Tylko 3 na 10 rodziców codziennie czyta swoim dzieciom

Autor: Sławomir Krempa
News - Tylko 3 na 10 rodziców codziennie czyta swoim dzieciom

Tylko trzech na dziesięciu rodziców codziennie czyta swoim dzieciom – wskazują wyniki brytyjskiego sondażu.  Co ważne, niemal wszyscy (97 procent badanych) mają świadomość tego, jak duży jest wpływ czytania na rozwój dziecka, a niemal 60% dostrzega, że wspólne czytanie to świetna okazja do budowania z dzieckiem więzi.  

Sześć na dziesięciu badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że czytanie dziecku pomaga im w nauce czytania. Niestety, większość z nich z powodu obowiązków zawodowych nie ma wystarczająco dużo czasu, by czytać razem z dzieckiem, inni wskazują na to, że nie czytają, bo muszą zaspokoić potrzeby również innych dzieci. 

Kolejny problem to dostęp do książek. 10% rodziców w Wielkiej Brytanii wskazuje, że potrzebne jest zwiększenie dostępności darmowych książek. Badanie przeprowadzono na zlecenie korporacji McDonald’s, która bezpłatne książki dołącza do popularnych zestawów HappyMeal. 

Polacy na pytanie, dlaczego nie czytają, znajdują zupełnie inne wymówki. Jak wskazują badania Biblioteki Narodowej, ponad 70% z nas woli oglądać telewizję lub filmy, są zbyt zmęczeni po pracy lub nauce, męczy im się wzrok lub wolą korzystać z sieci. Aż 47 procent Polaków twierdzi, że czytanie ich nudzi, jest zbyt dużym wysiłkiem lub uznają je za stratę czasu. 

Konsekwencje tego typu podejścia są fatalne. Twórcy programu Cała Polska Czyta Dzieciom wskazują bardzo wiele korzyści ze wspólnego czytania. Jakie? Czytanie:

- buduje więź między doros­łym i dzieckiem,

- rozwija inteligencję emocjonalną – empa­tię, umiejętności komunikacji, wrażliwość moralną, 

- wzmacnia poczucie własnej wartości, wzbogaca język, poprawia zrozumienie tekstów i poleceń,

- uczy myślenia logicznego, przyczynowo­ ­skutkowego i krytycznego, 

- poprawia koncentrację, wydłuża prze­dział uwagi,

- rozwija pamięć i wyobraźnię,

- doskonali zdolność czytania i pisania, po­prawia motywację do czytania i nauki, pomaga radzić sobie z emocjami i pro­blemami, 

- ogranicza zachowania agresywne, de­strukcyjne i antyspołeczne,

- chroni przed zagrożeniami ze strony ma­sowej kultury, 

- kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy. 

Twórcy programu podkreślają, że nie wystarczy do dziecka po prostu mówić, nie wystarczy z nim rozmawiać. Gdy czytamy, zapoznajemy dziecko z bogatszym słownictwem, bardziej rozbudowaną, poprawną składnią, środkami stylstycznymi. Nawet, jeśli dziecko nie rozumie, rejestruje melodię, gramatykę i rytm języka. 

Ale czytać warto także nastolatkom, bo to pomaga podtrzymywać i pogłębiać więź z nimi, a także odkryć przyjemność, płynącą z bycia razem i ze wspólnego przeżywania przygód bohaterów literackich. To procentuje w przyszłości – dzieci czytające z rodzicami mają większą wiedzę, lepiej też radzą sobie w szkole i w pracy. 

Źródła: http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/ i https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/parents-reading-children-books-uk-roald-dahl-mcdonalds-damian-hinds-a8516436.html 

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy
Recenzje miesiąca
Dwie twarze Ioany
Katarzyna Archimowicz;
Dwie twarze Ioany
Róże w garażu
Agnieszka Tyszka
Róże w garażu
Czarne serce
Elisa Puricelli Guerra
Czarne serce
Wysokie chmury
Alan Sasinowski
Wysokie chmury
Meandry miłości
Katarzyna Bulicz-Kasprzak
Meandry miłości
Pokaż wszystkie recenzje