![Obrazek w tre¶ci Kolej w czasie II wojny – co przetrwa³o, a co zosta³o zniszczone? [jpg]](/sys6/pliki/text/07/08/2025/bf68526e6b1a0c2e19dc01ef1d0e9a8b.jpg)
Gdy we wrze¶niu 1939 roku na terytorium Polski wkroczy³y wojska niemieckie i sowieckie, dobrze zorganizowana i sprawna sieæ kolejowa znalaz³a siê w samym ¶rodku walk, bombardowañ i sabota¿u. Skutki wojny dla polskiej kolei by³y katastrofalne. Zniszczenia objê³y setki kilometrów torów, mosty, stacje, a tak¿e tabor, którego czê¶æ wywieziono do III Rzeszy i ZSRR.
Na linii frontu
Tu¿ przed wybuchem wojny Polskie Koleje Pañstwowe zatrudnia³y ok. 220 tys. osób. To w³a¶nie ci ludzie w pierwszych dniach wrze¶nia 1939 roku prowadzili ewakuacyjne poci±gi pe³ne cywilów i transporty wojskowe.
Atakowane by³y nie tylko stacje wêz³owe, takie jak Bydgoszcz, Toruñ czy Kraków, ale tak¿e oznakowane poci±gi sanitarne i cywilne sk³ady ewakuacyjne. Mimo to kolejarze wspierani przez wojska saperskie potrafili przywróciæ ruch na zniszczonych liniach nawet w ci±gu kilku godzin. Niestety, w skali kraju skala strat ros³a z dnia na dzieñ: wysadzano wiadukty, mosty (w tym m.in. w Tczewie, Grudzi±dzu i P³ocku) oraz tunele kolejowe.
Okupacja i sabota¿
Po klêsce kampanii wrze¶niowej polscy kolejarze mogli dalej pracowaæ, ale pod ¶cis³ym nadzorem i w warunkach rosn±cej represji. Polacy nie mogli je¼dziæ poci±gami po¶piesznymi, a miejsca w wagonach dla Niemców by³y dla nich niedostêpne.
Mimo to kolej sta³a siê wa¿nym polem walki konspiracyjnej. W ramach akcji sabota¿owych w drugiej po³owie 1941 roku uszkodzono niemal dwa tysi±ce parowozów, wykolejono dziesi±tki transportów i podpalono setki wagonów. Symbolicznym sukcesem podziemia by³a akcja „Wieniec” z pa¼dziernika 1942 roku, gdy ¿o³nierze Armii Krajowej jednocze¶nie wysadzili tory wokó³ Warszawy, parali¿uj±c ruch.
Planowe zniszczenia i rabunek
W drugiej fazie wojny Niemcy wysadzali mosty i tunele, burzyli dworce, parowozownie, wie¿e ci¶nieñ, a tak¿e wywozili do Rzeszy obrabiarki, urz±dzenia i tabor kolejowy. Z 11 g³ównych warsztatów kolejowych a¿ cztery zosta³y kompletnie zniszczone, a inne – jak w Tarnowie, Pruszkowie czy Nowym S±czu – utraci³y wiêkszo¶æ maszyn.
Do 1945 roku okupanci zniszczyli oko³o 38% linii kolejowych w Polsce, 46% d³ugo¶ci mostów, po³owê tuneli, a tak¿e ok. 6 tys. parowozów i 60 tys. wagonów.
Co przetrwa³o?
Mimo ogromu zniszczeñ niektóre obiekty i pojazdy kolejowe przetrwa³y wojnê. Zachowa³y siê m.in. dworce w Skierniewicach, Sochaczewie, Wroc³awiu, a tak¿e w Ko³obrzegu. W Bytomiu na halê dworcow± spad³a bomba, która nie wybuch³a, zostawiaj±c tylko wygiêt± stalow± konstrukcjê.
Z parowozów, które po wojnie wróci³y na polskie tory, warto wymieniæ choæby 258 lokomotyw serii Ty23 czy 59 egzemplarzy Ok22. Na stan PKP trafi³o te¿ 17 ciê¿kich parowozów towarowych Ty37, które s³u¿y³y a¿ do lat 70. XX wieku.
Zniszczona, ale odbudowana
Po ustaniu dzia³añ wojennych infrastruktura kolejowa by³a niemal¿e ca³kowicie zdewastowana. Przyst±piono wiêc do b³yskawicznej odbudowy. W samym tylko 1945 roku uda³o siê zrekonstruowaæ ok. 3,5 tys. km torów.
Nie oby³o siê jednak bez trudnych momentów: czê¶æ linii, infrastruktury, a nawet torów zosta³a wywieziona w g³±b ZSRR – szacuje siê, ¿e w latach 1945–48 z Polski zniknê³o w ten sposób ok. 2 tys. km torów. Mimo to, po uwzglêdnieniu terenów przy³±czonych po wojnie, d³ugo¶æ sieci kolejowej w Polsce wzros³a do ok. 28 tys. km.
Powojenny rozwój
W kolejnych dekadach kolej by³a odbudowywana i modernizowana. W 1946 roku na tory wyjecha³y pierwsze poci±gi elektryczne na trasie Warszawa–Otwock, a w 1949 roku odbudowano tunel ¶rednicowy w stolicy.
W latach 60. i 70. powstawa³y kolejne inwestycje, jak Dworzec ¦ródmie¶cie w Warszawie, a w 1975 roku otwarto nowoczesny Dworzec Centralny. Równocze¶nie rozwija³y siê zak³ady produkuj±ce tabor i czê¶ci takie jak PAFAWAG, H. Cegielski czy ZNTK, które sta³y siê filarami polskiego przemys³u kolejowego.
Kolejowa historia Polski
Dzi¶ po tamtym dramacie pozosta³y ju¿ na szczê¶cie tylko wspomnienia w postaci zdjêæ i archiwaliów. Choæ wojna wstrzyma³a rozwój polskiej kolei, to dziêki determinacji kolejarzy i ówczesnych w³adz uda³o siê j± odbudowaæ z ruin. I choæ minê³o wiele dekad, historia zatoczy³a ko³o – dzi¶ po tych samych torach mknie nowoczesne Pendolino. Rozk³ad jazdy nie przypomina ju¿ tego sprzed lat – dzi¶ podró¿ujemy szybciej, wygodniej i z biletem w telefonie. Z pomoc± aplikacji EuroPodró¿e ³atwo zaplanujesz trasê i kupisz bilet online – wygodnie, bez stresu, a potwierdzenie dostaniesz SMS-em i e-mailem.
To symboliczny krok naprzód – z ruin do kolei, która ³±czy miasta i ludzi lepiej ni¿ kiedykolwiek wcze¶niej.
Tagi: sponsorowany,