Twórczość obliczeniowa, czyli sztuczna inteligencja w literaturze

Data: 2021-02-22 13:10:59 | Ten artykuł przeczytasz w 4 min. Autor: Piotr Piekarski
udostępnij Tweet

Książka napisana przez komputer w oparciu o preferencje czytelników? Sztuczna kreatywność to nauka o tworzeniu oprogramowania, które ma zachowywać się w sposób, który byłby uważany za twórczy u ludzi. Symulowanie technik artystycznych wzbudza oczywiście ogromne kontrowersje w każdej dziedzinie sztuki, nasuwa się zatem pytanie: czy maszyna jest w stanie zastąpić pisarza?

Obrazek w treści Twórczość obliczeniowa, czyli sztuczna inteligencja w literaturze [jpg]

Sztuczna kreatywność – co to takiego?

Nowoczesne technologie, a w szczególności sztuczna inteligencja, wpływają radykalnie na każdy aspekt naszego codziennego życia, w tym również na proces twórczy w muzyce, architekturze, malarstwie i nauce. Komputer nie jest już wyłącznie narzędziem pomagającym ludziom w tworzeniu, ale może naśladować zachowania ludzkie i funkcjonować niezależnie, co nazywane jest sztuczną kreatywnością lub twórczością obliczeniową.

W literaturze sztuczna inteligencja może polegać na spersonalizowanej podpowiedzi czytelnikom, co mają przeczytać w oparciu o ich preferencje. Maszyny potrafią też tworzyć teksty, wiersze, opowiadania, scenariusze. Na podobnej zasadzie, w oparciu o Big data dotyczące gustów dotychczasowych widzów, Netflix stworzył już kilka autorskich seriali. Pojawiają się też książki. Specjaliści szacują, że w ciągu następnych trzydziestu lat, sztuczna inteligencja będzie tak zaawansowana, że zdoła stworzyć bestseller.

Naukowcy z uniwersytetów Stanford i Massachusetts podjęli współpracę z Google, w ramach której dostarczyli sztucznej inteligencji ponad dziesięć tysięcy powieści, a następnie maszyna przeanalizowała różne odmiany języka i samodzielnie napisała kilka linijek tekstu w oparciu o podane słowa kluczowe.

W Chinach książka stworzona przez maszynę trafiła już do sprzedaży. Chińskie wydawnictwo Xiaoice (Microsoft Little Ice) wprowadziło do księgarń zbiór 139 wierszy „Światło słoneczne zaginęło w szybie”. Również w Hiszpanii Pablo Gervás z Uniwersytetu Complutense w Madrycie stworzył robota poetę WASP, choć bardziej w celu zrozumienia struktury poezji i badania procesu twórczego niż zastąpienia samych poetów.

Sztuczna kreatywność – wyzwania

Tworzenie kreatywnego oprogramowania to duże wyzwanie techniczne i społeczne. Oczywiście wykorzystanie wielkich zbiorów danych wiąże się również z zagrożeniem bezpieczeństwa, dlatego w czasach nowoczesnych technologii tak ważna jest dbałość o prywatność w sieci: aktywacja usług typu VPN, czy szyfrowanie danych w Internecie. Ważna jest również akceptacja faktu, że komputery nie są ludźmi i zamiast próbować całkowicie zastąpić działalność człowieka – wykorzystać zaawansowane techniki sztucznej inteligencji, do wzbogacenia oprogramowania o zachowania kreatywne i edukować społeczeństwo.

Głównym oprogramowaniem sztucznej inteligencji w literaturze jest Generative Pre-Trained Transformer (GPT-3), czyli sieć neuronowa generująca teksty, stworzona przez OpenAI z San Francisco, finansowany przez Microsoft. GPT-3 ma 175 miliardów parametrów i został wyszkolony przy użyciu blisko biliona słów zebranych z książek i Internetu. Maszyna czyta kolejne zdania i uczy się, jakie będzie następne zdanie. GPT-3 umożliwia równoległe przetwarzanie zdań, co pozwala na wykorzystanie większej ilości danych i skrócenie czasu uczenia się.

GPT-3 nie jest jeszcze na poziomie sztucznej inteligencji, która pozwalałaby myśleć jak ludzie, choć sprawnie przetwarza teksty na podstawie danych, z którymi został wcześniej przeszkolony. Jak dotąd twórczość obliczeniowa generuje teksty, które mogą naśladować inne wspaniałe dzieła, ale efekt końcowy nigdy nie będzie oryginalny, ponieważ oryginalność jest tym, czego nie ma w danych. Chociaż ogólnie rzecz ujmując jakość jest wysoka, próbki są semantycznie powtarzane, tracą spójność w długich fragmentach, takich jak książka o setkach stron, zaprzeczają sobie i zawierają zdania lub akapity bez znaczenia.

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Pokaż wszystkie recenzje