Tytu³ orginalny: ¦wiadek koronny
Re¿yseria: Jacek Filipiak, Jaros³aw Sypniewski
Scenariusz: Artur Kowalewski, Piotr Pytlakowski, Wojciech Tomczyk
Gatunek: Sensacyjny/Melodramat
Produkcja: Polska
Muzyka: Piotr Kmiecik, £ukasz Targosz
Zdjecia: Marcin Figurski, Tomasz Augustynek, Jan Holoubek
Premiera: 2007-01-01
Obsada: Anna Dereszowska, Pawe³ Ma³aszyñski, Robert Wiêckiewicz, Ma³gorzata Foremniak, Andrzej Grabowski, Janusz Chabior, Anna Dereszowska,
O filmie: Pawe³ Ma³aszyñski po raz pierwszy w roli g³ównej na du¿ym ekranie. Najbardziej oczekiwany debiut roku! Ten film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami, to trzymaj±ca w napiêciu historia opowiadaj±ca o potêdze uczuæ w ¶wiecie z³a. Gangster z mi³o¶ci do kobiety porzuca ¶wiat zbrodni i wypowiada wojnê swoim by³ym mafijnym kolegom. Dziennikarz skrywaj±cy bolesn± tajemnicê, na w³asn± rêkê szuka sprawiedliwo¶ci. Ich losy splot± siê za spraw± dramatycznego wywiadu. Gangster, który pogr±¿y³ mafiê. Dziennikarz, który nosi w sobie tajemnicê. Kobiety, które mog± ocaliæ ich obu. Skruszony gangster „Blacha” (Robert Wiêckiewicz) sk³ada zeznania, które obci±¿aj± najwiêkszych mafijnych bossów. Staje siê najpilniej strze¿onym w Polsce ¶wiadkiem koronnym. Tylko dziennikarzowi Marcinowi Krukowi (Pawe³ Ma³aszyñski) udaje siê do niego dotrzeæ i namówiæ na jedyny wywiad. Gangster nie wie jednak, ¿e Marcin ma osobisty powód, dla którego chce siê z nim spotkaæ twarz± w twarz. Dziennikarzowi towarzyszy operatorka kamery Iwona (Urszula Grabowska). Delikatna i krucha nie pasuje do ¶wiata, który poch³on±³ Marcina. Ukrywa przed nim swoj± mi³o¶æ i nie¶wiadoma jego tajemnicy, towarzyszy mu przy wywiadzie, który na zawsze odmieni ich ¿ycie. „Blacha” ujawniaj±c tajemnice mafii, pokazuje swoje dwie twarze: bezwzglêdnego bandyty, ale i cz³owieka, który dla ukochanej ¿ony (Ma³gorzata Foremniak) zdecydowa³ siê na uk³ad z policjantem (Artur ¯mijewski). W mêskim ¶wiecie ostatni rozdzia³ historii pisz± kobiety. Kiedy stawk± jest mi³o¶æ, tylko one potrafi± walczyæ tak, ¿e nic nie jest w stanie je powstrzymaæ. Kobiety i gangsterzy „¦wiadek koronny” – film o ludziach polskiej mafii. Szokuj±co prawdziwy. Zaskakuj±cy i trzymaj±cy w napiêciu. Zobacz ¶wiat, którego istnienia siê domy¶lasz. Pos³uchaj spowiedzi gangstera. Uwierz w potêgê mi³o¶ci. Poznaj najpilniej strze¿on± tajemnicê mafii Uczucia w ¶wiecie przemocy. Wydawa³oby siê, ¿e mafia to mêska rzecz. W ¶wiecie zorganizowanej przestêpczo¶ci nie powinno byæ miejsca dla kobiet. A przecie¿ one w tym ¶wiecie musz± funkcjonowaæ – jako matki, ¿ony i córki. Potrafi± swoj± niez³omno¶ci± i uczuciem wp³ywaæ na dzia³ania brutalnych gangsterów. Twórcy „¦wiadka koronnego” odkrywaj± w swoim filmie wiele tajemnic dotycz±cych ¶wiata polskiej mafii. W¶ród nich tê najbardziej skrywan± – tajemnicê mi³o¶ci, która mo¿e byæ ocaleniem. Kino hollywoodzkie od swoich pocz±tków lansowa³o obraz zorganizowanej przestêpczo¶ci jako ¶wiata bez uczuæ wy¿szych, gdzie miejsce kobiety by³o z góry okre¶lone. Dziewczyna gangstera, „odpoczynek wojownika”, czasem femme fatale – te trzy ujêcia wyczerpywa³y katalog postaci kobiecych. Prze³amanie nast±pi³o dopiero w latach 70. za spraw± Key – uleg³ej ¿ony Michaela Corleone, bohatera „Ojca