Recenzja książki: Fascynacja pięknem. Między Biblią a teologią

Recenzuje: Katarzyna Krzan

Estetyka jako dyscyplina naukowa jest dziedziną stosunkowo młodą. Dyskusja na temat istoty piękna i jego kanonów istniała co prawda już w starożytnej Grecji, ale dopiero za sprawą Aleksandra Baumgartena w połowie XVIII wieku zyskała akademicki wymiar.

 

Gianfranco Ravasi i Marko Ivan Rupnik podjęli się analizy pojęcia piękna w kontekście religijnym, będącym nieco poza sztuką samą w sobie. Zaczęli od poszukiwania pojęcia piękna w Biblii, gdzie dostrzegli starożytny związek między pięknem, dobrem i prawdą. Antyczna trójca występuje w tekście biblijnym oczywiście w kontekście etycznym. Co dobre, musi być i piękne. Taki świat stworzył Stwórca: dobry i piękny. Poprzez świat właśnie objawia się Prawda o zbawieniu. Słowo w historii biblijnej jest na pierwszym planie. Autorzy biblijni co prawda nie skupiają się na osądach estetycznych, dają za to swoim czytelnikom wolność w wyobrażaniu sobie tego, co piękne, dzięki czemu ich przekaz staje się uniwersalny, niezależnie od obowiązujących w danej epoce kanonów piękna.

 

Autorzy zwracają uwagę na to, że koncepcja piękna ma bardzo małe znaczenie w Starym Testamencie, podczas gdy w świecie grecko-łacińskim jest niezmiernie istotna. Greccy filozofowie po wielokroć podkreślali związki między bytem, dobrem a pięknem. Ravasi i Rupnik starają się podkreślać, że mimo wszystko także w Biblii występują często takie określenia jak: agathòs – dobry, kalòs – piękny, krestòs – pożyteczny. Słowo kalòs jest używane w znaczeniu "dobry", jak w określeniu pasterz kalòs.

 

Warto zwrócić uwagę, że także w późniejszych epokach istnieje ścisły związek między estetyką i etyką. Nauki te zresztą wywodzą się z tych samych źródeł. Zdaje się, ze dopiero czasy współczesne złamały te związki, czyniąc dobrym to, co brzydkie. Jest to ważne – podkreślają autorzy – dla epok poprzedzających czasy nowożytne, w których idea tego, co piękne i estetyczne, nie różni się zbytnio od innych idei. Im bardziej cofamy się w czasie, tym bardziej dostrzegamy, jak dobro i piękno w pewnym sensie się przenikają, także dlatego, iż są identyfikowane ze źródłem życia, ku któremu biegną

 

Gianfranco Ravasi i Marko Ivan Rupnik starają się udowodnić swoją tezę o związku między estetyką a teologią. Udowadniają coś, co już w zasadzie jest oczywiste. Mimo oddzielenia nauk i ich specjalizacji, nie zmieniło to przecież faktu, że zarówno teologia, jak i piękno przenikają się wzajemnie tak w warstwie językowej – piękny język biblijnych tekstów, poezja hymnów, jak w warstwie wizualnej – sztuka sakralna. Również w potocznym rozumieniu to, co dobre, jest także piękne. Widać to choćby w idealizowaniu wizerunków świętych. Podsumowując – książeczka niewiele w nosi do estetyki jako nauki, jest jedynie powtarzaniem ustalonych już teorii i poszukiwaniem przykładów w oczywistych miejscach.

Kup książkę Fascynacja pięknem. Między Biblią a teologią

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Fascynacja pięknem. Między Biblią a teologią
Książka
Fascynacja pięknem. Między Biblią a teologią
Gianfranco Ravasi , Marko Ivan Rupnik SJ
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Kolekcjoner
Daniel Silva
Kolekcjoner
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Miłość szyta na miarę
Paulina Wiśniewska
Miłość szyta na miarę
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Róża Napoleona
Jacobine van den Hoek
Róża Napoleona
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy