima Burtona, pionki graczy - kreskówki z serii o Scooby Doo. Krótko mówiąc: całość jest baaardzo klimatyczna, a dodatkowo kompaktowe wymiary pudełka sprawiają, że „Straszny dwór" to świetna gra do wzięcia ze sobą na dłuższy wyjazd czy wakacje.   



Proste zasady i przebieg gry

Celem gry jest powstrzymanie duchów przed zajęciem strasznego dworu. Prowadzą doń dwie drogi: można starać się wyeliminować wszystkie duchy z terenu dworu lub umieścić klucze na każdym z czterech posągów aniołów. 

Na początku na każdym z czterech posągów zostaje umieszczony duch. Następnie pierwszy z graczy rzuca kostką i umieszcza żeton ducha na polu wieży w kolorze wskazanym przez kostkę. W kolejnym etapie gracz może wyeliminować ducha na polu, na którym sam stoi, może przemieścić się na pole sąsiadujące w celu wyeliminowania zjawy, może też pozostać na miejscu w oczekiwaniu na innego gracza. Co ważne: nie można stanąć na polu, na którym znajdują się 3 (lub więcej) duchów. Jeśli którąś z wież „nawiedzą" 3 zjawy, wówczas nie będzie można wygrać przez eliminację wszystkich duchów - graczom pozostanie jedynie umieszczenie kluczy na każdym z posągów aniołów.  



Współpraca, współpraca, współpraca

Pierwsze, co zwraca uwagę w przypadku „Strasznego Dworu", to kooperacyjna koncepcja gry. Wszyscy gracze muszą działać wspólnie, muszą porozumiewać się ze sobą, konsultować strategię, by osiągnąć cel. Nie ma tu miejsca na indywidualne zwycięstwo - liczy się zespół, a przeciwnikami są duchy, nie zaś pozostali gracze, jak w przypadku większości planszówek. Gra Annick Lobet uczy więc współpracy, współdziałania, a także planowania i tworzenia strategii. Szczególnie jest to ważne w przypadku próby odniesienia zwycięstwa w modelu z umieszczaniem kluczy na posągach. Aby to uczynić, jeden z graczy musi stać na polu z posągiem, po czym drugi gracz musi na nie wkroczyć. Czynność należy potem powtórzyć w przypadku pozostałych trzech posągów, równocześnie dbając o to, by duchy nie zablokowały graczom wszystkich dróg dotarcia do rogów planszy.



Tradycyjnie: im więcej graczy bierze udział w rozgrywce, tym bardziej emocjonująca będzie zabawa. Zaskakujące jest natomiast to, że wraz ze wzrostem liczby graczy, rośnie także poziom trudności z uwagi na mnogość sytuacji nie do przewidzenia czy opanowania. Również plansza przeznaczona do gry dla kilku graczy czyni rozgrywkę trudniejszą w porównaniu do tej, przeznaczonej dla dwojga uczestników.



Wariant dla dwojga idealny będzie na początek - właściwie nawet bardziej cierpliwe i potrafiące skupić uwagę nieco dłużej czteroletnie dziecko powinno szybko pojąć zasady i poradzić sobie podczas zabawy. „Straszny dwór” to więc gra, która może rosnąć wraz z dzieckiem - gdy do zabawy włączy się drugi rodzic lub gdy ograniczy się liczbę duchów w puli, rozgrywka stanie się trudniejsza i bardziej emocjonująca.   

„Straszny dwór” jest więc zamkniętą w niewielkim opakowaniu, całkiem rozbudowaną, naprawdę emocjonującą, uczącą współpracy i strategicznego myślenia grą. Grą, która najwięcej radości sprawi nieco starszym dzieciom, ale w której z przyjemnością uczestniczyć będą również dorośli miłośnicy planszówek. 

 


->Grę „Straszny Dwór" kupicie najtaniej w księgarni Bonito.pl


 



1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Avatar uĹźytkownika - Mamut
Mamut
Dodany: 2017-06-24 11:52:01
0 +-
Ciekawie sie zapowiada, tylko ile to kosztuje :( Wypada poczekać na Planszowki na Stadionie.
Avatar uĹźytkownika - emilly26
emilly26
Dodany: 2017-06-03 23:02:34
0 +-
Bardzo lubię tego rodzaju gry:)
Avatar uĹźytkownika - martucha180
martucha180
Dodany: 2017-05-31 12:30:41
0 +-
Bardzo podoba mi się szata graficzna oraz to, że gracze muszą współpracować ze sobą.

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Pokaż wszystkie recenzje