Anna In w grobowcach świata

Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Data wydania: 2020-10-21
Kategoria: Literatura piękna
ISBN: 9788308073018
Liczba stron: 196

Ocena: 4.33 (15 głosów)
Inne wydania:

Jeden z najstarszych mitów w historii ludzkości we współczesnej odsłonie. Ponadczasowa, metafizyczna i zarazem głęboko ludzka powieść, którą Olga Tokarczuk uważa za bodaj najważniejszą w swojej twórczości.

,,Tokarczuk, ożywiając mit, projektuje wizję współczesnego umierającego świata, zagubionego w mirażach autofikcji, który może ocalić jedynie moc autentycznej opowieści". ,,LE SOIR"

,,Olga Tokarczuk wraca do czasów, kiedy opowieści snuli wizjonerzy i szamani, kiedy nie generowali ich scenarzyści z Hollywood czy twórcy gier komputerowych, a prawdziwi mistrzowie sztuki gawędy. Dlatego tak fascynuje i dlatego tak wgryza się w pamięć ostatnich czytelników w posttekstowym świecie". ,,SME"

,,Gdyby w naszych czasach książki mogły wywoływać rewolucje, nazwałbym powieść Olgi Tokarczuk książką rewolucyjną. Olga Tokarczuk na tę jedną książkę wymyśliła gatunek, język i zupełnie nowy sposób mówienia. I osiągnęła niebywały rezultat. W języku polskim zadźwięczała nuta tak czysta, że dech w piersiach zapiera. Tak brzmi wielka literatura". PRZEMYSŁAW CZAPLIŃSKI

Tagi: Polska

Kup książkę Anna In w grobowcach świata

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
REKLAMA

Zobacz także

Polecana recenzja

POWRÓT KOBIECOŚCI CIEMIĘŻONEJ Zwycięstwo religii monoteistycznych – judaizmu, chrześcijaństwa i islamu na terenach panowania kultów politeistycznych pociągnęło za sobą brzemienne w skutkach konsekwencje, polegające między innymi na wykluczeniu pierwiastka żeńskiego z panteonu dawnych bóstw i, oczywiście, zastąpieniu ich wszystkich jedynym Bogiem. Nowy jedynowładca nie mógł tolerować obok siebie nie tylko innych bogów, ale - przede wszystkim - bogiń, wykluczając w ten sposób jakiekolwiek odniesienia seksualne w formie choćby boskich zaślubin. Warto zwrócić uwagę, że Bóg Żydów, chrześcijan i muzułmanów nie ma żony.Aby w pełni pozbyć się owych bogiń, królowych nieba, należało utożsamić je z tym, co złe, bałwochwalcze. I tak Asztarte/Izyda/Kybele/Afrodyta/Wenus/Innana, przez starożytnych określane jako jednocześnie matki bogów i święte dziewice, rodzicielki i nierządnice, zostały sprowadzone wyłącznie do tej ostatniej funkcji, zniesławione i porównane z samym diabłem, a czasem też z nim zrównane. Wszystkie one, co ciekawe, związane były z planetą Wenus, zwaną też Jutrzenką, Gwiazdą poranną lub wieczorną (ze względu na okresowe pojawianie się tuż przed wschodem lub zachodem słońca).Jutrzenka nazywana też była Lucyferem, z czasem utożsamiono ją z tym, co złe, seksualne, zbrukane, niskie, a poniekąd także i kobiece. Przez kilka tysiącleci panowania „męskiej” religii monoteistycznej, to, co kobiece zostało zepchnięte ...
(czytaj dalej)