chrzestnego”, która postanowi³a odej¶æ od mafijnego mê¿a. Jednak w filmie Coppoli decyzja ta, choæ dla bohatera bolesna, nie wp³ynê³a w sposób dramatyczny na jego ¿ycie. Ale w pó¼niejszych „Ch³opcach z ferajny” Martina Scorsese kobieta mia³a ju¿ znacz±cy wp³yw na ¿ycie gangstera. W „¦wiadku koronnym” kobiece uczucia graj± jeszcze wiêksz± rolê. Tu mi³o¶æ jednoznacznie przeciwstawia siê brutalno¶ci i prowadzi do wyzwolenia od z³a. Bohaterki filmu - choæ znaj± hierarchiê przestêpczego ¶wiata - to nie godz± siê bezwolnie na ograniczenie swojej roli jedynie do bycia „dziewczyn± gangstera” czy matk± jego dzieci. Mira (Ma³gorzata Foremniak), to przyk³adna gospodyni domowa. Jest kochaj±c± ¿on± i matk±. Prowadzi zasobny dom, ale zarazem dba, by szokuj±ca prawda o przestêpczej dzia³alno¶ci Blachy nie dotar³a do ich ma³ej córeczki. O nic nie pyta, utrzymuje kontakty z towarzyszkami ¿ycia innych gangsterów. Gra pozorów? Bynajmniej – to prawdziwa, ale i nacechowana tragizmem mi³o¶æ dojrza³ej kobiety i matki. Ale przed Mir± pojawiaj± siê coraz trudniejsze wyzwania. Kiedy orientuje siê, ¿e m±¿ j± zdradza, stanowczo domaga siê poszanowania swej godno¶ci. Kiedy poczuje, ¿e zagro¿one jest ¿ycie córki, jej ¿±dania pójd± jeszcze dalej. P³yn±ca z mi³o¶ci argumentacja zyskuje niezwyk³± si³ê przekonywania. Innym przyk³adem roli uczucia w ¶wiecie mafii jest postawa Ma³go¶ki (Alicja D±browska). To ona nawi±zuje romans z mê¿em Miry. Nie do koñca wiadomo czy ta namiêtno¶æ dyktowana jest fascynacj± ¶wiatem zbrodni czy te¿ po prostu zauroczeniem silnym mê¿czyzn±. Uczucie Ma³go¶ki jest gwa³towne i zaborcze. Ale i ona ma swoj± godno¶æ. Kiedy zostaje brutalnie potraktowana przez innych gangsterów, a Blacha nie staje w jej obronie, Ma³go¶ka zaczyna szukaæ okazji do zemsty – sk³ada policji doniesienia na kochanka, na którym siê zawiod³a. Nie wie jeszcze, ¿e dla Blachy oka¿e siê to pocz±tkiem koñca jego gangsterskiej kariery... Mi³o¶æ ocala Mi³osny w±tek filmu dope³nia uczucie Iwony (Urszula Grabowska) – operatorki kamery, która wraz z Marcinem przeprowadza wywiad ze skruszonym gangsterem. Ta mi³o¶æ rodzi siê z zadurzenia szarej myszki w znanym dziennikarzu. Nigdy nie zostaje wypowiedziana wprost. Ale potrafi koiæ rany, a nawet – w sytuacji ekstremalnej – ratowaæ ¿ycie. Bo to w³a¶nie pe³na emocji interwencja Iwony powstrzymuje dziennikarza Marcina przed przekroczeniem granicy miêdzy Dobrem a Z³em. „¦wiadek koronny” buduje niezwyk³y obraz ¶wiata uczuæ. Losy Blachy i Marcina krzy¿uj± siê na d³ugo zanim dojdzie do ich spotkania twarz± w twarz. Choæ z pozoru s± krañcowo ró¿ni, wiele ich ³±czy. Choæby to, ¿e obaj znajduj± motywacjê do swych dzia³añ w mi³o¶ci, do czego jednak - jak na twardych facetów przysta³o – nie przyznaj± siê nawet przed sob±. Twórcy filmu przypominaj± nie u¶wiadamian± na co dzieñ prawdê – ¿e mi³o¶æ i namiêtno¶æ rz±dzi ¶wiatem zbrodni z równ± si³± jak ¶wiatem prawa i porz±dku. Wiêcej – granice tych ¶wiatów bezkarnie przekracza, na ka¿dym kroku objawiaj±c swoj± oczyszczaj±c± si³ê. I w³a¶nie „¦wiadek koronny” tê si³ê pokazuje, pokazuje, ¿e mi³o¶æ jest silniejsza ni¿ mafia. Prawdziwy obraz mafii „¦wiadek koronny” mimo, ¿e opowiada o mi³o¶ci w ¶wiecie bezprawia, to w swoich za³o¿eniach pozostaje wierny