Tytułowy Oscar Wilde był docenianym dramatopisarzem/prozaikiem, którego błyskotliwość literacką doceniało wiele osób. W momencie, kiedy na światło dzienne wyszła jego orientacja seksualna, popadł on w niełaskę, został skazany na dwa lata ciężkich robót, a następie wydalony w Wielkiej Brytanii. Pod przybranym nazwiskiem Sebastian Malmoth, przeniósł się on do Francji, gdzie do samej śmierci borykał się z wieloma problemami (głównie brakiem środków do życia).
Javier de Isusi w swoim dziele, nie ukazuje jednak w typowo biograficzny sposób trzech ostatnich lat życia pisarza. Mocno sięga on tutaj do jego twórczości (szczególnie z okresu wygnania), kiedy to Wilde sam porównywał swój żywot do bohatera Boskiej Komedii. Dante Alighieri przemierzał czyściec i piekło w poszukiwaniu zbawienia. Podobnie dzieje się w dziele Isusi, gdzie ostatnim poziomem osobistego piekła jest właśnie Paryż. Wilde w przeciwieństwie do Dantego nie wierzy jednak w odkupienie i dotarcie do prawdziwego raju. W pewnym względzie godzi się on ze swoim losem, pomimo tego, że tak naprawdę nie dokonał on żadnej zbrodni, która zasługiwałaby na karę.
Isusi w dość intrygujący sposób czyni więc Wilde’a bohaterem historii jego życia. Skupiając się na pewnym jego wycinku, nie zapominając jednak o ukazaniu znacznie szerszej perspektywy. Fabuła albumu staje się swoistego rodzaju spektaklem, który obserwowany jest przez widza z wielkim zaciekawieniem, pomimo tego, że zna on finał tej opowieści. Twórca komiksu dodatkowo na każdej stronie stara się zobrazować sposób pojmowania przez pisarza zarówno sztuki, jak i samego życia. Całość zasadniczo podzielona jest na dwie części. W pierwszej twórca opowiada historię bohatera, skupiając się na pewnych momentach jego życia. W drugiej zaś pozwala sobie na większą swobodę narracyjną, często odnosząc się do twórczości pisarza (cytaty), co jeszcze bardziej wzbogaca teatralność albumu.
Jeśli chodzi zaś o wizualną stronę tytułu, to prezentuje się ona naprawdę dobrze. Połączenie ołówka i akwareli doskonale sprawdza się przy tak złożonej historii. Isusi stara się jednocześnie nawiązać formą do artystycznego stylu Paryża końca XIX wieku, co doskonale mu wychodzi i jeszcze mocniej podbija klimatyczność komiksu.
Wydawnictwo: inne
Data wydania: 2021-12-08
Kategoria: Komiksy
ISBN:
Liczba stron: 376
Dodał/a opinię:
PopKulturowyKoci