Polecana recenzja

Kiedy Anna In schodziła do podziemi, do grobowców świata, do swojej siostry – pani mroku, zostawiła przy bramie wierną przyjaciółkę i kronikarkę – Ninę Szubur. Wiedziała, że udaje się na tereny, z których nikt nie wraca. Była świadoma grożącego jej niebezpieczeństwa. A jednak poszła, zabierając ze sobą hologramową futurystyczną mapę. Poszła i przegrała. W czasie, gdy jej psujące się ciało wisiało na haku w podziemiach, Nina Szubur rozpaczliwie organizowała pomoc. Ale i ojcowie Anny In, do których miała się udać, i kochankowie jej przyjaciółki, nie potrafili lub nie chcieli uratować Inanny. Wreszcie dzięki opowieściom Anny Enhudu, Enhuduanny, Nina Szubur mogła zorganizować pomoc. Jednak opuszczenie krainy umarłych nie jest łatwe. Anna In musi wskazać osobę, która zastąpi ją w podziemiach… Olga Tokarczuk sięgnęła po sumeryjski mit o Inannie – mit sprzed czterech tysięcy lat – i tchnęła w niego życie. Stworzyła dwuświatową opowieść, łącząc futurystyczne wizje miasta wielopiętrowego, skomputeryzowanego i zimnego, obcego jednocześnie, z podziemiami – porośniętymi szarym mchem, wilgotnymi terenami – dalekimi, obcymi i budzącymi grozę. W tych dwóch sceneriach roztacza się historia Anny In i Niny Szubur. Historia to dziwna i intrygująca, bo wywołuje wrażenie, jakby postacie i zachowania z mitów próbować przenieść nie w teraźniejszość ...
(czytaj dalej)

Opinie o książce - Anna In w grobowcach świata

Czy starożytny mit może być aktualny? Czy możemy my, ludzie współcześni, tak zaplątani w technologię, że nie wyobrażamy sobie bez niej życia, czegoś się nauczyć od sumeryjskiej bogini? Oczywiście. Czytając tę książkę, tę opowieść, absolutnie nie myślałam, że jest to uwspółcześniona wersja pewnego mitu. Bo wszystko jest tu jak najbardziej współczesne - a nawet z elementami sf. Anna In to bogini, dobra pani, która z miłością rządzi miastem. Jest skondensowaną witalnością, pod jej dotykiem ożywają nawet przedmioty, jak chociażby łaszcząca się do jej nóg walizka. Ma ona wszystko: piękne mieszkanie, kochających ją ludzi, męża - Ogrodnika. Czemu więc czuje niepokój, czemu we śnie widzi swoją bliźniaczą siostrę, która jest władczynią podziemia, władczynią śmierci? I dlaczego postanawia zejść do grobowców, po co chce się ze swą siostrą zobaczyć? Jednak nikt nie potrafi Inanny od tego pomysłu odwieżć - ani jej matka, ani tym bardziej przyjaciółka Inanny, Nina Szubur. To właśnie Nina Szubur towarzyszy Annie In w jej podróży do podziemi, i to właśnie ona będzie szukać ratunku dla swej pani, gdy ta jednak z podziemnej krainy nie wróci. Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Anna In też się o tym przekonała. Wszyscy ją kochali - póki ta miłość, ta przyjaźń nie wymagała poświęcenia. Tym bardziej poświęcenia życia. Inanna może wyjść z podziemia, może zmartwychwstać, pod warunkiem, że ktoś inny, za Annę In, umrze. W podziemiach rachunki muszą się zgadzać. Na znajomych i przyjaciół Inanny pada blady strach. Inanna postanawia, że w jej zastępstwie do grobowców pójdzie jej mąż (były mąż?) Ogrodnik. Minęły tysiąclecia od powstania pierwszego zapisu tego sumeryjskiego mitu. Zrobiliśmy - jako cywilizajca- ogromy postęp. Jednak niektóre problemy, uczucia wclae się nie zmieniły. Nadal jesteśmy kruchymi istotami, które boją się śmierci, są bezradne wobec niej. Co z tego, że mamy komputery, zaawansowane technologie - skoro i tak nie wiemy, co jest po drugiej stronie, zupełnie tak samo jak starożytne ludy. Mój ulubiony fragment książki to wędrówka Niny Szubur do Ninmy, matki Anny In. O ile wizja miasta wielopiętrowego, połączonego systemem wind jest dość przerażająca, to otaczające miasto szklarnie - już nie. Ninma zajmuje się tym, co najważniejsze: uprawia rośliny. I nie tylko rośliny. Urzekająca jest wizja sadzonek ludzi, ludzi spokojnych, wolnych, niezależnych i po prostu dobrych. Ninma wysadza ich za miastem, wypuszcza ich na wolność - w tajemnicy przez ojcami. To w tych nowych ludziach Ninma upatruje zmiany na lepsze. Okazuje się, że niektóre motywy przewijają się w różnych mitologiach, są tez obecne w religiach (chociażby zmartwychwstanie po 3 dniach - brzmi znajomo, czyż nie?) Gdybym chciała się dopatrywać idei feministycznych w tej książce, to wskazałabym na Ninmę i jej niezgodę na zastany porządek świata, na to, że ma odwagę buntować się i wręcz grozi bogom - ojcom.
Link do opinii
Avatar użytkownika - 22200116Zp
22200116Zp
Przeczytane:2020-11-04, Ocena: 5, Przeczytałam,