tradycji filmu gangsterskiego - jednego z najbardziej popularnych gatunków w dziejach kina. Spojrzenie w historiê kina Film gangsterski narodzi³ siê w Ameryce na pocz±tku d¼wiêkowej epoki kina i osi±gn±³ sw± kulminacjê we wczesnych latach 30. – tu¿ przed wej¶ciem w ¿ycie tzw. Kodeksu Haysa. W pamiêci kinomanów pozostaj± przede wszystkim „Ma³y Cezar” Mervyna Le Roya, „Wróg publiczny” Williama Wellmana i „Cz³owiek z blizn±” Howarda Hawksa, których gwiazdy – Edward G. Robinson, James Cagney, Paul Muni czy nieco pó¼niej Humphrey Bogart – wesz³y do hollywoodzkiego panteonu. Wraz z upadkiem Kodeksu Haysa, który przez lata t³umi³ realizm filmu gangsterskiego, powsta³y kolejne wybitne realizacje z tego gatunku – od „Masakry w dniu ¦wiêtego Walentego” Rogera Cormana i „Bonnie i Clyde’a” Arthura Penna przez „Ojca chrzestnego” Coppoli i „Nietykalnych” Briana de Palmy a¿ po „Pulp Fiction” Quentina Tarantino i jego pochodne. Naturalne wiêc, ¿e film gangsterski jako gatunek znajduje swoje odzwierciedlenie w dorobku innych kinematografii. Gangster i mi³o¶æ po polsku - czy to mo¿liwe? „¦wiadek koronny” Jaros³awa Sypniewskiego i Jacka Filipiaka jest tego doskona³ym przyk³adem. Oto wyrazista, dosadna, a przede wszystkim wiarygodna opowie¶æ o ¶wiecie mafii. Polskiej mafii – takiej, jak± przedstawiano w gazetach w latach 90., gdy ¶cieraj±ce siê grupy z Pruszkowa i Wo³omina walczy³y miêdzy sob± o wp³ywy. Wykreowany w „¦wiadku koronnym” obraz bywa przera¿aj±cy: ¶wiat mafii rz±dzi siê w³asn± logik± i w³asnymi prawami. Ale udzia³ w napadach, skokach i przekrêtach, egzekwowanie d³ugów i wykonywanie wyroków na zlecenie to tylko jedna strona gangsterskiego ¿ycia. Mafia ma bowiem i drugie oblicze: ludzie, których bestialstwo bywa tematem reporta¿y prasowych czy telewizyjnych, na co dzieñ s± zwyk³ymi mê¿ami i ojcami, dbaj±cymi o spokój swojej rodziny i wychowanie dzieci. Paradoks? Niekoniecznie. Raczej jedna z wielu tajemnic mafii – co wiêcej: autentyczna, niezale¿nie od tego jak bardzo filmowo by to wygl±da³o. Sk±d to wiadomo? To ju¿ kwestia zaufania do Wojciecha Tomczyka, Artura Kowalewskiego i Piotra Pytlakowskiego. Dwaj z nich, Kowalewski i Pytlakowski, kilka lat temu zrealizowali cykl telewizyjnych dokumentów „Alfabet mafii”. O tym cyklu i ksi±¿ce, do której do³±czono p³ytê DVD z filmem – skrótem cyklu, tak pisa³a w „Polityce” Krystyna Lubelska: „Mafia, mafioso, gangster - te s³owa znane kiedy¶ z amerykañskich filmów, w pocz±tkach lat 90. na sta³e zagnie¼dzi³y siê w naszym jêzyku. Gdy jedni budowali nowy ³ad, inni wdawali siê w coraz bardziej podejrzane interesy. I robili na nich pieni±dze, coraz wiêcej pieniêdzy, a one ich od siebie uzale¿nia³y, a w koñcu sk³ania³y do zbrodni. Ewa Ornacka i Piotr Pytlakowski w „Alfabecie mafii” odkrywaj± mechanizmy, które doprowadzi³y do utworzenia siatki przestêpczej, ale tak¿e jej unicestwienia. Staraj± siê dociec, co sprawia, ¿e zwykli ludzie staj± siê bandytami. Nie poprzestaj± na opisywaniu faktów, ale pragn± poznaæ motywy postêpowania. Znajdziemy wiêc w ksi±¿ce zapisy rozmów nie tylko z samymi gangsterami, ale tak¿e z ich kumplami i rodzinami, ujawnione zostaj± prywatne sekrety i spiski. Mafijne powi±zania przypominaj± skomplikowane drzewo genealogiczne staro¿ytnych