SZUKAJĄC SIEBIE Mijając nieznajomego na ulicy oceniamy go po wyglądzie, układamy mu prosty życiorys, nie podejrzewając go o głębokie życie duchowe, gdyż takowe przypisujemy tylko sobie. Tymczasem każdy czytaj dalej
POJMOWAĆ CUDZE POJMOWANIE „Co się zmieniło w sztuce powieściowej w ciągu wieku XX? (...) I wreszcie: z jakim bagażem dokonań powieściopisarstwo światowe wieku XX wchodzi w wiek XXI?” Na czytaj dalej
WRÓCIĆ JAK BUMERANG Kilkoro młodych, dobrze zarabiających warszawiaków przyjeżdża na weekend do małej mazurskiej miejscowości. Nocują w pałacu, który pamięta jeszcze czasy romansu czytaj dalej
NAŁÓG PISANIA Picie było moim poznaniem, moim opisem, moją syntezą i moją analizą (...) kiedy niczego nie ma poza piciem, należy z picia uczynić sztukę, należy poprzez wódkę dotknąć sedna czytaj dalej
BABILON UJAWNIONY Najsłynniejsza powieść australijskiego pisarza rozpoczyna się „pewnego dnia w połowie dziewiętnastego wieku”, kiedy to troje bosych dzieci spotyka dziwacznego przybysza czytaj dalej
MYSZY I LUDZIE Nie jest to książka dla wegetarian, miłośników gryzoni i bojowników o uwolnienie zwierząt z laboratoriów. Pełno w niej bowiem dosyć drastycznych opisów doświadczeń czytaj dalej
DOTYK SKRZYDEŁ MOTYLA Kobiecość najpełniej realizuje się w przedłużających się chwilach oczekiwania, kiedy chłód przedmiotów przenika przez skórę, pozwalając odczuć każdy zakamarek czytaj dalej
KAŻDY GDZIEŚ Określenie „młoda poezja” brzmi bardzo świeżo i wiosennie, a zarazem nieco tajemniczo. Cóż bowiem może znaczyć? Tyle, że coś jest jeszcze młode (czyżby niedojrzałe?) czytaj dalej
NOC ANIOŁA Azael („ten, którego umacnia Bóg”) jest aniołem, który za utrzymywanie stosunków cielesnych z córkami ludzkimi został skazany na przekłucie czytaj dalej
LUDZKIE RZECZY "Esther" Stefana Chwina jest, mówiąc krótko, o pannie Esther Simmel. A raczej o jej sukniach, falbankach, koronkach, wstążkach, grzebieniach i długiej srebrnej szpilce czytaj dalej