Jak na pierwsze spotkanie z twórczością Olgi Tokarczuk... Jestem zaintrygowana. Słyszałam wiele, że to bardzo specyficzna autorka, że nie wszystkim będą się jej książki podobać... I w sumie to fakt, styl Tokarczuk jest specyficzny, ale właśnie też intrygujący. Świat "Anny In" mimo, że jest światem reinterpretacji mitu, jest całkowicie oryginalny (wiem, paradoks). Specyficzne połączenie elementów archaicznych i futurystycznych potęguje wrażenie ponadczasowości i ponadkulturowości. Fabularnie toto wprawdzie nie porywa, zwłaszcza jak zna się oryginalny mit, ale za to nadrabia klimatem. Jest to zdecydowanie utwór godny polecenia.

Link do opinii
Avatar użytkownika - ewaki
ewaki
Przeczytane:2020-05-13, Ocena: 5, Przeczytałem,

Anna In schodzi na sam dół i wchodzi do świata umarłych. Towarzyszy jej przyjaciółka, Nina Szubur, która czeka przed bramą. Gdy po trzech dniach Anna In nie wraca, Nina szuka dla niej ratunku. Owiedza ojców i kochanków Anny In, ale nikt nie chce jej pomóc. Dopiero groźba pomaga. 

Piękna historia i wspaniale napisana. 

 

Link do opinii
Avatar użytkownika - AniaHa
AniaHa
Przeczytane:2020-04-16, Ocena: 5, Przeczytałem,

Inspirowana legendą o sumeryjskiej boginni, co od początku można wyczuć. Zupełnie inna od wcześniej przeczytanego przeze mnie Domu Dziennego, który jest bardzo blisko natury i rzeczywistości. Dobrze się czytało, ale nie mój klimat.

Link do opinii
Avatar użytkownika - mircia
mircia
Przeczytane:2015-02-02, Ocena: 3, Przeczytałam,
Avatar użytkownika - wedrujaca
wedrujaca
Przeczytane:2013-10-31, Przeczytałam,
Inne książki autora
Prawiek i inne czasy
Olga Tokarczuk0
Okładka ksiązki - Prawiek i inne czasy

Nowe wydanie. "Prawiek jest jedną z najambitniejszych powieści, jakie powstały w ciągu ostatnich lat. Gdyby więc zasługi mierzyć ambicjami, byłaby ta powieść...

Księgi Jakubowe
Olga Tokarczuk0
Okładka ksiązki - Księgi Jakubowe

Akcja osadzona została w XVIII wieku na ziemi podolskiej, gdzie współistnieją obok siebie kultury żydowska i chrześcijańska. W świecie, w którym tak wiele...

Zobacz wszystkie książki tego autora