Recenzja książki: By dziecko było geniuszem. Wprowadzenie do edukacji komplementarnej

Recenzuje: Danuta Szelejewska

Aktualne wyzwania edukacyjne znacznie się różnią od tych, które doskonale znane były naszym rodzicom i babciom. Wymagania, jakie najmłodszym stawiają obecne czasu, w znacznej mierze przekraczają to, co stanowiło oczekiwania wobec poprzednich pokoleń. Książka Wiesława Andrukowicza uświadamia konieczność szczególnej troski o rozwój dziecka zdolnego, zwłaszcza przygotowanie go do życia w społeczeństwie, ze szczególnym uwzględnieniem posiadanych zdolności, poprzez ich rozwój w określonym kierunku. Publikacja stanowiąca Wprowadzenie do edukacji komplementarnej szczególną odpowiedzialnością obarcza rodziców i wychowawców, od których przecież w pierwszej kolejności zależy dokładne poznanie dziecka, stawianie zadań i wymagań oraz obranie najlepszego sposobu ich realizacji i ewaluacji.


Całość podzielono na cztery zasadnicze części. W każdej znalazły się informacje szczegółowe i dokładnie omówione. Rozpoczynając od rozważań dotyczących ludzkiego geniuszu (jednostkowy, wspólnoty, mówiący swojej woli „nie”, różnojedni, intuicji, wychowania całościowego), autor analizuje edukacyjne zadania i etapy rozwoju oraz omawia zdolności w ujęciu komplementarnym (myślenie, pamięć zintegrowana, kompetencje językowe, wartościowanie, autokreacja), po czym przechodzi do strategii rozwoju (retrospektywna, deskryptywna, transgresyjna, prospektywna). Obszerne omówienie poszczególnych zagadnień składa się na całość zjawiska ludzkiego geniuszu.


W publikacji zaprezentowano ciekawe stanowiska filozofów, psychologów, pedagogów, antropologów, humanistów i pisarzy. W tekście znalazły się liczne cytaty z dzieł wartych uwagi, natomiast zwroty i pojęcia konieczne do zapamiętania zaznaczono pogrubioną czcionką. Pomocą służą również tabele, wypunktowania oraz inne czytelne elementy tekstu.


Książka By dziecko było geniuszem należy do literatury specjalistycznej, co sprawia, że kierowana jest do określonej grupy odbiorców. Napisana językiem warsztatowym, zmusza nie tylko do znajomości pedagogicznej problematyki, ale również wymaga ciągłego skupienia. Treść omówiona w najdrobniejszych szczegółach, obszerna bibliografia oraz mnóstwo odwołań zaznaczonych w przypisach wskazuje na ogrom pracy włożonej przez autora. Zainteresowani tematyką pedagodzy, studenci, nauczyciele, wychowawcy, a także rodzice mający przygotowanie pedagogiczne będą całkowicie usatysfakcjonowani. Dzięki nim sprawne myślenie, doskonała pamięć, uważność obserwacji, inteligencja emocjonalna, intuicja i wytrwałość w pracy dzieci posiadających szczególne uzdolnienia zostaną prawidłowo odczytane i będą właściwie rozwijane.

Kup książkę By dziecko było geniuszem. Wprowadzenie do edukacji komplementarnej

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce By dziecko było geniuszem. Wprowadzenie do edukacji komplementarnej
Recenzje miesiąca
Upiór w moherze
Iwona Banach
Upiór w moherze
Jemiolec
Kajetan Szokalski
Jemiolec
Pożegnanie z ojczyzną
Renata Czarnecka ;
Pożegnanie z ojczyzną
Sprawa lorda Rosewortha
Małgorzata Starosta
Sprawa lorda Rosewortha
Szepty ciemności
Andrzej Pupin
Szepty ciemności
Gdzie słychać szepty
Kate Pearsall
Gdzie słychać szepty
Góralskie czary. Leksykon magii Podtatrza i Beskidów Zachodnich
Katarzyna Ceklarz; Urszula Janicka-Krzywda
Góralskie czary. Leksykon magii Podtatrza i Beskidów Zachodnich
Zróbmy sobie szkołę
Mikołaj Marcela
Zróbmy sobie szkołę
Siemowit Zagubiony
Robert F. Barkowski ;
Siemowit Zagubiony
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy