Okładka książki - O strategii

O strategii

Wydawnictwo: inne
Data wydania: 2012-05-25
Kategoria: Ekonomia
ISBN: b.d.
Liczba stron: 302
Dodał/a książkę: czytam

Ocena: 6 (1 głosów)

Firma bez strategii jest jak statek bez sternika

Żadnego menadżera nie trzeba przekonywać o znaczeniu strategii dla funkcjonowania firmy. Jak ją skonstruować i wdrożyć, co ma największe znaczenie dla jej realizacji, co gwarantuje sprawność działania organizacji – między innymi o tym mówi najnowsza publikacja Harvard Business Review Polska

„O strategii” to kolejna książka z sześciotomowego cyklu „10 idei HBR”. Składa się ona z kilkunastu esejów, których autorzy w obrazowy sposób opisują współczesne idee dotyczące zarządzania strategicznego. Każdy z eseistów to znany autorytet w swojej dziedzinie, a przedstawione w książce studia przypadków dotyczą firm znanych z pierwszych stron gazet.

Wiele zarządów przygotowuje strategię i z dumą komunikuje pracownikom nowe, wielkie plany, jednak próby ich wdrożenia spotykają się z niespodziewanymi trudnościami. Dlaczego tak się dzieje? Czy samo opracowanie strategii wystarczy, aby firma poradziła sobie w trudnych, kryzysowych czasach? Karla L. Martin, Elizabeth Powers i Gary L. Neilson, amerykańscy uczeni i menadżerowie jednej z tamtejszych firm konsultingowych, dowodzą, że nie. – Genialna strategia, przebojowy produkt lub przełomowa technologia mogą pozwolić przedsiębiorstwu zaistnieć na konkurencyjnym rynku, ale tylko solidne wykonanie planów pozwoli mu utrzymać pozycję. Tak naprawdę liczy się umiejętność sprawnej realizacji zamierzeń – piszą w eseju „Jak z powodzeniem wdrożyć strategię” – Realizacja każdego zadania, planu lub strategii to owoc tysięcy decyzji podejmowanych każdego dnia przez pracowników. Następnie kreślą spójną wizję implementacji planu strategicznego, opartą na czterech filarach, którymi są: ustalenie jasnych uprawnień decyzyjnych, zaprojektowanie przepływu informacji, wprowadzenie zmian w strukturze i czynników motywacyjnych.

Z kolei według Michaela E. Portera, profesora ekonomii i kierownika Instytutu Strategii i Konkurencji na Harvard Business School, rola stratega niezależnie od czasu i miejsca sprowadza się do zrozumienia konkurencji i radzenia sobie z nią. Porter w swoim artykule przypomina słynne „pięć sił”, znane też w teorii ekonomii jako analiza strukturalna sektora. Odnoszą się one do otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa i są stosowane jako pierwszy etap formułowania strategii firm, z którymi rywalizuje organizacja. – Model pięciu sił pozwala odróżnić inwestorom krótkoterminowe tąpnięcia od zmian strukturalnych i wykorzystać nieuzasadniony optymizm lub pesymizm innych uczestników rynku – pisze profesor Porter. – Pomaga im też stwierdzić, czy konkretny sektor jest rzeczywiście atrakcyjny i przewidywać pozytywne lub negatywne przesunięcia w strukturze branży, zanim staną się dla wszystkich czymś oczywistym – dodaje.

W. Chan Kim oraz Renee Mauborgne przywołują natomiast konkretny przykład strategii, której wdrożenie za każdym razem prowadziło do wielkiego sukcesu i przechodziło do branżowej legendy. Jest nim tzw. strategia błękitnego oceanu. Dzięki jej wprowadzeniu firma nie rywalizuje z innymi graczami, ale sprawia, że konkurencja staje się nieistotna – poprzez stworzenie niszy rynkowej doprowadza do powstania nowych potrzeb konsumenckich. Przeciwieństwem „błękitnego oceanu” jest „czerwony ocean”, który oznacza rynek już zagospodarowany przez inne firmy. - Być może najważniejszą cechą tej strategii – piszą autorzy – jest to, że odrzuca ona podstawową doktrynę strategii tradycyjnej, która mówi, że trzeba szukać kompromisu między niskimi kosztami a wysoką wartością. Według tej tezy firmy mogą albo zaoferować klientom większą wartość po wyższych kosztach, albo mniejszą wartość po niższych kosztach. Jednak firmy, którym udaje się stworzyć błękitne oceany, udowadniają, że unikatowa wartość i niskie koszty mogą iść w parze.

Książka „O strategii” zawiera także teksty innych wybitnych postaci. Wśród nich znaleźli się m.in. Robert S. Kaplan i David P. Norton, twórcy znanej każdemu menadżerowi tzw. zrównoważonej karty wyników, dającej możliwość przełożenia strategii i wizji na działania.

Kup książkę O strategii

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Polecana recenzja

Avatar użytkownika - justa21
justa21
Przeczytane:2013-07-29, Ocena: 6, Przeczytałam,
ABC strategii   Strategia firmy określa sposób, w jaki realizowane są jej podstawowe cele. Dążeniem każdej organizacji jest nie tylko przetrwanie, ale również rozwój działalności, zdobycie, a następnie utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Wszelkie działania firmy na rynku, które określają sposób jej reakcji na otoczenie, są jednocześnie wyznacznikiem strategii. Skuteczna strategia jest zatem czymś więcej niż tylko ogólnym kierunkiem, w jakim przedsiębiorstwo zmierza.    H. Kreikebaum, mówiąc o strategiach, podkreślał iż odzwierciedlają sposób, w jaki przedsiębiorstwo stosuje swoje obecnie istniejące i potencjalne siły, by sprostać zmianom zachodzącym w otoczeniu, realizując przy tym własne cele. Definicja wydaje się być klarowna, podobnie, jak konieczność wdrożenia strategii w każdej firmie. Dlaczego jednak często bywa ona mylona z efektywnością operacyjną? Dlaczego w niektórych firmach zmiany wdrażane w celu poprawy funkcjonowania okazują się być strzałem do własnej bramki?   O tym, czym tak naprawdę jest strategia, w jaki sposób umiejętnie przełożyć ją na dobre wyniki finansowe przedsiębiorstwa, a także jak wykorzystać strategiczną kartę wyników jako system zarządzania strategicznego, dowiemy się ze swoistego kompendium wiedzy na temat strategii oraz wszystkich aspektów jej wdrażania. O strategii od redakcji Harvard ...
(czytaj dalej)

Opinie o książce - O strategii

Inne książki autora
Moje przepisy
b.d.0
Okładka ksiązki - Moje przepisy

Ta książka jest po prostu piękna i … apetyczna. ...

Hiszpański nie gryzie!
b.d.0
Okładka ksiązki - Hiszpański nie gryzie!

HISZPAŃSKI nie gryzie! to kurs, z którym: - aktywnie uczysz się języka od podstaw, - przyjemnie poznajesz użyteczne słownictwo, - praktycznie trenujesz...

Recenzje miesiąca
Dobry pies
Rafał Witek
Okładka książki - Dobry pies
Na gigancie
Peter May
Okładka książki - Na gigancie
Lata powyżej zera
Anna Cieplak
Okładka książki - Lata powyżej zera
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy