Ponte. Przewodnik poetycki. Italia

Wydawnictwo: b.d
Data wydania: 2017-05-08
Kategoria: Poezja
ISBN: 9788364530630
Liczba stron: 94

Ocena: 5 (1 głosów)

Ta książka została dodana do bazy serwisu Granice.pl przez jednego z użytkowników i oczekuje na moderację

Zwykle potrzebujemy iskry, która skłoni nas do działania, rozmowy, czynu, podróży. Tego nie dadzą nam zwykłe przewodniki. Szablonowe opisy i kolorowe zdjęcia, dawno wyblakły w wyobraźni i nie działają tak, jak robiły to kiedyś. Potrzebujemy plastyki, która pobudzi nasze umysły. A cóż zrobi to lepiej niż sztuka? Wszak ona jest ponte, czyli (po włosku) mostem łączącym oba te światy. Wyobraźni i czynu. Pozwólmy się ponieść lekkim a jednocześnie, barwnym opisom Italii, które zachęcą nas, by sięgnąć głębiej, wzbogacać informacje. Ucieszmy wzrok ilustracjami opisywanych miejsc i zabytków. Dajmy się poprowadzić słowom Jerzego Mamcarza, ilustracjom Franciszka Maśluszczaka, by może niedługo nucić je we Włoszech, porównując zapamiętane ilustracje z rzeczywistym wyglądem zabytków. Czyż nie jest przyjemnym najpierw podróżować w wyobraźni, by z czasem konfrontować ją z rzeczywistością?

Tagi: Poezja wiersze Włochy przewodnik liryka Mamcarz Maśluszczak Italia

Kup książkę Ponte. Przewodnik poetycki. Italia

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Opinie o książce - Ponte. Przewodnik poetycki. Italia

„Ponte” to niezwykły liryczny bedeker dla niestrudzonych poszukiwaczy estetycznych wrażeń.  Jerzy Mamcarz zabiera nas w pełną uroku liryczną podróż dookoła (umownie) Włoch. Każdy wiersz opatrzony został zachwycającą ilustracją Franciszka Maśluszczaka. Rzecz jasna, słowo i obraz ściśle ze sobą korespondują, potęgując doznania czytelnika.
 
Wycieczkę rozpoczynamy od Rzymu i okolic, potem zaglądamy do muzeów watykańskich, podwieczorek zjadamy we Florencji, a ostatni nocleg spędzamy w Wenecji. Jednak lektura „Ponte” to nie tylko zwiedzanie zabytków, nie tylko podążanie turystycznym szlakiem, ale przede wszystkim nastrojowy spacer pełen refleksji, emocji, uwalniający radość, zachwyt oraz tęsknotę.


Podmiot „Ponte” jest bacznym obserwatorem, estetą, wrażliwym na piękno napotykanych widoków, miłośnikiem sztuki, humanistą. Autor podkreśla wymiar duchowy, artystyczny oraz historyczny tej podróży. W błyskotliwy sposób podmiot opowiada o zabytkach (i związanych z nimi postaciach, zdarzeniach), powraca do przeszłości, serwuje nam rozmaite ciekawostki i anegdotki, sięga do szerokiego kontekstu kulturowego, a niekiedy oddala się od grupy zwiedzających-czytelników i oddaje się zadumie, wspomina, puszcza wodze wyobraźni podsycanej skojarzeniami, snując rozmaite wizje czy podejmując duchowy dialog z osobami związanymi z konkretnym miejscem.


Właściwie to z jednej strony charakterystyczne punkty na mapie Włoch są celem naszej wędrówki, ale z drugiej to jedynie preteksty do głębokich refleksji o uniwersalnym charakterze – o ludzkiej naturze, kondycji współczesnego człowieka i świata, o historii i jej oddziaływaniu na teraźniejszość, o zmianach i upływie czasu, widocznym m.in. w zabytkach czy choćby postawie zwiedzających (oraz oprowadzających). Są też sentymentalną podróżą podmiotu do tych miejsc, z któymi łączą go intymne wspomnienia.


Zachwycające w „Ponte” jest ukazanie włoskich zabytków (mówiąc ogólnie) i ich znaczenia zarówno dla samej Italii oraz jej mieszkańców (dawnych i dzisiejszych), dla świata w ogóle (np. z perspektywy rozwoju sztuki) czy dla pojedynczego człowieka (poety). Choć często takie refleksje przychodzą po lekturze i refleksji, nie są zaś bezpośrednio wpisane w wiersz.


Jerzy Mamcarz i Franciszek Maśluszczak (nie wyobrażam sobie tej książki bez tych fantastycznych ilustracji!) zabrali mnie w cudowną podróż włoskim szlakiem. Zachwycałam się odkrywaniem słynnych miejsc z poetycko-graficznej perspektywy. Spędziłam w Italii z „Ponte” niezapomniane chwile, wielokrotnie poeta mnie rozbawiał, innym razem zatrzymywał trafnym komentarzem, intrygującym porównaniem, ciekawą myślą. Równie wiele czasu spędzałam studiując magię czarnej kreski. Wyborna lektura!

Link do opinii
Recenzje miesiąca
Ta, która musi umrzeć
David Lagercrantz
Ta, która musi umrzeć
Bezmiar
Grzegorz Kapla
Bezmiar
Coco i jej mała czarna sukienka
Annemarie Van Haeringen
Coco i jej mała czarna sukienka
Asiunia
Joanna Papuzińska
Asiunia
Bo trzeba żyć. Apolonia
Ewa Szymańska
Bo trzeba żyć. Apolonia
Bachor
Katarzyna Ryrych;
Bachor
Oczy wilka
Alicja Sinicka
Oczy wilka
Sekret antykwariusza
Paweł Jaszczuk;
Sekret antykwariusza
Pokaż wszystkie recenzje