Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2018-05-10
Kategoria: Pedagogika
ISBN:
Liczba stron: 120
Poradnik zosta³ napisany z my¶l± o pocz±tkuj±cych logopedach, którzy prosto po studiach trafili do zacisznego gabinetu logopedycznego i rozpoczynaj± pracê pe³ni wiedzy oraz nadziei. Autorka uwa¿a, ¿e pomocny mo¿e byæ tak¿e dla logopedów praktyków, nauczycieli i rodziców.
Celem Autorki by³o usystematyzowanie i podanie najwa¿niejszych praktycznych informacji oraz wskazówek potrzebnych w codziennej praktyce i terapii. Wszystko zosta³o napisane w jak najbardziej przejrzystej formie, aby u³atwiaæ korzystanie z poradnika i ¿eby s³u¿y³ on w razie trudno¶ci na ka¿dym kroku.
Impulsem do stworzenia ksi±¿ki by³o niezadowolenie z dostêpnej literatury logopedycznej, w której ci±gle czego¶ brakowa³o: albo forma by³a nieprzejrzysta, albo zgromadzony materia³ wyrazowy by³ niedobrany w³a¶ciwe, przez co sama Autorka po¶wiêca³a du¿± czê¶æ swojego czasu na wyszukiwanie odpowiednich wyrazów do æwiczeñ. Zdaje sobie sprawê z tego, ¿e nie wszystkie wyrazy, które pojawi³y siê w poradniku, bêd± zrozumia³e zarówno dla dziecka, jak i rodzica, ale bêdzie to dobra okazja do poszerzenia s³ownika czynnego oraz biernego. Najwa¿niejsze jednak jest to, aby dziecko potrafi³o prawid³owo powtórzyæ æwiczon± g³oskê w danym wyrazie. Oczywi¶cie bêd± wyrazy ³atwiejsze i trudniejsze, które wedle uznania mo¿na pomin±æ lub z nich skorzystaæ w przypadku wyczerpania listy wyrazów ³atwiejszych do wymówienia. Wiele czasu i uwagi Autorki skupi³o siê na wyborze materia³u wyrazowego, który zosta³ dobrany bardzo dok³adnie. Zosta³ on w wiêkszo¶ci przypadków uporz±dkowany wed³ug powtarzaj±cego siê schematu: g³oska, sylaby, wyrazy z uwzglêdnieniem podzia³u na fazy artykulacyjne - wystêpowanie g³oski w nag³osie, ¶ródg³osie, wyg³osie. Nastêpnie miejscami wystêpuj± wyrazy, w których dana g³oska pojawia siê kilkakrotnie, dalej mo¿na natrafiæ na wyra¿enia dwuwyrazowe, a na koñcu podane zosta³y krótsze i d³u¿sze zdania do æwiczeñ utrwalaj±cych. Najbardziej zale¿a³o Autorce na tym, aby w wyrazach znajdowa³a siê æwiczona g³oska w otoczeniu tylko samog³osek albo spó³g³osek ³atwych do wymówienia dla dziecka.
Chcê przeczytaæ,