rodów. Reporterskie ¶cie¿ki prowadz± autorów przez Pruszków i Wo³omin, Pomorze czy Hamburg, ale tak¿e bazary, knajpy, wiêzienia. Mafia swoimi mackami dosiêga³a znanych osobisto¶ci, ró¿nych ¶rodowisk, mia³a w nich swoje wp³ywy. Jej cz³onkowie dobrze siê bawili, na imprezê potrafili wydaæ i dwie walizki pieniêdzy. Jednak mafia to nie klub towarzyski, ale organizacja ludzi opêtanych lêkiem. Zabija siê, ¿eby zd±¿yæ przed w³asnym zabójc±. Ci, którzy prze¿yli, pozostali przegrani, a ich bliscy dziel± tê klêskê. „Alfabet mafii” to wyj±tkowa ksi±¿ka reporterska, nie tylko dlatego, ¿e jest to pierwsze dzie³o o kulisach polskiej przestêpczo¶ci zorganizowanej. Czytelnicy odnajd± encyklopedyczn± wiedzê o ¶rodowisku, ciekaw± akcjê i znakomicie nakre¶lone sylwetki, zupe³nie jak z kryminalnej powie¶ci. Jest jednak w tej ksi±¿ce co¶ wiêcej: refleksja nad moralnymi aspektami zbrodniczej gry. Rzadko siê o tym wspomina, ale trzeba du¿ej osobistej odwagi i pasji w tropieniu prawdy, aby oko w oko stawaæ z gro¼nymi przestêpcami, zadaj±c im k³opotliwe czêsto pytania. Tê odwagê mieli nie tylko autorzy ksi±¿ki, ale tak¿e ekipa TVN. Serial dokumentalny „Alfabet mafii” w re¿. Artura Kowalewskiego, wed³ug wspó³scenariusza Ewy Ornackiej i Piotra Pytlakowskiego, który mogli¶my ogl±daæ w TVN, sta³ siê w znacznym stopniu tworzywem tej ksi±¿ki”. „Polityka”, 20 listopada 2004 Po dokumentalnym serialu i reporterskiej ksi±¿ce przysz³a pora na ujêcie stricte fabularne. Jest nim „¦wiadek koronny” Wojciecha Tomczyka – prawdziwy, a przynajmniej prawdopodobny obraz polskiej mafii, w równym stopniu odwo³uj±cy siê do powszechnie znanych faktów, którymi ¿y³a prasa lat 90., jak i do cenionych dokonañ filmowych, choæby g³o¶nych „Ch³opców z ferajny” Martina Scorsese. ¯ycie i film Kino i telewizja polska szybko nadrabiaj± zaleg³o¶ci, gwa³townie skracaj±c dystans miêdzy filmem milicyjnym (w rodzaju „07 – zg³o¶ siê!”) i policyjnym („Kryminalni”), jednak filmu typowo gangsterskiego jeszcze siê nie doczekali¶my. „¦wiadek koronny” to pierwsza taka próba – na swój sposób wierna filmowej konwencji, ale i mocno osadzona w polskiej rzeczywisto¶ci. „¦wiadka koronnego” warto odczytywaæ na kilku co najmniej poziomach. W jakim¶ sensie mamy do czynienia z filmem sensacyjnym: tytu³owy bohater ukazuje swoj± drogê od przestêpstwa do sprawiedliwo¶ci, cynicznie interpretuj±c na swoj± korzy¶æ wszelkie w±tpliwo¶ci zwi±zane z instytucj± ¶wiadka koronnego. Tej podro¿y przez ¿ycie bohatera towarzyszy opis mafii – bez wnikania wszak w kszta³t struktur i zale¿no¶ci. Opis jest jak samo ¿ycie: raz podawany z ch³odnym obiektywizmem, innym razem poruszaj±cy, choæ nie stroni±cy od ukazywania paradoksów tego ¶wiata, czasem nawet zabawnych. Wreszcie to, co wydaje siê najciekawsze, bo podejmowane niezwykle rzadko: ¿ycie prywatne gangstera, obracaj±cego siê na co dzieñ w ¶wiecie swoi¶cie pojmowanej wolno¶ci - tej wolno¶ci, jak± daje poczucie si³y wyra¿one uciskiem rewolweru schowanego pod pach±. Okazuje siê, ¿e „Blacha” – tak bujnie z tej wolno¶ci korzystaj±cy „w pracy”, po powrocie do domu zamienia siê w czu³ego mê¿a i ojca. Tak dba³ego o dobro rodziny, ¿e gotowego w imiê spokoju najbli¿szych zdradziæ kolegów i przyjació³. Wiêcej - zostaæ ¶wiadkiem koronnym.